LikeMeat bedankt Haarlem met gratis plantbased kipburgers
- Food-en-retail
- 14 sep 2022 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekFoodMarketing
- 14 sep 2022 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Om Haarlem te bedanken voor het verbod op buitenreclame van vleesmerken, 'een stap richting een duurzame toekomst', verraste het plantbased merk LikeMeat de stad met gratis Like Chicken Burgers.
Plantaardig vleesmerk La Vie haakte deze week ook in op de ontwikkelingen in Haarlem: de gemeenteraad blokkeert er immers de buitenreclame voor vlees. Deze actie trekt internationale aandacht.
In Haarlem zullen vanaf 2024 geen vleesreclames meer te zien zijn in de openbare ruimte. Hiermee heeft de stad een wereldwijde primeur te pakken. Om deze ontwikkeling te stimuleren en de stad te bedanken voor de stap richting een duurzame toekomst, verraste het plantbased merk LikeMeat Haarlem met gratis 'Like Chicken Burgers'.
Een shout-out naar Haarlem
Om de stad te bedanken voor deze duurzame beslissing, werd 13 september 2022, naar eigen zeggen 'een ode gebracht' door het plantbased merk LikeMeat. De LikeMeat TokTok – een mini-foodtruck omgetoverd tot kip – reisde af naar het Haarlemse stadhuis. Hier werden de ambtenaren en andere Haarlemmers verrast met een gratis plantbased Like Chicken Burger.
'Door de verleiding van vleesreclame uit het straatbeeld te halen, zijn we een stap verder in de vermindering van vleesconsumptie. Daarom bedanken wij de stad Haarlem maar al te graag', aldus Maura van Styrum, Brand Manager Benelux. Het plantbased merk moedigt andere Nederlandse steden en gemeentes aan om het voorbeeld van Haarlem te volgen. 'Doen zij dit? Dan kunnen ook zij een bezoekje van de TokTok verwachten.'
Een verbod met een grote potentiële impact
De vleesindustrie is één van de meest milieuvervuilende sectoren, zegt Van Styrum. 'Maar liefst 40% van de CO2-uitstoot van het voedsel van de gemiddelde Nederlander is hieruit afkomstig. Om dit getal terug te dringen zijn buitenreclames vanuit de bio-industrie in Haarlem vanaf 2024 niet meer toegestaan. Een doorbraak met een groots potentieel effect. Kiest slechts één van de 162.000+ Haarlemmers ervoor om gedurende één jaar, één dierlijke maaltijd per dag te vervangen voor een plantaardig alternatief, dan is diegene verantwoordelijk voor een besparing van bijna 760.000 liter water en de CO2-uitstoot van een autorit van 5.000 kilometer.'
Door de oplopende kosten van vlees en zuivel in de supermarkt, is bovendien een omslagpunt in de plantbased categorie bereikt, zoals MarketingTribune op 25 juli '22 al signaleerde. De sector heeft dus in meerdere opzichten momenteel de wind mee.
(PvWK)
Over LikeMeat
'LikeMeat is een in 2013 in Duitsland opgericht voedingsmerk dat plantaardige varianten van wereldwijde ‘vleesfavorieten’ op de markt brengt. Met producten waarbij niet ingeleverd wordt op smaak en textuur, wil het merk iedereen kennis laten maken met hoe lekker plantaardig eten kan zijn. In januari 2021 werd het merk overgenomen door de plantaardige multinational LiveKindly Collective en kwam daarmee in de schappen te liggen van de Nederlandse supermarkten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Dirk en online supermarkt Picnic.'
(bron: LikeMeat)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- abri
- Haarlem
- La Vie
- plantbased
- Maura van Styrum
- Brand Manager Benelux
- LikeMeat TokTok
- OOH
- plantbased
- LiveKindly
- mini-foodtruck
- LikeMeat
- merk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers