Terug naar de kale doos? Unbranding & Packaging design
.jpg)
- Food-en-retail
- 24 jul 2018 @ 11:36
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 24 jul 2018 @ 11:36
- Huib Burggraaf
Unbranding is het nieuwe wapen in de strijd om aandacht. Maar welke gevolgen heeft deze merkloze benadering voor de verpakking?
De tijd van iconische logo’s lijkt voorbij. Steeds meer merken kiezen ervoor om hun naam en logo minder prominent af te beelden of zelfs te schrappen. Het waarom achter unbranding wordt gezocht in de gedachte dat merkloos authenticiteit uitstraalt. Doe maar gewoon, zonder allerlei poespas en laat je ‘echte ik’ zien. Dat is immers wat de moderne consument graag ziet. Maar om je producten nu in hun complete naakte glorie aan te bieden gaat misschien wat ver.
Kwaliteitsbeleving
Welke invloed heeft een merkloze verpakking op de kwaliteitsbeleving van het product? Dat is natuurlijk waar het hele idee van branding op gebaseerd is. Een A-merk is niet per definitie ‘beter’ dan een huismerk of budgetmerk, maar wordt wel als dusdanig gepositioneerd, door de naamsbekendheid te vergroten met – jawel - een iconisch logo en een opvallende vormgeving. Door unbranding mis je de kwaliteitsbeleving en val je minder op in het schap.
Herkenning
Dit brengt me op een volgend ‘probleem’. Een logo speelt een belangrijke rol bij merkherkenning. Wanneer de verschillen tussen een A-merk en budgetmerk of huismerk niet meer zichtbaar zijn, hoe weet de klant dan welk product hij moet kiezen? Die heeft echt geen zin om alle ingrediëntenlijstjes met elkaar te moeten vergelijken. Unbranding leidt dus tot keuzestress bij de consument. Natuurlijk kun je ook zonder logo en bedrijfsnaam herkend worden als bedrijf, bijvoorbeeld door het gebruik van herkenbare kleuren, typografie of bepaalde typerende teksten. Maar dit geldt dan alleen voor de grote merken die al naam gemaakt hebben. En hoe merkloos ben je dan eigenlijk bezig?
In hoeverre bewijs je de consument een dienst als unbranding juist tot keuzestress leidt? Ik ben benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- dienst
- box
- typerend
- teksten
- unbranding
- bepaald
- consument
- kale doos
- kleuren
- design
- branding
- keuzestress
- gebruik
- merken
- retail
- typografie
- unbranding
- merkloos
- onderwerp
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo...
- Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
- Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt voor...
- [column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend...
- Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
- McDonald's Nederland lanceert opvallende prijscampagne waar...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [Hortus sessie] Nescafé over... 01-02-2023
- Procter ziet winst iets dalen01-02-2023
- Anne & Max lanceert sharefunding... 31-01-2023
- Taster start met 'iconisch... 31-01-2023
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts... 30-01-2023
- Picnic mikt op prijsverlaging via... 30-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day