Mysteryland als eerste festival over op lokale vaste groene stroom
- Food-en-retail
- 30 nov 2022 @ 10:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Kunst & CultuurActivatieConsumentenZakelijk
- 30 nov 2022 @ 10:59
- Peter van Woensel Kooy
Mysteryland zet in haar aankomende jubileumjaar een flinke stap voorwaarts om ook in de toekomst een toonaangevend en bovenal duurzaam festival te blijven. Zo gaat de editie van 2023 bijna volledig op groene stroom draaien uit de buurt, wat neerkomt op een fikse CO2-reductie.
In samenwerking met Gemeente Haarlemmermeer, Recreatieschap Spaarnwoude en ID&TGroup gaat Mysteryland tijdens het 30-jarige bestaan een nieuwe fase in, meldt de festivalorganisatie.
Zo gaat ongeveer 80 procent van het stroomverbruik van het festival bestaan uit vaste groene stroom. De overige 20 procent van het stroomverbruik bestaat voor een groot deel uit flexibele, duurzaam opgewekte energie. Milan Raven, managing director van Mysteryland: 'Wij zijn enorm trots dat we samen met deandere betrokkenen deze belangrijke stap voorwaartskunnen zetten. We hopen hiermee andereorganisatoren te inspireren. Deze inspanning sluit goed aan bij onze ondertekening van de GreenDeal Circular Festivals dat zich richt op duurzame innovatie en waarin we hebben beloofd onshard te maken om in de toekomst voor een groot deel circulair en klimaatneutraal te zijn.'
Marja Ruigrok, wethouder Economische Zaken, Verkeer & Vervoer en Cultuur Haarlemmermeer vult aan: 'Haarlemmermeer en Mysterylandgaan allebei voor innovatie en duurzaamheid. Lokale, groenestroom en een machtig mooi festival–dat klinkt Haarlemmermeer als muziek in de oren.'
De groene stroom waarmee Mysteryland vanaf 2023 wordt gevoed, wordt geleverd door lokaal energiebedrijf Tegenstroom dat volledig in eigendom van de Gemeente Haarlemmermeer is. Tegenstroom levert 100% okaal opgewekte zonnestroom die wordt opgewekt door ondernemers in de regio Haarlemmermeer. Een van deze ondernemers is de naastgelegen boer Jos Koeckhoven, die met zijn land al jaren onderdeel uitmaakt van de camping van Mysteryland. Voor de stroomvoorziening zijn elektriciteitskabels in de grond gegraven. Op de plekken waarveel stroom nodig is, zoals de verschillende hoofdpodia, zijn ondergrondse putten aangelegd. Daar op komen tijdens het festival containers te staan, die werken als een soort grote stopcontacten, gevoed met zonnestroom van de buurman. Een initiatief op festivalgebied op dezeschaal is naar eigen zeggen 'uniek' voor Nederland en ook in de rest van Europa is dit op deze schaal uitzonderlijk. De camping van Mysteryland zal worden gebruikt als ‘testing ground’ voor nieuwe vormen vanduurzame energie. Hiervoor worden samenwerkingen aangegaan met innovatieve startups. Andrea van de Graaf, directeur Tegenstroom: 'Dat we als klein lokaal energiebedrijf zo’n groot festival mogen voorzien van zonnestroom is bijna onwerkelijk. Echt groen, echt lokaal. Hopelijk volgen andere festivals rap.'
Elise Bos - Eyssen, programmamanager Recreatieschap Spaarnwoude: 'Spaarnwoude Park werkt al jaren graag samen met Mysteryland en we zijn ontzettend blij dat we samen met de andere betrokkenen kunnen bijdragen aan een duurzamer festival en aan substantieel lagere CO2 productie. Hiermee nemen we onze verantwoordelijk voor huidige en toekomstige generaties.'
Om Mysteryland te verduurzamen hebben alle betrokken partijen na een traject van zes jaar een eenmalige investering gedaan waarmee een vaste stroomvoorziening op middenspanning (10.000 volt, red.) wordt gerealiseerd. Naast deze investeringen is er ook subsidie vanRijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ontvangen om het project te verwezenlijken. De subsidie uit de regeling Demonstratie Energie-en Klimaatinnovatie wordt uitgekeerd aan bedrijven die innovatieve technieken inzetten om CO2-uitstoot te verminderen.
Naast de geplande inzet om de CO2-uitstoot van Mysteryland significant te reduceren, is dit langst lopende dancefestival ter wereld een van de partijen die tijdens het j.l. Amsterdam Dance Event de 'Green Deal Circular Festivals' (GDCF) heeft ondertekend. Dit verdrag stimuleert duurzame innovatie en samenwerking van Europese festivals. Het doel van GDCF is om festivalsin 2025 voor een groot deel circulair en klimaatneutraal te laten zijn, betreffende energie, voedsel, water, transport en materialen. Deze Europese overeenkomst wordt ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vertellen de ondertekenaars nog.
(PvWK, foto: Mysteryland)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- groene stroom
- eerste
- festival
- Mysteryland
- Green Deal Circular Festivals
- lokaal opgewekt
- Marja Ruigrok
- Amsterdam Dance Event
- Elise Bos - Eyssen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers