Vertraagde groei van aantal multiplay-huishoudens
- Media
- 11 jul 2018 @ 09:17
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieMediaOnderzoekMobile
- 11 jul 2018 @ 09:17
- Redactie Media
De kwartaalgroei van multiplay-huishoudens is vertraagd naar 0,3 procent in het eerste kwartaal van 2018. Hiermee komt het totaal van huishoudens met breedband plus minimaal één dienst (vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie) bij dezelfde aanbieder uit op 6,7 miljoen.
Dat blijkt uit het multiplay-rapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Tegelijkertijd groeide de omzet uit multiplay met 0,2 procent tot 1,147 miljard euro. In het voorgaande kwartaal, Q4 2017, was dit nog 1,5 procent groei.
Voor de komende twee kwartalen wordt wel verwacht dat de groei van de multiplay omzet gaat stijgen vanwege de prijsverhogingen die Ziggo en KPN (en haar merken Telfort, XS4ALL) hebben doorgevoerd per 1 juli 2018.
Kwart van aansluitingen is '4P'
Het aandeel van quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) is in het eerste kwartaal van 2018 gegroeid met 0,5 procentpunt naar 25 procent van alle multiplay huishoudens. Daarnaast groeide het aandeel van 2P met breedband en televisie met 0,4 procentpunten naar 12 procent.
Het grootste gedeelte van de multiplay huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play bundel, (breedband, vaste telefonie en tv) hoewel dat aandeel is gedaald naar 45,9 procent.
Vast/mobiel-omzet groeit door
De vast/mobiel-deelmarkt, waar in ieder geval breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder worden afgenomen, groeide met 3,2 procent naar 2,25 miljoen huishoudens, terwijl de omzet groeide naar 505 miljoen euro.
- Quad play is de grootste dienstencombinatie op deze deelmarkt, met bijna drie kwart van de aansluitingen.
- Breedband, televisie en mobiel is de snelst groeiende combinatie en heeft 16,7 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q1 2018.
- De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast mobiel markt zijn duidelijk met KPN als grootste (56,9%), gevolgd door VodafoneZiggo met bijna 41 procent en T-Mobile als kleinste met rond de 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.
VodafoneZiggo blijft grootste aanbieder multiplay
Op de hele multiplay markt is VodafoneZiggo met 47,7 procent marktaandeel de grootste aanbieder als het gaat om aantal aansluitingen, gevolgd door KPN met 39,6 procent. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,5 procent (556 miljoen euro) in Q1, gevolgd door KPN met 42,1 procent (483 miljoen euro).
Voor het resterende deel van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden zowel qua omzet als qua aansluitingen, met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedband, vaste telefonie en televisie vaker ingeruild worden voor breedband, televisie en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder.
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing