Flitsbezorger Getir verandert dark store in art store
- Food-en-retail
- 13 mei 2022 @ 14:53
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodDistributie
- 13 mei 2022 @ 14:53
- Peter van Woensel Kooy
Getir heeft zijn eerste art store in Rotterdam geopend. Hiermee is Getir de eerste flitsbezorger die de uitstraling van zijn vestiging aanpast door kunst in de etalage te hangen.
De art store is een pilot waarmee het bedrijf het straatbeeld van de buurt verbetert als alternatief voor de zogeheten dark stores. Het initiatief biedt lokale kunstenaars en andere creatieve talenten een podium om hun werk tentoon te stellen en te verkopen. Als het een succes is, zal Getir de art stores uitbreiden naar meerdere steden door heel Nederland. Na het openen van een eigen distributiecentrum, het presenteren van een gedragscode met de industrie en het aanstellen van een Getir-team dat klaar staat voor hulp aan de buurt is het lanceren van de art store een vervolg in een serie stappen die Getir zet om naar eigen zeggen 'een nog betere buur te zijn'.
Door kunstwerken in de etalage te plaatsen verandert Getir het uiterlijk van de locatie in Rotterdam aanzienlijk. Waar aanvankelijk de ramen van de vestigingen waren afgeplakt, heeft Getir nu niet alleen een transparanter gevel, maar gaat zelfs een stapje verder: de art store. Door een podium te bieden aan lokale kunstenaars om hun werk tentoon te stellen en te verkopen, wordt de kwaliteit van de buurt voor zowel bewoners als bezoekers van Rotterdam, verbeterd.
'We staan altijd open voor feedback van de gemeente en buren, zo kregen we ook te horen dat niet iedereen de stickers op de ruiten van onze locatie waardeerden. De eerste logische stap was de transitie naar transparante ruiten en nu volgt de volgende stap naar art stores. De art stores verbeteren niet alleen het straatbeeld, maar leveren ook een maatschappelijke bijdrage aan de buurt. Wij bieden lokale kunstenaars en andere creatieve talenten een podium om hun werk tentoon te stellen', vertelt Florian Brunsting, General Manager van Getir Nederland aan MarketingTribune.
In samenwerking met 010 gallery, tonen de Rotterdamse kunstenaarsorganisatie Herenplaats en kunstenaar Mr. June nu hun werk in de etalage van de locatie aan de Nieuwe Binnenweg 414.
De opening van de eerste art store hoort als gezegd bij het doel van Getir om de kwaliteit van de buurt te verbeteren. Er is een team dat samen met lokale organisaties werkt aan een nieuwe gevel-strategie, waarmee per locatie wordt gekeken naar hoe de vestigingen en etalages verfraaid kunnen worden in de toekomst. Binnenkort wordt ook de tweede art store in Arnhem geopend. In de Weesperstraat te Amsterdam ontwikkelt concurrent Gorillas intussen eveneens een art store voorin hun 'warehouse', zoals deze van origine Berlijnse flitser zijn dark stores noemt. Flitsbezorgers maken na veel kritiek en politieke druk werk van verbeterde uitvalsbases en goede buurtrelaties.
Een goede buur
Begin dit jaar opende Getir een eigen distributiecentrum in Alblasserdam, van waaruit goederen direct worden geleverd aan de vestigingen. Daarvoor gebruikt Getir kleinere bestelbusjes in plaats van de grote vrachtwagens van de losse leveranciers. De stroomlijning van het logistieke proces leidt tot een vermindering van 70% van de leveringen naar Getir vestigingen. Deze week heeft Getir samen met de andere flitsbezorgers een gedragscode gepresenteerd. In deze gedragsregels zijn zes principes geformuleerd vanuit de sector op basis van gesprekken met gemeenten, buurtbewoners en ondernemers. Deze principes gelden voor nieuwe vestigingen in Nederland en gaat om specifieke afspraken over bijvoorbeeld parkeren, bevoorrading en het aangezicht van de vestigingen. Er is altijd een wacht- en recreatieruimte voor bezorgers in de vestiging waar zij kunnen wachten als ze geen bestellingen afleveren. Waar dat nodig is worden elektrische scooters en e-bikes binnen gestald. Er is een Getir-team aangesteld dat klaar staat voor buren die feedback hebben of zich ergens aan storen, meldt de flitsbezorger trots.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Florian Brunsting
- art store
- etalage
- retail
- Rotterdam
- uitstraling
- kunst
- bezorging
- Gorillas
- flitsbezorger
- Getir
- dark store
- gedragscode
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers