Helft Nederlanders ziet Kerstdiner als verplichting

Helft Nederlanders ziet Kerstdiner als verplichting
  • Food-en-retail
  • 18 dec 2019 @ 08:34
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingOnderzoek

Maar liefst 50 procent van de Nederlanders beschouwt het Kerstdiner als een verplichting. Eén op de vijf ondervraagden zegt zelfs tijdens de feestdagen - wanneer dit een mogelijkheid zou zijn - het liefst door te werken.

Mannen zijn de meest fanatieke doorwerkers: drieëntwintig tegenover slechts zeventien procent van de vrouwen. Dit blijkt uit onderzoek namens Acties.nl over het Kerstdiner en de Kerstsfeer onder 1.096 Nederlanders. Het meest sceptisch over de Kerst zijn veertigers. Niet alleen ergert 48 procent van hen zich aan alle ‘gemaakte kerstvreugde’ in Nederland, ook ziet maar liefst zestig procent de jaarlijkse Kerstviering als een verplichting. Daarnaast geeft 22 procent van hen tijdens Kerst de voorkeur aan een bureaustoel boven een plek aan het Kerstdiner, zo melden de onderzoekers. 

Verder is gekeken naar redenen voor afzeggen ('gourmetten!') en het met een smoes afzeggen van een Kerstdiner of -borrel en ruziën tijdens de feestdagen. Zo zegt maar liefst zeventien procent van de ondervraagden dat zij deze het liefst afzeggen wanneer er gegourmet wordt. Opvallend genoeg is de Kerst niet voor iedereen een tijd van vrede en bezinning, constateren de onderzoekers. 'Zo zegt maar liefst zeventien procent van de respondenten weleens ruzie te hebben gemaakt met familie en/of vrienden tijdens een Kerstviering. Bij dertien procent is een Kerstdiner of - borrel zelfs van negatieve invloed geweest op hun toenmalige relatie.' Ene Franke wordt geciteerd: 'Het valt ook niet mee om een aantal dagen op elkaars lip te zitten. Zeker wanneer er stressvolle zaken op het menu staan, zoals het voorbereiden van een kerstdiner of het ontvangen van familie. Ik probeer tijdens Kerst daarom gewoon wat vaker tot tien te tellen. Gezien de cijfers lukt dit helaas niet iedereen.'

Vijf interessante visuals met resultaten, kunt u vinden op deze onderzoekspagina.
(PvWK)



Over Acties.nl
'Acties.nl helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt maandelijks door ruim een miljoen bezoekers geraadpleegd.'

(bron: Acties.nl, beeld boven uit sitcom 'Have a Unhappy Christmas' van de BBC)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken