Google dreigt EU met stopzetten Google News
- Media
- 20 nov 2018 @ 11:19
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaNieuwsmediaRechtenPolitiekJournalistiek
- 20 nov 2018 @ 11:19
- Jeroen Mirck
Google overweegt Google News te sluiten als de Europese Unie akkoord gaat met de invoering van een 'linktaks' als onderdeel van de hervorming van het auteursrecht. Daarmee gaat de gratis nieuwsdienst Google namelijk geld kosten.
Als de linkbelasting wordt doorgevoerd moeten bedrijven zoals Google uitgevers een vergoeding betalen voor het tonen van nieuwsfragmenten van auteursrechtelijk materiaal. De toekomst van Google News hangt af van Europa’s bereidheid om het omstreden artikel te herzien, zegt Richard Gingras, hoofd nieuws bij Google, tegen The Guardian.
'We would not like to see that happen in Europe', zegt Gingras. 'Right now what we want to do is work with stakeholders. (...) There’s no advertising in Google News. It is not a revenue-generating product to Google. We think it’s valuable as a service to society. We are proud to have it as part of the stable of properties that people have.'
Uploadfilter
Behalve de linkbelasting heeft Google ook moeite met een ander omstreden artikel: het zogeheten ‘uploadfilter’. Dit onderdeel maakt grote sociale media, zoals Google’s dochterbedrijf YouTube, aansprakelijk voor auteursrechtelijk beschermd materiaal dat door gebruikers wordt geüpload.
Het Europees Parlement ging in september akkoord met het hervormde auteursrecht. Op dit moment moeten de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers het nog eens worden over de definitieve tekst.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing