'Generatie Zalpha': Jongeren wereldwijd 112 minuten per dag op TikTok

'Generatie Zalpha': Jongeren wereldwijd 112 minuten per dag op TikTok
  • Media
  • 14 feb 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMerken

Uit een onderzoek van de parental-control softwaremaker Qustodio bij meer dan 400.000 gezinnen en scholen wereldwijd, blijkt dat kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar wereldwijd in 2023 gemiddeld 112 minuten per dag op TikTok doorbrachten. Het is een van de inzichten uit 'Generatie Zalpha'.

Dit betekent een stijging van 107 minuten het jaar ervoor. Hoewel YouTube nog steeds de grootste streaming-app ter wereld is voor deze leeftijdsgroep, brachten kinderen vorig jaar 60% meer tijd door op TikTok. Dit benadrukt de evoluerende mediavoorkeuren van Generatie Z & Alpha.

Het onderzoek toont ook aan dat bijna 20% van de kinderen wereldwijd OpenAI's ChatGPT uitprobeerde, waardoor het de achttiende meest bezochte site voor kinderen in 2023 werd. Deze inzichten tonen aan dat de digitale gewoonten van kinderen, zowel jongere als oudere, snel evolueren en dat ze steeds meer gebruikmaken van opkomende technologieën zoals AI.Naast het gebruik van opkomende technologieën, toonde het onderzoek aan dat kinderen 27% meer tijd besteedden aan het kijken naar streamingdiensten dan het jaar ervoor. Hoewel sommige diensten prijsstijgingen zagen, bleef YouTube de meest gebruikte dienst, met YouTube Kids die wereldwijd een recordtijd van 96 minuten per dag bereikte. Netflix bleef de op één na populairste streamer, terwijl TikTok de meest gebruikte sociale app was, gevolgd door Facebook.

Micro-generatie 'Zalpha'
Deze inzichten benadrukken de snel evoluerende mediavoorkeuren van jongeren. Generatie ZAlpha, zoals geïntroduceerd door Maarten Leyts (Trendwolves) in zijn nieuwe gelijknamige werk, richt zich op de microgeneratie van kinderen geboren tussen 2008 en 2013, die zich bevindt op het grensvlak tussen de jongste Generatie Z, de digital natives, en de oudste Generatie Alpha, de kinderen die zijn opgegroeid met de iPad. De naam is een samentrekking tussen Z en Alpha.

De indrukken van de pandemie beïnvloeden volgens de auteur 'fel' hoe Generatie Zalpha naar de toekomst kijkt en welke verwachtingen zij hebben op het gebied van leren, shoppen en ontspanning. 'Zalphas zijn de virtual natives, jongeren die tijdens de pandemie technologie omarmden als faciliteerder voor hun productiviteit en creativiteit. Ze groeien op met Anime en K-Pop, Metaverses, XR, QR, hologrammen, virtuele mensen, AI, en informeren en ontspannen zich via Kidfluencers en Kidpreneurs op Youtube, TikTok, Snapchat en Instagram. De vroege blootstelling aan digitale en virtuele werelden – zoals de cijfers tonen -  heeft niet alleen invloed gehad op Generatie Zalpha zelf, maar ook op de rol van ouders, wat op zijn beurt nieuwe uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van privacy en technologie-gebaseerd ouderschap.'

Internationaal onderzoek uit 2021 toonde al aan dat het mediagebruik bij kinderen en jongeren wereldwijd blijft toenemen. Volgens een rapport van Common Sense Media toen gebruikt 98% van de kinderen onder de 8 jaar oud mobiele apparaten, terwijl 65% van de kinderen tussen 8 en 12 jaar oud een smartphone heeft. Het rapport toont ook aan dat kinderen dagelijks gemiddeld meer dan 2 uur besteden aan het gebruik van schermen voor entertainment.

Entertainment
'Het boek brengt een schat aan informatie voor iedereen die Gen Z, Zalpha en Alpha beter wil begrijpen, bereiken en betrekken. Ze vormen een omvangrijke en wereldwijd gezien de best opgeleide generatie ooit, zijn co-creatief, mondiaal en inclusief, klimaatactivistisch en technologisch procreatief. Generation ZAlpha, subtitel: connecting with the next microgeneration biedt een aanzienlijke hoeveelheid informatie voor merken, bedrijven, retailers en onderwijsinstellingen die inzicht willen krijgen in de voortdurend veranderende jongerencultuur en evoluerende mediavoorkeuren', voegt de auteur toe.
(PvWK)


Meer info over het boek klik hier.

'Generation Zalpha - Connecting with the Next Micro-Generation'
auteur Maarten Leyts
€ 34,99
EAN 9789401463799
paperback

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken