Ahold Delhaize haalt half miljard uit retailmedia
- Food-en-retail
- 13 jun 2023 @ 11:43
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MediastrategieWinkelen
- 13 jun 2023 @ 11:43
- Peter van Woensel Kooy
Retailconcern Ahold Delhaize haalt momenteel ongeveer een half miljard euro op aan reclame-inkomsten uit retailmedia, vertelt topman Frans Muller aan persbureau Reuters. Dit zijn de vijf trends in retailmedia.
In 2025 wil hij dit bedrag uit retailmedia hebben verdubbeld. Het gaat om de verkoop van advertenties op de websites van Ahold Delhaize, schermen in de winkels, bijvoorbeeld het Allerhande multimediavehikel en het te gelde maken van inzichten uit klantgegevens.
Muller (foto boven) stelt dat de opbrengsten onder andere gebruikt kunnen worden om de voedselprijzen in de winkels lager te houden nu de inflatie in Europa en de VS aanhoudt. 'Wat we genereren aan inkomsten uit retail media, zullen we herinvesteren in ons bedrijf om ervoor te zorgen dat consumenten zich gezonde en duurzame producten kunnen veroorloven', aldus Muller tegen Reuters.
Retailmedia is marketing beoefenen richting consumenten op of nabij hun aankooppunt, of een keuzepunt tussen concurrerende merken of producten. Veelgebruikte technieken hiervoor zijn onder meer in-store advertising, online advertising, sampling, klantenkaarten, coupons en vouchers. Denk bijvoorbeeld ook aan een supermarktkoelkastdeur die straks een slim digitaal scherm is.
Inmiddels is de ‘derde golf’ van digitaal adverteren een begrip aan het worden in medialand, stelt Emerce. 'Wanneer je professionals in de Verenigde Staten moet geloven komt er een golf van 100 miljard dollar op ons af (bron: BCG, 2022). Ook in Europa zou over een kleine drie jaar (2026 dus) retailmedia TV-adverteren voorbij gestreven zijn, daar waar het gaat om ad spend (25 miljard euro), aldus het IAB Europe.' Volgens de titel dragen vijf factoren bij aan de exponentiële groei van retailmedia in Nederland:
1. digitalisering van winkels,
2. self-served en programmatic inkoop,
3. niet-endemische adverteerders,
4. branding versus performance, en
5. de druk op traditionele retailmodellen.
Lees hier verder. Lees ook: Retail media: win-win voor iedereen.
(PvWK, bronnen: MT, Reuters, Emerce, BCG en Retailtrends, foto: AH)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- derde golf
- inflatie
- BCG
- branding
- winkel
- CX
- digitalisering
- retailmedia
- self-served
- Ahold Delhaize
- programmatic inkoop
- niet-endemisch
- performance
- adverteerders
- prijs
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




