Prijsverschil a-merken en huismerken groeit
- Food-en-retail
- 7 jan 2021 @ 08:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsMarketing
- 7 jan 2021 @ 08:40
- Peter van Woensel Kooy
Het prijsverschil tussen a-merken en huismerken groeit, zo blijkt uit een analyse van de Consumentenbond. In 2014 was het verschil nog 24 procent. Inmiddels zijn de huismerken gemiddeld 45 procent goedkoper.
Sommige prijsverschillen laten uitschieters zien tot bijna 80 procent. Onderzoekers van de Consumentenbond vulden bij vijftien supermarktketens hun boodschappenmand met 125 verschillende producten van a-merken. A-merken zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel. Een ander boodschappenmandje werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk.
'Gemiddeld blijkt het mandje met huismerken 45 procent goedkoper. Het prijsverschil is het grootst bij supermarkten Deen, Deka, Dirk en Vomar. De uitschieters zijn met name de wasmiddelen en vaatwastabletten. Waspoeder van het huismerk is gemiddeld 79 procent goedkoper dan die van Ariel.'
Andere producten verschillen nauwelijks van elkaar in prijs, zoals houdbare melk. Een enkele keer is het huismerk zelfs iets duurder dan het a-merk. 'Bij witte chocolade zagen we dat bijvoorbeeld. Het huismerk was vaak duurder dan een reep van Milka', zegt woordvoerder Joyce Donat. Albert Heijn herkent desgevraagd het prijsverschil tussen a-merken en huismerken, laat de retailer weten in een reactie aan de Consumentenbond. Net als door de geraadpleegde keten Jumbo wordt 'marktwerking' als reden voor de prijsverschillen genoemd. De kritiek op huismerken onder marketeers is dat zij profiteren van a-merken zonder zelf veel uit te geven aan R&D, het verwerven van marktaandeel door grootscheepse marcomcampagnes voor een nieuwe categorie of dat veel investeringen in merkbekendheid worden gedaan. 'Huismerken parasiteren.' Ook zou de kwaliteit van a-merken soms beter zijn. Boze tongen beweren dat a-merken soms zelfs ook in dezelfde fabriek worden gemaakt, zoals de Unox- en Hema huismerkworsten. Al deze facetten blijven in de analyse onderbelicht. Aan de andere kant blijkt uit de ontwikkeling van verschillende huismerklijnen juist ook veel innovatie. Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: AD Koken, 24Kitchen en Consmentenbond, foto: 'ôc' via Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Deen
- Ariel wasmiddel
- Aldi
- Calvé
- AH
- prijsverschillen
- Vomar
- Deka
- pindakaas
- producten
- a-merken
- naamsbekendheid
- Consumentenbond
- huismerken
- Plus
- Dirk
- AH
- Jumbo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes