[branded content] Media Info Groep blijft continu in beweging
- 20 dec 2021 @ 08:14
- Sales
Om communicatieprofessionals optimaal te kunnen blijven bedienen nam Media Info Groep op 8 november het nieuwe media·web in gebruik. De ontwikkeling van deze portal kwam tot stand op basis van de input van een diverse klantgroep. “De eerste reacties zijn uiterst positief en we blijven gestaag doorontwikkelen. Want we willen natuurlijk onze status van meest complete mediamonitoringspartij behouden en waar mogelijk verder uitbouwen,” zo vertelt projectmanager Fenno van der Velden.
Media Info Groep is de oudste mediamonitoringspartij van Nederland en daar is het bedrijf trots op. Het begon natuurlijk allemaal met de monitoring van kranten en tijdschriften. Dat gebeurt nog steeds, alleen is de werkwijze door de intrede van allerlei nieuwe (digitale) technieken natuurlijk wel aan veranderingen onderhevig geweest. De tijd dat de aloude knipselkrant per post naar klanten werd verstuurd, ligt al weer decennia achter ons. Maar een eigen leesafdeling bepaalt nog steeds of de artikelen relevant zijn voor de klant. Dit maakt Media Info Groep uniek en zorgt ervoor dat klanten met complexe monitoringwensen beter kunnen worden bediend. Er wordt gewerkt vanuit Almere en ook Jakarta (daar worden de kranten die ’s nachts uitkomen vanwege het tijdsverschil digitaal geknipt). Het gaat echter al lang niet meer om de artikelen alleen: de bijbehorende data zijn ook van groot belang. Media Info Groep zorgt er dan ook voor dat de content en de data worden gecombineerd tot een waardevol overzicht.
Bovenop het nieuws en de data
Van der Velden: “Je ziet dat het mediamonitoringslandschap continu wijzigt. Daarom is het van groot belang om steeds bovenop het nieuws en de data te zitten. Daar hoorde wat ons betreft nu ook een volledig vernieuwde en flexibelere portal bij. Klanten geven tevreden aan dat er met het nieuwe media·web nog veel meer mogelijk is dan met de vorige versie. Het systeem is ook gebruiksvriendelijker en intuïtiever geworden. Ook het monitoren van de data en het maken van rapportages is gemakkelijker dan voorheen. Hiervoor zaten die functies een beetje verstopt, dus die hebben we nu wat naar voren gehaald. Ook zijn we gaan werken met dashboards die gebruikers naar eigen inzicht kunnen inrichten. De reacties zijn positief. Daar gingen we na de succesvol verlopen en uitgebreide testfase natuurlijk ook van uit, maar het blijft altijd spannend. Het loopt allemaal heel soepel en de gebruikers zijn ook enthousiast over het nieuwe strakke design. Dus hier kunnen we voorlopig weer goed mee vooruit.”
Expertise
“We hebben een breed scala aan klanten, met ieder andere wensen van grote NGO’s, banken, en musea tot pr-bureaus en bekende merken. Een medewerker bij een pr-bureau wil bijvoorbeeld graag weten hoeveel media-aandacht hun werk heeft opgeleverd voor hun klant. Voor hen zijn rapportages met data zoals aantal berichten, bereik en mediawaarde van belang. Non-profit organisaties focussen vaak meer op trends en ontwikkelingen binnen hun werkveld. Daarbij is de inhoud van de media die zij monitoren meer van belang. Allemaal zaken waar we bij Media Info Groep absolute expertise in hebben. Het nieuwe media·web helpt ons daar nu nog beter bij door enkel die informatie te vergaren die er voor de klant toe doet.”
De nieuwe portal is volgens Van der Velden tot stand gekomen in samenspraak met verschillende klanten: “Na een uitgebreide inventarisatie door middel van gebruikersinterviews is er gedetailleerd bepaald waar de grootste klantbehoefte lag. Met de portal van Media Info Groep kunnen klanten alle door hun gemonitorde mediatypes met elkaar vergelijken en hebben ze alles onder één dak. Of het nu gaat om een krantenartikel of een fragment van een podcast. Ons nieuwe portal zorgt ervoor dat Media Info Groep volledig klaar is voor de toekomst, want door de opbouw met widgets is het eenvoudig om nieuwe ontwikkelingen te implementeren. Zo is er voor iedere communicatieprofessional een eigen dashboard samen te stellen. Bijvoorbeeld een monitoringsdashboard met widgets die vooral de gevonden items laten zien, maar ook een analysedashboard met widgets die dieper op de data ingaan.”
Projectmanager Fenno van der Velden: ‘Op de post-its schreven we de wensen van klanten om zo de prioriteit te bepalen en een planning te maken’
Podcasts
Een interessante ontwikkeling waar Media Info Groep op inspeelt is de toenemende populariteit van podcasts. Van der Velden daarover: “Daarom is er nu ook de mogelijkheid om die te laten monitoren. “Dat werkt net zoals onze radio- en tv-monitoring op basis van een systeem met spraakherkenning. Van de gemonitorde uitzendingen worden transscripts gegenereerd, die het vervolgens mogelijk maken om aan de hand van de zoekterm te signaleren of de klant wordt genoemd in de uitzending. Zo blijven onze klanten ook op de hoogte over wat er in podcasts over hun bedrijf of instelling gemeld wordt.”
De belangrijkste verandering in het nieuwe media-web blijft echter de introductie van dashboards en widgets. Van der Velden daarover: “Klanten kunnen daarmee bijvoorbeeld ook heel handig data en grafieken tonen in een overzicht. Daar is veel behoefte aan. Die functie gaan we in de toekomst verder uitbreiden. Ook nieuw is de functie waarmee je in een oogopslag kunt zien welke journalisten over jouw organisatie geschreven hebben. Verder werken we aan een verdere verdieping in de beschikbare data, zoals een benchmark. Onze klanten denken actief mee. Hun suggesties voor doorontwikkeling van het media-web zijn heel waardevol. Begin 2022 komen we met een functie waarbij het mogelijk is om bijvoorbeeld een deel van een rapportage buiten het media·web om met collega’s of relaties te delen in de vorm van een beperkte weergave. Die rapportage kan dan ook nog live bijgewerkt worden. Je ziet het: bij Media Info Groep blijven we continu in ontwikkeling.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Media Info Groep
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing