Terug naar de kale doos? Unbranding & Packaging design
- Food-en-retail
- 24 jul 2018 @ 11:36
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 24 jul 2018 @ 11:36
- Huib Burggraaf
Unbranding is het nieuwe wapen in de strijd om aandacht. Maar welke gevolgen heeft deze merkloze benadering voor de verpakking?
De tijd van iconische logo’s lijkt voorbij. Steeds meer merken kiezen ervoor om hun naam en logo minder prominent af te beelden of zelfs te schrappen. Het waarom achter unbranding wordt gezocht in de gedachte dat merkloos authenticiteit uitstraalt. Doe maar gewoon, zonder allerlei poespas en laat je ‘echte ik’ zien. Dat is immers wat de moderne consument graag ziet. Maar om je producten nu in hun complete naakte glorie aan te bieden gaat misschien wat ver.
Kwaliteitsbeleving
Welke invloed heeft een merkloze verpakking op de kwaliteitsbeleving van het product? Dat is natuurlijk waar het hele idee van branding op gebaseerd is. Een A-merk is niet per definitie ‘beter’ dan een huismerk of budgetmerk, maar wordt wel als dusdanig gepositioneerd, door de naamsbekendheid te vergroten met – jawel - een iconisch logo en een opvallende vormgeving. Door unbranding mis je de kwaliteitsbeleving en val je minder op in het schap.
Herkenning
Dit brengt me op een volgend ‘probleem’. Een logo speelt een belangrijke rol bij merkherkenning. Wanneer de verschillen tussen een A-merk en budgetmerk of huismerk niet meer zichtbaar zijn, hoe weet de klant dan welk product hij moet kiezen? Die heeft echt geen zin om alle ingrediëntenlijstjes met elkaar te moeten vergelijken. Unbranding leidt dus tot keuzestress bij de consument. Natuurlijk kun je ook zonder logo en bedrijfsnaam herkend worden als bedrijf, bijvoorbeeld door het gebruik van herkenbare kleuren, typografie of bepaalde typerende teksten. Maar dit geldt dan alleen voor de grote merken die al naam gemaakt hebben. En hoe merkloos ben je dan eigenlijk bezig?
In hoeverre bewijs je de consument een dienst als unbranding juist tot keuzestress leidt? Ik ben benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- box
- teksten
- onderwerp
- merken
- keuzestress
- consument
- typerend
- bepaald
- dienst
- branding
- kale doos
- design
- merkloos
- typografie
- kleuren
- unbranding
- unbranding
- gebruik
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar... 27-10-2025
- TommyTomato voert campagne voor... 27-10-2025
- Albert Heijn herpositioneert van... 27-10-2025
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




