Google dreigt EU met stopzetten Google News

Google dreigt EU met stopzetten Google News
  • Media
  • 20 nov 2018 @ 11:19
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaNieuwsmediaRechtenPolitiekJournalistiek

Google overweegt Google News te sluiten als de Europese Unie akkoord gaat met de invoering van een 'linktaks' als onderdeel van de hervorming van het auteursrecht. Daarmee gaat de gratis nieuwsdienst Google namelijk geld kosten.

Als de linkbelasting wordt doorgevoerd moeten bedrijven zoals Google uitgevers een vergoeding betalen voor het tonen van nieuwsfragmenten van auteursrechtelijk materiaal. De toekomst van Google News hangt af van Europa’s bereidheid om het omstreden artikel te herzien, zegt Richard Gingras, hoofd nieuws bij Google, tegen The Guardian.

'We would not like to see that happen in Europe', zegt Gingras. 'Right now what we want to do is work with stakeholders. (...) There’s no advertising in Google News. It is not a revenue-generating product to Google. We think it’s valuable as a service to society. We are proud to have it as part of the stable of properties that people have.'

Uploadfilter

Behalve de linkbelasting heeft Google ook moeite met een ander omstreden artikel: het zogeheten ‘uploadfilter’. Dit onderdeel maakt grote sociale media, zoals Google’s dochterbedrijf YouTube, aansprakelijk voor auteursrechtelijk beschermd materiaal dat door gebruikers wordt geüpload.

Het Europees Parlement ging in september akkoord met het hervormde auteursrecht. Op dit moment moeten de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers het nog eens worden over de definitieve tekst.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken