Vanaf nu al het katoen bij Hema 100 procent duurzaam
- Food-en-retail
- 9 sep 2019 @ 14:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 9 sep 2019 @ 14:30
- Peter van Woensel Kooy
Al het katoen bij de Hema is vanaf nu 100% duurzaam ingekocht. Het katoen dat gebruikt wordt, in zowel kleding als woontextiel, is vanaf vandaag ingekocht volgens één van de drie duurzaamheidsstandaarden.
Dat zijn: Better Cotton Initiative (BCI) en biologisch gecertificeerd katoen via Organic Content Standard (OCS) en de Global Organic Textile Standard (GOTS). Hem loopt hiermee voorop op de markt én haar gestelde doelstelling voor 2020.
Van romper tot laken, van t-shirt tot handdoek
Hema werkt al jaren aan het verduurzamen van haar assortiment. Handdoeken en basis t-shirts waren de eerste producten van duurzaam katoen. Aan het begin van dit jaar maakte Hema bekend dat de babyafdeling de eerste volledige afdeling is waar de katoenen producten van 100% duurzaam katoen zijn gemaakt. Het is de retailer nu gelukt om de katoenen producten binnen alle andere afdelingen (zoals wonen en kleding voor heren, dames en kind) van 100% duurzaam katoen in te kopen.
Duurzaam maar niet duurder
'Hema wil het leuker en makkelijker maken om duurzame keuzes te maken. We staan midden in de maatschappij en zien dat we met onze voortrekkersrol een groot verschil kunnen maken. Het was dan ook een strategische keuze om al jaren geleden in te zetten op 100% duurzaam katoen. Daarom zijn we trots dat we, samen met onze partners, deze doelstelling eerder hebben bereikt. Hiermee maken we duurzaam -maar niet duur - katoen voor iedereen toegankelijk en zetten we samen een flinke stap richting een duurzamere wereld', aldus Floor Driessen, Head of Sustainability.
Verschillende soorten duurzaam katoen
Het grootste deel van het katoen van Hema is als Better Cotton ingekocht. In 2018 kocht Hema 4,4 miljoen kilo Better Cotton in, waarmee BCI bijna 5.500 boeren kon trainen in duurzamere landbouwmethoden. Het biologische katoen dat Hema in haar assortiment heeft, is door één van de twee wereldwijde standaarden gecertificeerd. Bij biologische landbouw is het gebruik van chemische middelen uitgesloten. Dit zijn de Organic Content Standard (OCS) of Global Organic Textile Standard (GOTS). Hema geeft met het herkenbare groene blaadje op alle katoenen producten aan of ze van duurzaam (responsible) of biologisch (organic) katoen zijn gemaakt. Lees via onderstaande link meer over het verschil en productieproces. Daaronder de nieuwe tvc gemaakt met bureau Alfred, uit de komende campagne waarin het 'vierkantje' uit het logo een prominente rol zal spelen.
(PvWK)
Meer informatie op staat hier.
Selectie van het biologische katoen-assortiment
Dutch Sustainable Fashion Week
'Hema is dit jaar voor het eerst partner van de Dutch Sustainable Fashion Week 2019. Met de deelname willen alle betrokken partijen meer aandacht vragen voor duurzame mode. De week vindt plaats van 4 tot en met 13 oktober 2019. Meer informatie op: www.dsfw.nl.'
(bron: DSFW)
Over Hema
'Sinds 1926 maakt Hema het dagelijkse leven van haar klanten beter, leuker en makkelijker. De producten en diensten van Hema kenmerken zich door duurzame kwaliteit, een optimistisch design voor een goede prijs. Hema heeft 32.000 eigen producten en diensten, meer dan 750 winkels in 10 landen, 2 continenten en ruim 19.000 medewerkers.'
(bron: Hema)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- katoen
- assortiment
- mvo
- beleid
- Alfred
- Marcel Boekhoorn
- retail
- Global Organic Textile Standard
- Better Cotton Initiative
- OCS
- Hema
- Hema
- marketing
- markt
- GOTS
- romper tot laken
- biologisch gecertificeerd katoen via Organic Content Standard
- BCI
- van t-shirt tot handdoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers