ACM: 'Fusie RTL en Talpa zou leiden tot ongewenste machtspositie'
- Media
- 30 jan 2023 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MakersPolitiekOnderzoek
- 30 jan 2023 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verleent geen goedkeuring voor een fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network. 'Er zijn te veel bezwaren.'
De Bond van Adverteerders (BVA) liet zich al eerder kritisch uit over de plannen, omdat door de fusie de keuze voor adverteren mogelijk te veel in een hand kwam. Een uitweg door een constructie via Mediahuis, zoals MarketingTribune berichtte, biedt blijkbaar geen soelaas, meldt BvA eerder vanochtend: ACM blokkeert overname Talpa door RTL.
‘De ACM heeft de conclusie getrokken dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn,’ schrijft de toezichthouder nu in een persbericht. ‘Dat concludeert de ACM op basis eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs.’
De twee partijen krijgen daarom geen vergunning van de overheidswaakhond voor de overname. Het officiële besluit is over enkele weken klaar. Volgens de ACM ontstaat er ‘een te machtige partij in het commerciële medialandschap’ als de twee fuseren. Dat zou tot prijsverhogingen voor adverteerders en telecomaanbieders leiden en de rekening daarvoor zou uiteindelijk bij de consument belanden, is de vrees van de toezichthouder.
RTL en Talpa laten volgens Het Parool weten teleurgesteld te zijn dat ze ACM ‘niet hebben kunnen overtuigen van de snelle veranderingen binnen het medialandschap en de impact die dat heeft op de lokale spelers’.
Mediahuis Nederland, onderdeel van het Mediahuis-concern waar ook NRC onder valt en uitgever van onder meer De Telegraaf, bevestigt dat de beoogde overname van de advertentietak Talpa Media niet doorgaat.
(PvWK, bronnen: MT, ANP, BVA en Parool, foto: Raquel Martínez / Unsplash )
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

