Google dreigt EU met stopzetten Google News
- Media
- 20 nov 2018 @ 11:19
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaNieuwsmediaRechtenPolitiekJournalistiek
- 20 nov 2018 @ 11:19
- Jeroen Mirck
Google overweegt Google News te sluiten als de Europese Unie akkoord gaat met de invoering van een 'linktaks' als onderdeel van de hervorming van het auteursrecht. Daarmee gaat de gratis nieuwsdienst Google namelijk geld kosten.
Als de linkbelasting wordt doorgevoerd moeten bedrijven zoals Google uitgevers een vergoeding betalen voor het tonen van nieuwsfragmenten van auteursrechtelijk materiaal. De toekomst van Google News hangt af van Europa’s bereidheid om het omstreden artikel te herzien, zegt Richard Gingras, hoofd nieuws bij Google, tegen The Guardian.
'We would not like to see that happen in Europe', zegt Gingras. 'Right now what we want to do is work with stakeholders. (...) There’s no advertising in Google News. It is not a revenue-generating product to Google. We think it’s valuable as a service to society. We are proud to have it as part of the stable of properties that people have.'
Uploadfilter
Behalve de linkbelasting heeft Google ook moeite met een ander omstreden artikel: het zogeheten ‘uploadfilter’. Dit onderdeel maakt grote sociale media, zoals Google’s dochterbedrijf YouTube, aansprakelijk voor auteursrechtelijk beschermd materiaal dat door gebruikers wordt geüpload.
Het Europees Parlement ging in september akkoord met het hervormde auteursrecht. Op dit moment moeten de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers het nog eens worden over de definitieve tekst.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mercurs 2025: de genomineerden zijn bekend
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
Laatste Nieuws
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe... 07-10-2025
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid... 07-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes