ACM: 'Fusie RTL en Talpa zou leiden tot ongewenste machtspositie'
- Media
- 30 jan 2023 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MakersPolitiekOnderzoek
- 30 jan 2023 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verleent geen goedkeuring voor een fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network. 'Er zijn te veel bezwaren.'
De Bond van Adverteerders (BVA) liet zich al eerder kritisch uit over de plannen, omdat door de fusie de keuze voor adverteren mogelijk te veel in een hand kwam. Een uitweg door een constructie via Mediahuis, zoals MarketingTribune berichtte, biedt blijkbaar geen soelaas, meldt BvA eerder vanochtend: ACM blokkeert overname Talpa door RTL.
‘De ACM heeft de conclusie getrokken dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn,’ schrijft de toezichthouder nu in een persbericht. ‘Dat concludeert de ACM op basis eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs.’
De twee partijen krijgen daarom geen vergunning van de overheidswaakhond voor de overname. Het officiële besluit is over enkele weken klaar. Volgens de ACM ontstaat er ‘een te machtige partij in het commerciële medialandschap’ als de twee fuseren. Dat zou tot prijsverhogingen voor adverteerders en telecomaanbieders leiden en de rekening daarvoor zou uiteindelijk bij de consument belanden, is de vrees van de toezichthouder.
RTL en Talpa laten volgens Het Parool weten teleurgesteld te zijn dat ze ACM ‘niet hebben kunnen overtuigen van de snelle veranderingen binnen het medialandschap en de impact die dat heeft op de lokale spelers’.
Mediahuis Nederland, onderdeel van het Mediahuis-concern waar ook NRC onder valt en uitgever van onder meer De Telegraaf, bevestigt dat de beoogde overname van de advertentietak Talpa Media niet doorgaat.
(PvWK, bronnen: MT, ANP, BVA en Parool, foto: Raquel Martínez / Unsplash )
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing