Google dreigt EU met stopzetten Google News
- Media
- 20 nov 2018 @ 11:19
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaNieuwsmediaRechtenPolitiekJournalistiek
- 20 nov 2018 @ 11:19
- Jeroen Mirck
Google overweegt Google News te sluiten als de Europese Unie akkoord gaat met de invoering van een 'linktaks' als onderdeel van de hervorming van het auteursrecht. Daarmee gaat de gratis nieuwsdienst Google namelijk geld kosten.
Als de linkbelasting wordt doorgevoerd moeten bedrijven zoals Google uitgevers een vergoeding betalen voor het tonen van nieuwsfragmenten van auteursrechtelijk materiaal. De toekomst van Google News hangt af van Europa’s bereidheid om het omstreden artikel te herzien, zegt Richard Gingras, hoofd nieuws bij Google, tegen The Guardian.
'We would not like to see that happen in Europe', zegt Gingras. 'Right now what we want to do is work with stakeholders. (...) There’s no advertising in Google News. It is not a revenue-generating product to Google. We think it’s valuable as a service to society. We are proud to have it as part of the stable of properties that people have.'
Uploadfilter
Behalve de linkbelasting heeft Google ook moeite met een ander omstreden artikel: het zogeheten ‘uploadfilter’. Dit onderdeel maakt grote sociale media, zoals Google’s dochterbedrijf YouTube, aansprakelijk voor auteursrechtelijk beschermd materiaal dat door gebruikers wordt geüpload.
Het Europees Parlement ging in september akkoord met het hervormde auteursrecht. Op dit moment moeten de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers het nog eens worden over de definitieve tekst.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers