[onderzoek] Nederlander is zuinig - ook met versturen Tikkie

[onderzoek] Nederlander is zuinig - ook met versturen Tikkie
  • Food-en-retail
  • 28 mrt 2023 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenOnderzoek

Een alom bekend vooroordeel is nu definitief bevestigd: Nederlanders letten op de centen. Dat blijkt uit het Waarom-duur-doen onderzoek van Simyo. Maar grossieren in Tikkies? Dat niet.

Negen van de tien Nederlanders zijn op z’n minst een tikkeltje zuinig en een net zo groot aantal haalt plezier uit het besparen van geld. Opvallend is de impact van de huidige prijsstijgingen: maar liefst 91% is iets of veel meer op zijn uitgavenpatroon gaan letten. Echt gierig zijn we gelukkig ook weer niet te noemen, want we keuren massaal tikkies af voor etentjes thuis (87%) of voor de drankjes na een eerste date (67%). Het landelijke onderzoek* is de eerste van een jaarlijkse monitor van de provider naar de Nederlandse waarom-duur-doen-mentaliteit.

Gat in de hand van Gen-Z’er lijkt mee te vallen
We schamen ons zeker niet voor onze zuinigheid: maar liefst 91% is in enige mate trots op de manier waarop zij met hun geld omgaan en slechts 23% vindt het belangrijk om dure spullen te hebben. Sparen doen we bovendien graag, 72% vindt dit erg belangrijk en 25% een beetje. Overigens geldt: hoe jonger de persoon, hoe belangrijker sparen wordt gevonden. Dat staat dus haaks op het cliché van de Gen-Z’ers en millennials die niet met geld kunnen omgaan. Onze spaarzaamheid kent echter ook z’n grenzen, want van alle ondervraagden is maar 4% zeker bereid om genoegen te nemen met minder kwaliteit van producten in ruil voor een lagere prijs. 

Sterk gestegen prijzen laten hun sporen na
Opvallend is het effect van de huidige prijsstijgingen op ons uitgavenpatroon. Bijna alle ondervraagden (91%) zijn er in meer of mindere mate op gaan letten. Gevraagd naar welke dingen duur zijn, worden vooral dagelijkse boodschappen (91%), gas, water en licht (86%) en benzine (85%) genoemd. Meer dan de helft (56%) heeft door de huidige prijsstijgingen enige behoefte aan tips over geld besparen. 

Bespaartips: zet je abonnementen eens op een rij
Bespaarexpert Renée Lamboo (bekend als PorteRenee) is blij met de resultaten met het onderzoek: 'Dat geld een steeds belangrijker onderwerp wordt, merkten wij natuurlijk al. Besparen is de laatste jaren uit het verdomhoekje gekomen en nu iets waar mensen meer open met elkaar over praten. Uit het onderzoek van Simyo blijkt ook dat mensen zich er niet meer voor schamen. Dat vind ik een positieve ontwikkeling. Slim met je geld omgaan is toch iets om trots op te zijn.' 
Ze ziet dat er ook nu nog gelukkig genoeg mogelijkheden zijn om op uitgaven te besparen. “Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat we steeds meer abonnementen hebben. Zet ze eens voor jezelf op een rij. Veel mensen zullen schrikken van de lengte van die lijst. Abonnementen zijn tegenwoordig veel makkelijker opzegbaar dan voorheen. Zeg op wat onnodig is en sluit over of combineer wat goedkoper kan. 'Er valt zoveel geld te besparen wanneer je hier even induikt.'

Top 10 besparen
Besparen doen we op allerlei manieren. Zo heeft bijvoorbeeld 86% op zijn minst een beetje moeite met betalen voor water in de horeca. Ook de mobiele telefoon is voor velen een bewuste keuze. Zo wil 87% bijvoorbeeld niet per se het nieuwste model smartphone. Simyo vroeg aan Nederlanders op welke uitgaven zij het eerste zouden besparen en ook daar blijken abonnementen populaire bezuinigingen, naast uitjes en elektronica. De hele top 10: 

* Abonnementen voor krant, magazines, etc.
* Uit eten gaan
* Andere uitjes
* Online diensten (bv. Netflix, Spotify, HBO Max)
* Vakantie
* Abonnement voor sportclub/sportschool
* Winkelen
* Elektronica (bv. laptop, PC, gameconsole, smartwatch, etc.)
* Verwarming en elektriciteit
* Dagelijkse boodschappen

Tikkies zijn zeker niet altijd oké
Goed, Nederlanders zijn dus zuinig. Maar het alom bekende beeld van de gierige Nederlander die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten blijkt gelukkig overtrokken. Zo wil bijna niemand echt afdoen aan kwaliteit van producten in ruil voor een lagere prijs (4%). Ook trakteren lijken we normaal te vinden, want de overgrote meerderheid vindt het niet oké om een betaalverzoek in vom van een Tikkie te sturen voor gemaakte kosten na bijvoorbeeld een etentje thuis (87%), na een lift met de auto (72%) of na een eerste date (67%). 
(PvWK)
 

* voetnoot: het onderzoek is uitgevoerd in maart 2023 door PanelWizard onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder.  

Over Simyo
Simyo is een 100% online telecomprovider en dochterbedrijf van KPN. De telecomprovider staat bekend om de service en flexibiliteit en biedt Prepaid, Sim Only en telefoonabonnementen aan. Simyo is meer dan 25 keer uitgeroepen tot de beste mobiele provider volgens het panel van de Consumentenbond. Daarnaast won Simyo in 2016 als eerste telecomprovider ooit de award voor Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. In 2016, 2017, 2019, 2020 en 2022 is Simyo door MarketResponse (voorheen SAMR) verkozen tot het Klantvriendelijkste Telecombedrijf van Nederland. Ook is Simyo al tien jaar op rij de beste Prepaid-provider van Nederland volgen onderzoek van het onafhankelijke prepaid simkaart.net. Simyo bewijst daarmee dat de beste kwaliteit niet duur hoeft te zijn. Bij Simyo kun je alles uit je abonnement halen zonder teveel te betalen. Waarom duur doen? Simyo.'

(bron: Simyo, Het PRB)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken