Picnic gaat bezorgwagentjes uitrusten met zonnepanelen
- Food-en-retail
 - 10 okt 2019 @ 11:45
 - Link
 - 
  
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodWinkelenMVO
 
- 10 okt 2019 @ 11:45
 - Peter van Woensel Kooy
 
Online supermarkt Picnic gaat zijn bezorgwagentjes uitrusten met zonnepanelen. De zonnepanelen komen op de daken van de elektrische karretjes. Het initiatief past in het beleid van de websuper om zo duurzaam mogelijk te bezorgen.
De websuper wil het grootste rijdende zonnepark van Nederland worden, zo horen we. ‘Picnic Solar’ gaat van start met een pilot in de steden Utrecht, Amersfoort en Den Haag met één bezorgwagentje per stad. Indien de pilot positief verloopt zal een groter deel van de vloot van 800 elektrische bezorgautootjes met zonnepanelen worden uitgerust. Picnic toont zich hiermee wederom een innovator op het gebied van duurzaamheid in Europa.
Rijden op zonne-energie
“Picnic bezorgt de boodschappen al vanaf dag één volledig elektrisch, zodat we in de straten waar we bezorgen geen uitstoot van CO2 of fijnstof veroorzaken”, aldus Frederik Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic en bedenker van Picnic Solar. Hij vervolgt: “We zijn continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden in energievoorziening en willen zo slim mogelijk omgaan met laadinfrastructuur en energie uit het publieke net. Met onze oplossing kunnen we het energieverbruik verlagen en hebben we juist in de zonnige, warme perioden van het jaar toegang tot extra energie. Daarmee kunnen we niet alleen extra bezorgingen doen, maar ook de boodschappen voor onze klanten optimaal gekoeld aan de deur bezorgen. Dit is weer een nieuwe stap op weg naar ‘zero-emission clean cities’ waarmee we ver voor de markt en de industrie uit invulling geven aan het klimaatakkoord van het kabinet.”
'De batterij van een Picnic-autootje heeft 12 kWh', aldus Nieuwenhuys, 'Op een zonnige dag brengen de zonnepanelen zo’n 3,5 kWh op. Dat betekent dat één wagentje uitgerust met een zonnepaneel op het dak tot wel 25 extra bezorgingen kan doen. Een enorme winst.'
Picnic Solar wordt tot stand gebracht in samenwerking met Wattlab, een ontwikkelaar van toepassingen van zonne-energie. Wattlab ondersteunt Picnic met het installeren en verder optimaliseren van de zonnepanelen.
Smart Grid
In Rotterdam en Zaandam doet de online supermarkt al een pilot met een zogenaamd Smart Grid, een innovatief energienetwerk dat vraag en aanbod van stroom optimaal op elkaar afstemt. Het is de grootste proef ooit in Europa waarbij elektrische bezorgwagentjes van Picnic worden uitgerust met slimme technologie waarmee zowel energie kan worden opgeslagen wanneer deze goedkoop en duurzaam voorradig is, alsook weer kan worden afgegeven als hier behoefte aan is. De innovatieve websuper ontwikkelt hiervoor samen met technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE en Dexter Energy Services een netwerk dat bestaat uit zonnepanelen, (stationaire) batterijen voor opslag van energie in de distributiecentra en bi-directionele laadtechnologie in de elektrische bezorgauto’s.
(PvWK)
 
- 
Peter van Woensel Kooy
 - Werkt bij: MarketingTribune
 - Functie: senior redacteur, merk-expert
 - Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
 - Profiel »
 
- bezorgen
 - marketing
 - duurzaam
 - food
 - beleid
 - medeoprichter
 - retail
 - mvo
 - Picnic
 - Frederik Nieuwenhuys
 - online supermarkt
 - bedenker
 - websuper
 - Picnic
 - Picnic Solar
 
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
 - De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
 - Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
 - MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
 - Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
 - TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
 
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Laatste Nieuws
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
 - Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
 - Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
 - Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
 - CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
 - Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 




