Libelle en Donald Duck grote winnaars bij Mercurs

Libelle en Donald Duck grote winnaars bij Mercurs
  • Media
  • 15 dec 2017 @ 00:56
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • DigitaalJournalistiekTijdschriftenAwardsMakers

Libelle is donderdag uitgeroepen tot Magazinemerk van het Jaar tijdens de Mercurs-uitreiking. Ook Donald Duck behoorde tot de grote winnaars, met twee hoofdprijzen: beste marketing-actie ('Duckmomentjes') en de Jubileum Mercur. De Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines ging naar Luc van Os, CEO van Hearst Netherlands.

In een bomvol DeLaMar Theater zijn donderdagavond twaalf Mercurs uitgereikt. De vakprijzen in de magazine-branche hebben uiteenlopende titels bekroond. Beau van Erven Dorens leidde de awardshow op zijn kenmerkende onderkoelde wijze in goede banen. NRC-columniste Japke-d. Bouma hield de aanwezigen scherp met een komisch betoog over 'jeukwoorden' in het vak, zoals content, propositie, funnel en verkoopkanaal.

De ongeschreven Mercurs-wet luidt dat dezelfde titel niet beide hoofdprijzen wint, dus werd Libelle (Sanoma Media) Magazinemerk van het Jaar en ging Marieke ’t Hart (Vrouw, TMG) aan de haal met de eretitel Hoofdredacteur van het Jaar. Emotioneel was het moment dat Auke Visser bekendmaakte dat Hearst-CEO Luc van Os de oeuvreprijs Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines kreeg toegekend.

De eenmalige Jubileum Mercur is gewonnen door Donald Duck (Sanoma Media). De longlist bestond uit 27 titels die in de afgelopen negentien jaar Lancering of Magazine/Mediamerk van het Jaar zijn geworden of de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines hebben gewonnen. De laatste stemronde op de shortlist van vijf titels vond plaats tijdens de Mercurs-uitreiking. Kolderiek was de bekendmaking: Van Erven Dorens ('Dit is mijn Willem Ruys-moment!') gooide alle 'stemballetjes' per titel in een hoge koker. Donald Duck bleek veruit de meeste stemmen te hebben gehaald.

Volledige uitslag Mercurs 2017

  • Mercur Artdirection van het Jaar: ELLE, ELLE Eten en ELLE Decoration (Hearst Netherlands)
  • Mercur Reportage van het Jaar: ‘Dan ben ik maar een nazi’, Elsevier Weekblad (One Business)
  • Mercur BeLOFte van het Jaar: Emiel Brinkhuis (Winq - MediaMANsion)
  • Mercur Merkinnovatie van het Jaar: Tina de Musical (Sanoma Media)
  • Mercur Cover van het Jaar: Harper’s Bazaar (Hearst Netherlands)
  • PostNL Mercur Marketingactie van het Jaar: Duckmomentjes, Donald Duck (Sanoma Media)
  • Aldipress Mercur Lancering van het Jaar: Quest Junior (G+J Media)
  • Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines: Luc van Os (CEO Hearst Netherlands)
  • Corelio Printing Mercur Hoofdredacteur van het Jaar: Marieke ’t Hart (VROUW-TMG)
  • Mercur Magazinemerk van het Jaar: Libelle (Sanoma Media)
  • Betapress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar: Primera XL Brummen
  • Jubileum Mercur: Donald Duck (Sanoma Media)

Lees ook de interviews van MarketingTribune met de vijf hoofdredacteuren die waren genomineerd voor Magazinemerk van het Jaar. Drie van hen vielen uiteindelijk in de prijzen. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken