Lowlander lanceert Winter IPA van kerstbomen
- Food-en-retail
- 30 okt 2019 @ 08:56
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 30 okt 2019 @ 08:56
- Peter van Woensel Kooy
Afgelopen winter riep botanisch brouwer Lowlander alle Nederlanders op hun kerstboom na de feestdagen aan hen te doneren voor het brouwen van een winterbier. De oproep was een groot succes en na het met de hand plukken van alle naalden is het bier klaar.
‘Waste to taste’
Nederlanders halen ieder jaar zo’n 2.5 miljoen echte kerstbomen in huis, waarvan een groot deel na de jaarwisseling op straat, in de versnipperaar of in een vreugdevuur eindigt. Dan kan anders dacht Lowlanders Chief Botanical Officer Frederik Kampman: 'Botanicals komen letterlijk uit de natuur, maar vaak zijn de voor ons waardevolle botanicals ook een afval- of reststroom; wat voor de één waste is, zit voor Lowlander bomvol taste! Dus toen ik in januari 2018, tijdens een rondje hardlopen, de straten vol zag liggen met afgedankte kerstbomen kreeg ik het idee hier volgende winter een bier van te brouwen.'
Lowlander riep alle Nederlanders op hun kerstboom te doneren en haalde daarmee ruim 150 bomen op. Met de hand werden alle naalden geplukt en geconserveerd, waarna ze samen met jeneverbes gebrouwen werden tot een frisse 5% Winter IPA. Met aroma's die doen denken aan een winterse boswandeling en een hoppig citruskarakter is de Winter IPA volgens de makers een verrassend verfrissend bier geworden voor de korte, donkere dagen.
Kampman: 'Naast dat we met deze kerstbomen een smaakvol bier hebben gebrouwen zagen we wat deze oproep deed qua bewustwording; de impact was enorm! Dat zette ons aan het denken voor volgende kerst: wat nu als we proberen kerstbomenafval te voorkómen in plaats van te recyclen?'
Zo ontstond het idee om samen met Adopteer een Kerstboom (een kweker van eigen bodem die al jaren aan hergebruik van kerstbomen doet) een biologisch, duurzaam Lowlander kerstbomenbos te kweken. Voor iedere verkochte Winter IPA doneert Lowlander €0,05 voor de aanplant. Want hoe meer kerstbomen er geadopteerd kunnen worden des te minder afval. 'Zodat steeds meer Nederlanders kunnen genieten van een gezellige én duurzame kerst. Draag je naaldje bij en koop een Lowlander Winter IPA.'
Lowlander Winter IPA is binnenkort verkrijgbaar bij alle Albert Heijn winkels en nu al via de Lowlander webshop en bij Nederlandse horeca als De Dakkas, Skylounge, Bierboutique, Lichtfabriek, Loetje Café, Kiebert, De Tuin, Taproom, Limon. 'Retailadviesprijs €2,59', melden de bijzondere brouwers tenslotte.
(PvWK)
Over Draag Je Naaldje Bij
'Als botanisch brouwer geloven we bij Lowlander dat goede smaak ook duurzaam kan zijn, en maken we graag samen impact. Draag Je Naaldje Bij is daar een voorbeeld van: jij geniet van een Winter IPA en als dank planten wij samen met Adopteer een Kerstboom een duurzaam, biologisch Lowlander kerstbomenbos. Zodat jij en steeds meer Lowlanders in de toekomst kunnen genieten van een gezellige én duurzame kerst. En van een lekkere Lowlander Winter IPA natuurlijk. Meer info klik hier.'
(bron: DJNB)
Over Lowlander Botanical Beers
'Lowlander Botanical Beers staat bekend om hun natuurlijk lekkere bieren, gebrouwen met kruiden, specerijen en vers fruit, ofwel botanicals. Elk van de botanisch gebrouwen bieren heeft een uniek verhaal en unieke smaak. Lowlanders “Chief Botanical Officer” Frederik Kampman werkte jaren in brouwerijen en gin- en jenever distilleerderijen, zowel in Nederland als over de grens. “Toen ik terecht kwam in de wereld van distilleren werd ik gegrepen door de vele kruiden en specerijen die werden gebruikt. Als bierliefhebber maakte me dat nieuwsgierig naar wat deze botanicals aan bier zouden kunnen toevoegen”. En zo ontstond het idee voor Lowlander. Naast de Winter IPA, gebrouwen met gerecycle kerstbomen, bestaat Lowlanders botanisch gebrouwen assortiment uit White Ale, Grapefruit Pale Ale, Indonesian Pale Ale, Poorter en een tropische Islander. Het low & no assortiment van Lowlander bestaat uit twee laag-alcoholische bieren van 2,5%, Lowlander Ginger & Kaffir Lime en Lowlander Yuzu & Grapefruit, en de recent gelanceerde 0.00% Wit, gebrouwen met gerecyclede citrusschillen uit de horeca. Website klik hier.'
(bron: LLB)
Over Adopteer een Kerstboom
'Adopteer een Kerstboom is een initiatief van Erwin & Kyra van biologische kwekerij Randijk; een kweker van eigen bodem die al jaren aan hergebruik van kerstbomen doet, en inmiddels in bijna heel Nederland kerstbomen laat adopteren voor herplant. Bij hen adopteer je een kerstboom, die in januari wordt teruggeplant; zo gaat een kerstboom meerdere jaren mee. Met dit initiatief willen ze kerst ieder jaar een stukje duurzamer maken.Alle kerstbomen zijn biologisch gekweekt; zonder kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen. Door de bijzondere kweekwijze overleeft gemiddeld 80 tot 90% van de bomen de herplant in januari. Als ze te groot zijn of om andere reden niet meer worden ter adoptie kunnen worden aangeboden, worden de bomen voor een laatste keer herplant op een plek waar ze door kunnen groeien; Adopteer een Kerstboom gooit geen bomen weg. Adopteer een Kerstboom is in meer dan tien jaar enorm gegroeid. Toch blijven biologisch gekweekte kerstbomen met BIO keurmerk schaars en is de vraag ieder jaar groter dan het aanbod.'
(bron: AEK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers