VI-ophef: Nestlé, Albert Heijn, Gamma, Toto en SNS reageren

VI-ophef: Nestlé, Albert Heijn, Gamma, Toto en SNS reageren
  • Media
  • 22 jun 2020 @ 17:14
  • 21469 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MerkenTelevisie

De Veronica Inside-uitzending van vanavond kent voor het eerst geen reclameblok. Aanleiding zijn recente uitspraken van Johan Derksen in VI over het huidige racisme-debat. Nestlé, Albert Heijn, Gamma, Toto en SNS Bank reageren.

Vanavond 20:30 uur wordt een nieuwe VI-editie op Veronica uitgezonden, die voor het eerst géén reclameblok kent. Derksen, Genee en Van der Gijp spreken met oud-voetbalprof Dries Boussatta over de commotie van de afgelopen week. Gillette en Zespi Kiwifruit hebben zich volledig teruggetrokken in de samenwerking met Veronica Inside. Lees hieronder reacties van andere merken.

Nestlé: ‘Alle advertenties in juni en juli op Veronica stopgezet’

Bas Hawinkels, manager marcom & media bij Nestlé, zegt te zijn geschrokken van de uitspraken van Derksen. Nestlé adverteert niet in het desbetreffende reclameblok, maar heeft wel besloten alle advertenties op Veronica in juni en juli stop te zetten. Hawinkels: 'Alledaagse racistische en discriminerende uitspraken en daden kleineren onze vrienden, buren en collega's. Het is onaanvaardbaar en het moet stoppen. We zullen onze stem en invloed blijven gebruiken om te streven naar veranderingen die racisme stoppen en onszelf voortdurend uitdagen om het beter te doen. En ik ben blij dat ik een positie zit om daar aan bij te kunnen dragen.'

Albert Heijn: 'Vooralsnog geen advertenties meer rondom VI'

Albert Heijn is géén sponsor van het tv-programma Veronica Inside, zegt Pauline van den Brandhof, manager externe communicatie bij de supermarktketen, als we haar vragen om een reactie. 'We zijn in gesprek met de zender en hebben aangegeven vooralsnog niet meer te adverteren rondom dit programma. Er is bij Albert Heijn geen plaats voor discriminatie. Albert Heijn staat voor ingrediënten voor een beter leven. Met meer dan 100.000 medewerkers en meer dan 1.000 winkels door heel Nederland, staan wij letterlijk middenin de maatschappij. Wij zijn de supermarkt voor iedereen, al meer dan 130 jaar. Of het nu gaat om leeftijd, geslacht, geloof, seksuele geaardheid, culturele achtergrond of opleiding: iedereen is welkom als klant én medewerker. Daar zijn we trots op en dat bewaken we.’

Gamma: 'Verklaring op Nu.nl is onjuist'

Er bestaat een misperceptie over de samenwerking tussen Gamma en VI, zegt Laurens Miedema, manager marketing en communicatie bij de bouwmarktketen. 'Die is er namelijk niet, wij zijn geen sponsor van welk individueel programma dan ook, en dus ook niet van VI. Nu.nl heeft uit een verklaring van het ANP blijkbaar opgemaakt dat wij in gesprek zijn met VI. Dat is niet juist. Wij evalueren al onze campagnes continu met mediabureaus en zenders, en nooit met individuele programmamakers. En dat gaan we nu ook niet doen. We spreken wel met bureaus om te kijken wat handig en verstandig is en hoe onze media-inzet het beste vorm te geven. Maar dat is niet anders dan we altijd doen. Overigens is het niet gek; je wilt als adverteerder een umfeld dat past bij je merk. Bij inkoop via de digitale kanalen worden standaard in contracten bepaling opgenomen over type sites waar je niet wilt dat je display adds verschijnen. De tv-wereld is daar nog wat minder ver.'

Toto: 'Verantwoordelijkheid ligt bij programma zelf'

Sander van de Vooren, manager corporate communicatie bij Nederlandse Loterij, waar Toto onder valt, zegt: 'Bij Toto draait het om de sport, want sport brengt heel Nederland samen. In de sport gaat het over inclusiviteit. Toto is sponsor van het programma Veronica Inside en gaat niet over de inhoud. Als sponsor vinden we niet alles wat gezegd wordt gepast. Het gaat om een praatprogramma waarin meningen worden gegeven. En de vrijheid van meningsuiting komt ook met een verantwoordelijkheid voor wat je zegt. Die verantwoordelijkheid ligt bij de mensen aan tafel van het praatprogramma. Als sponsor van het programma, dat zijn wij al tien jaar, heeft Toto regelmatig overleg met de zender, zo nu ook.'

SNS: 'In dialoog met VI'

Sijmen Veenstra, woordvoerder van SNS Bank, zegt: 'SNS veroordeelt alle vormen van racisme en discriminatie. Ieder mens, waar ook geboren met welke achtergrond dan ook verdient waardigheid en respect. SNS benadrukt dat wij reclameblokken inkopen en geen sponsor zijn van het programma. SNS neemt afstand van alle racistische uitingen die worden gedaan in welk programma dan ook. We nemen via ons media-inkoopbureau contact op met de zender om de dialoog hierover aan te gaan.'

Commotie

In de VI-uitzending van vorige week maandag noemde Derksen een man verkleed als Zwarte Piet bij een recente Black Lives Matter-demonstratie in Leeuwarden een 'held', om daaraan toe te voegen: 'Weten we zeker dat dat niet Akwasi is?' Diezelfde Akwasi hield op een BLM-protest op 1 juni in Amsterdam een toespraak waarbij hij meldde Zwarte Piet op zijn gezicht te trappen als hij hem tegen zou komen. In een interview met AD afgelopen vrijdag reageerde Derksen op de commotie; hij vond het 'niet eens zo'n slechte grap'.

Bekijk de bewuste tv-uitzending hieronder:



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken