[Junkfood Day] Nederland telt 830 meer fastfoodrestaurants dan 'gewone' restaurants
- Food-en-retail
- 21 jul 2022 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingCampagnes
- 21 jul 2022 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
De kentering begon in 2020. Toen telde Nederland voor het eerst meer fastfoodrestaurants dan gewone restaurants, blijkt uit cijfers van Bolddata. Snackbars zien we het meest in het straatbeeld, gevolgd door pizzeria’s en grillrooms.
Een burger, frietje of toch liever een pizza? Fastfood is razend populair in Nederland. De afgelopen vijf jaar is het aantal fastfoodrestaurants gestegen met maar liefst 27%. Met als hoogtepunt coronajaar 2021: toen openden 1.320 fastfoodzaken hun deuren (een stijging van 8%). Snackbars zien we het meest in het straatbeeld, gevolgd door pizzeria’s en grillrooms. Nederland telt nu zelfs meer fastfoodrestaurants dan ‘gewone’ restaurants.
Top 5 fastfoodrestaurants Nederland
1. Snackbars
2. Pizzeria’s
3. Grillrooms
4. Burgerrestaurants
5. Kebab zaken
Fastfood verslaat ‘gewoon’ restaurant
De afgelopen vijf jaar is het aantal eetgelegenheden in Nederland gestegen met 23%: van 29.545 naar 36.210 zaken. Deze groei komt vooral door de toename van het aantal fastfoodrestaurants in Nederland. Er kwamen in vijf jaar 3.895 fastfoodzaken bij. Het aantal ‘gewone’ restaurants steeg met 2.770 nieuwe zaken. Op dit moment wint fastfood het in Nederland zelfs van de reguliere restaurants. De kentering begon in 2020. Toen telde Nederland voor het eerst meer fastfoodrestaurants dan gewone restaurants. Meer dan de helft van alle eetgelegenheden in Nederland is een fastfoodrestaurant (51%).
Zuid-Holland telt de meeste snackbars
De meeste nieuwe fastfoodrestaurants (een groei van 40%) zien we in Flevoland. Ook steeg in deze provincie het aantal restaurants het hardst (groei van 24%). In Zuid-Holland vind je de meeste fastfoodrestaurants (3.825). Drenthe telt er slechts 410. Voor de meeste reguliere restaurants moet je in Noord-Holland zijn. Opvallend is dat in Amsterdam fastfood de gewone restaurants niet weet te verslaan. Hier vind je blijkens de cijfers van BoldData meer gewone restaurants: namelijk 2.520 restaurants ten opzichte van 2.055 fastfoodrestaurants. Meer info staat hier.
(PvWK, beeld boven: uiting n.a.v. Quentin Tarantino’s Pulp Fiction filmscene inzake de 'Royale With Cheese'-burger)
Over BoldData
'We zijn marktleider in het leveren van maatwerk databases. Met onze wereldwijde database van 287 miljoen bedrijven hebben we meer dan 2.000 klanten geholpen met statistiek, onderzoek en CRM.'
(bron: BoldData)
Dialoog uit Pulp Fiction (1994) door Quentin Tarantino:
Vincent: 'Do you know what they call a Quarter Pounder with cheese in Paris?'
Jules: 'They don’t call it a Quarter Pounder with cheese?'
Vincent: 'No man, they got the metric system. They wouldn’t know what the f*** a Quarter Pounder is.'
Jules: 'Then what do they call it?'
Vincent: 'They call it a Royale with Cheese.'
credits:
Poster boven: McDonald’s
Product: Burger, Fast Food
Media: Print
Advertising Agency: TBWA\
Location: Switzerland
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- snackbar
- food
- merk
- gezond
- Pulp Fictions
- marketing
- verhouding
- ^TBWA\
- Royale with Cheese
- Junkfood Day
- restaurant
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Aldi start 'Waar liggen de eieren'
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
- Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
- Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op...
- Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Let It Rib viert spareribs zonder gene18-04-2025
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft... 18-04-2025
- Retailmedia: La Place lanceert app... 18-04-2025
- Waarom chocolade met Pasen meer is... 17-04-2025
- 'Broodjes van Sam en Joris'... 17-04-2025
- Primark leert jongeren naaien17-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management