Mysteryland als eerste festival over op lokale vaste groene stroom
- Food-en-retail
- 30 nov 2022 @ 10:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Kunst & CultuurActivatieConsumentenZakelijk
- 30 nov 2022 @ 10:59
- Peter van Woensel Kooy
Mysteryland zet in haar aankomende jubileumjaar een flinke stap voorwaarts om ook in de toekomst een toonaangevend en bovenal duurzaam festival te blijven. Zo gaat de editie van 2023 bijna volledig op groene stroom draaien uit de buurt, wat neerkomt op een fikse CO2-reductie.
In samenwerking met Gemeente Haarlemmermeer, Recreatieschap Spaarnwoude en ID&TGroup gaat Mysteryland tijdens het 30-jarige bestaan een nieuwe fase in, meldt de festivalorganisatie.
Zo gaat ongeveer 80 procent van het stroomverbruik van het festival bestaan uit vaste groene stroom. De overige 20 procent van het stroomverbruik bestaat voor een groot deel uit flexibele, duurzaam opgewekte energie. Milan Raven, managing director van Mysteryland: 'Wij zijn enorm trots dat we samen met deandere betrokkenen deze belangrijke stap voorwaartskunnen zetten. We hopen hiermee andereorganisatoren te inspireren. Deze inspanning sluit goed aan bij onze ondertekening van de GreenDeal Circular Festivals dat zich richt op duurzame innovatie en waarin we hebben beloofd onshard te maken om in de toekomst voor een groot deel circulair en klimaatneutraal te zijn.'
Marja Ruigrok, wethouder Economische Zaken, Verkeer & Vervoer en Cultuur Haarlemmermeer vult aan: 'Haarlemmermeer en Mysterylandgaan allebei voor innovatie en duurzaamheid. Lokale, groenestroom en een machtig mooi festival–dat klinkt Haarlemmermeer als muziek in de oren.'
De groene stroom waarmee Mysteryland vanaf 2023 wordt gevoed, wordt geleverd door lokaal energiebedrijf Tegenstroom dat volledig in eigendom van de Gemeente Haarlemmermeer is. Tegenstroom levert 100% okaal opgewekte zonnestroom die wordt opgewekt door ondernemers in de regio Haarlemmermeer. Een van deze ondernemers is de naastgelegen boer Jos Koeckhoven, die met zijn land al jaren onderdeel uitmaakt van de camping van Mysteryland. Voor de stroomvoorziening zijn elektriciteitskabels in de grond gegraven. Op de plekken waarveel stroom nodig is, zoals de verschillende hoofdpodia, zijn ondergrondse putten aangelegd. Daar op komen tijdens het festival containers te staan, die werken als een soort grote stopcontacten, gevoed met zonnestroom van de buurman. Een initiatief op festivalgebied op dezeschaal is naar eigen zeggen 'uniek' voor Nederland en ook in de rest van Europa is dit op deze schaal uitzonderlijk. De camping van Mysteryland zal worden gebruikt als ‘testing ground’ voor nieuwe vormen vanduurzame energie. Hiervoor worden samenwerkingen aangegaan met innovatieve startups. Andrea van de Graaf, directeur Tegenstroom: 'Dat we als klein lokaal energiebedrijf zo’n groot festival mogen voorzien van zonnestroom is bijna onwerkelijk. Echt groen, echt lokaal. Hopelijk volgen andere festivals rap.'
Elise Bos - Eyssen, programmamanager Recreatieschap Spaarnwoude: 'Spaarnwoude Park werkt al jaren graag samen met Mysteryland en we zijn ontzettend blij dat we samen met de andere betrokkenen kunnen bijdragen aan een duurzamer festival en aan substantieel lagere CO2 productie. Hiermee nemen we onze verantwoordelijk voor huidige en toekomstige generaties.'
Om Mysteryland te verduurzamen hebben alle betrokken partijen na een traject van zes jaar een eenmalige investering gedaan waarmee een vaste stroomvoorziening op middenspanning (10.000 volt, red.) wordt gerealiseerd. Naast deze investeringen is er ook subsidie vanRijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ontvangen om het project te verwezenlijken. De subsidie uit de regeling Demonstratie Energie-en Klimaatinnovatie wordt uitgekeerd aan bedrijven die innovatieve technieken inzetten om CO2-uitstoot te verminderen.
Naast de geplande inzet om de CO2-uitstoot van Mysteryland significant te reduceren, is dit langst lopende dancefestival ter wereld een van de partijen die tijdens het j.l. Amsterdam Dance Event de 'Green Deal Circular Festivals' (GDCF) heeft ondertekend. Dit verdrag stimuleert duurzame innovatie en samenwerking van Europese festivals. Het doel van GDCF is om festivalsin 2025 voor een groot deel circulair en klimaatneutraal te laten zijn, betreffende energie, voedsel, water, transport en materialen. Deze Europese overeenkomst wordt ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vertellen de ondertekenaars nog.
(PvWK, foto: Mysteryland)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Marja Ruigrok
- Mysteryland
- Elise Bos - Eyssen
- groene stroom
- lokaal opgewekt
- Green Deal Circular Festivals
- eerste
- Amsterdam Dance Event
- festival
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing