Sanoma-startup Hubly start marktplaats voor content

- Media
- 6 feb 2014 @ 10:04
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekMakersCommunity
- 6 feb 2014 @ 10:04
- Redactie Media
Hubly is de nieuwe content- en design-marktplaats voor opdrachtgevers en freelancers. Vraag en aanbod van tekst, beeld, fotografie, video en design vinden elkaar op Hubly.nl. Uitgeverij Sanoma investeert in de startup en wil zelf ook gebruik gaan maken van de marktplaats.
Voor freelancers hoeven nieuwe opdrachten niet meer af te hangen van het eigen netwerk. Ze kunnen zich met Hubly.nl zelf online profileren met een portfolio in tekst en beeld, ideeën pitchen en reageren op opdrachten. Dat kost ze na een proefperiode van 30 dagen 17,50 per maand, opdrachtgevers plaatsen hun opdracht gratis.
Opdrachtgevers zoeken via de site naar geschikte freelancers voor hun brands. Ze kunnen journalistieke, redactionele of commerciële opdrachten online zetten, door de database van freelancers struinen en verrast worden door de inventiviteit van de freelancers binnen Hubly.
De startup Hubly mikt breed, 'zowel op grote uitgevers als de kaasboer om de hoek'. Doelgroep is edereen die een professionele tekst, beeldmateriaal of design nodig heeft. Als opdrachtgevers zelf makkelijker gevonden willen worden of langer met een specifieke opdracht bovenaan willen staan, dan moeten ze daar wel in een later stadium voor betalen.
De site is nu live in een bèta-versie, met daarin de mogelijkheden om zich aan te kunnen melden als Brand en Freelancer. Zodra freelancers ingelogd zijn, kunnen ze gebruik maken van de marktplaats, op opdrachten reageren en hun profiel zien en bijwerken. Brands kunnen opdrachten plaatsen en ontvangen reacties van freelancers via de mail.
De komende maanden wordt hard gewerkt aan meer functionaliteiten, zoals reviews van freelancers en opdrachtgevers, de content pitch functionaliteit, een uitgebreide zoekfunctie, notificaties per geschikte opdracht en meer. Inmiddels zijn er rond driehonderd freelancers aangesloten die de site al gebruiken en testen. Grote opdrachtgevers maar ook diverse Sanoma brands zoals NU.nl, Playboy en WTF.nl zijn inmiddels aangesloten en zetten opdrachten op de site.
Hubly heeft geen bemiddelende rol maar is slechts faciliterend in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Oprichtster Birgit Schwaiger veronderstelt een bepaalde zelfstandigheid onder freelancers en verwacht dat die hun prijsonderhandelingen prima zelf kunnen voeren.
Nederland is een testmarkt voor Hubly. Daarna moet het concept worden uitgerold naar de rest van Europa. Schwaiger ziet veel mogelijkheden en heeft grote verwachtingen. 'Overal wordt content gemaakt en overal wordt gefreelancet. Ook al zijn in de diverse landen bijvoorbeeld auteursrechten op heel verschillende manieren geregeld. In Duitsland zijn ze strikter dan hier en in Hongarije staat juist bijna niks op papier.'
Marktplaatsen voor freelancers zijn natuurlijk niet nieuw. Talloze andere partijen sprongen al eerder in dit gat in de markt. Probleem is daardoor dat deze markt enorm versnipperd is. Ook Hubly krijgt daar dus mee te maken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Hypr neemt verkoopactiviteiten... 30-11-2023
- Edwin Evers terug op Radio 53830-11-2023
- Kwartaalcijfers Viaplay opnieuw later29-11-2023
- Krantenredacties staken voor betere... 29-11-2023
- DOSSIER DM Interview Unicef29-11-2023
- Sinterklaascadeau stelt vaak teleur 28-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala