LikeMeat bedankt Haarlem met gratis plantbased kipburgers

LikeMeat bedankt Haarlem met gratis plantbased kipburgers
  • Food-en-retail
  • 14 sep 2022 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekFoodMarketing

Om Haarlem te bedanken voor het verbod op buitenreclame van vleesmerken, 'een stap richting een duurzame toekomst', verraste het plantbased merk LikeMeat de stad met gratis Like Chicken Burgers.

Plantaardig vleesmerk La Vie haakte deze week ook in op de ontwikkelingen in Haarlem: de gemeenteraad blokkeert er immers de buitenreclame voor vlees. Deze actie trekt internationale aandacht.

In Haarlem zullen vanaf 2024 geen vleesreclames meer te zien zijn in de openbare ruimte. Hiermee heeft de stad een wereldwijde primeur te pakken. Om deze ontwikkeling te stimuleren en de stad te bedanken voor de stap richting een duurzame toekomst, verraste het plantbased merk LikeMeat Haarlem met gratis 'Like Chicken Burgers'.

Een shout-out naar Haarlem
Om de stad te bedanken voor deze duurzame beslissing, werd 13 september 2022, naar eigen zeggen 'een ode gebracht' door het plantbased merk LikeMeat. De LikeMeat TokTok – een mini-foodtruck omgetoverd tot kip – reisde af naar het Haarlemse stadhuis. Hier werden de ambtenaren en andere Haarlemmers verrast met een gratis plantbased Like Chicken Burger.

'Door de verleiding van vleesreclame uit het straatbeeld te halen, zijn we een stap verder in de vermindering van vleesconsumptie. Daarom bedanken wij de stad Haarlem maar al te graag', aldus Maura van Styrum, Brand Manager Benelux. Het plantbased merk moedigt andere Nederlandse steden en gemeentes aan om het voorbeeld van Haarlem te volgen. 'Doen zij dit? Dan kunnen ook zij een bezoekje van de TokTok verwachten.'

Een verbod met een grote potentiële impact
De vleesindustrie is één van de meest milieuvervuilende sectoren, zegt Van Styrum. 'Maar liefst 40% van de CO2-uitstoot van het voedsel van de gemiddelde Nederlander is hieruit afkomstig. Om dit getal terug te dringen zijn buitenreclames vanuit de bio-industrie in Haarlem vanaf 2024 niet meer toegestaan. Een doorbraak met een groots potentieel effect. Kiest slechts één van de 162.000+ Haarlemmers ervoor om gedurende één jaar, één dierlijke maaltijd per dag te vervangen voor een plantaardig alternatief, dan is diegene verantwoordelijk voor een besparing van bijna 760.000 liter water en de CO2-uitstoot van een autorit van 5.000 kilometer.'
Door de oplopende kosten van vlees en zuivel in de supermarkt, is bovendien een omslagpunt in de plantbased categorie bereikt, zoals MarketingTribune op 25 juli '22 al signaleerde. De sector heeft dus in meerdere opzichten momenteel de wind mee.
(PvWK)


Over LikeMeat 
'LikeMeat is een in 2013 in Duitsland opgericht voedingsmerk dat plantaardige varianten van wereldwijde ‘vleesfavorieten’ op de markt brengt. Met producten waarbij niet ingeleverd wordt op smaak en textuur, wil het merk iedereen kennis laten maken met hoe lekker plantaardig eten kan zijn. In januari 2021 werd het merk overgenomen door de plantaardige multinational LiveKindly Collective en kwam daarmee in de schappen te liggen van de Nederlandse supermarkten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Dirk en online supermarkt Picnic.' 

(bron: LikeMeat)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken