Emma de Graaf van VodafoneZiggo: 'Met een podcast word je als merk een autoriteit in de niche'

Emma de Graaf van VodafoneZiggo: 'Met een podcast word je als merk een autoriteit in de niche'
  • Media
  • 18 okt 2022 @ 09:23
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Dutch Podcast ConferencePodcast

Emma de Graaf, Content- & Communicatiespecialist B2B bij VodafoneZiggo en links op de foto, en Jotta Erath, Team Lead & Business Manager FD Mediagroep Effect en rechts op de foto, presenteren samen één van de sessies tijdens ‘The Dutch Podcast Conference’. Een korte kennismaking.

Emma de Graaf is Content- & Communicatiespecialist bij VodafoneZiggo met focus op de zakelijke markt. Na verschillende marketingcommunicatierollen bij onder meer Philips en NS richt zij zich sinds 2019 bij VodafoneZiggo op verschillende vormen van contentmarketing binnen de zakelijke markt; van videoseries tot podcastreeksen.
Jotta Erath is Team Lead & Business manager bij FD Mediagroep Effect, de inhouse contentstudio van FD Mediagroep. Met een achtergrond bij verschillende (media)bureaus en uitgevers is zij nu ruim zeven jaar verantwoordelijk voor het ontwikkelen van concepten die kunnen resulteren in (een combinatie van) gesponsorde radioprogramma's, een podcastreeks of een brandedcontentsamenwerking.

Wat kan een podcast betekenen voor zakelijke communicatie?
Uitdragen van een bepaalde expertise, inhouse of in je netwerk, op een bepaald thema. Hiermee word je als merk een autoriteit in de niche. In ons geval was dat hybride werken, een actueel thema binnen de context van corona toen we deze serie startten en een blijvend relevant thema gebleken. Bovendien bind je de luisteraar aan je merk en is het een toegankelijk kanaal om van je luisteraars je ambassadeurs en uiteindelijk je nieuwe klanten te maken.

Hoe zet VodafoneZiggo podcasts in binnen de marketingmix?
Vooral voor merkbewustzijn, en onze doelgroep laten weten dat Vodafone Business meer dan alleen mobiele telefonie is. Het was voor ons zowel voor het realiseren van bereik interessant (Awareness/Inspiratie/Touch) als voor het brengen van het inhoudelijke verhaal (Consideration/Educatie/Tell).

Welke drie podcasts beluister je zelf?
CMOtalk voor inspirerende gesprekken met topmarketeers, De Krokante Leesmap ter lering en vermaak - jammer dat deze gestopt is - en net begonnen met In de ban van Rian - knap gemaakt!

Maken jullie je podcasts inhouse?
Vanuit VodafoneZiggo Zakelijk hebben we voor deze serie opgetrokken met BNR om de podcastserie te ontwikkelen. Belangrijkste redenen hiervoor warenhun ervaring in radio- & podcastland en hun bereik in onze gewenste doelgroep.

Kun je een tip van de sluier oplichten met betrekking tot jullie verhaal op het congres?
We laten zien dat onze podcastserie – naast ons belangrijkste doel op bepaald aantal luisteraars - veel meer (ander type, verrassende) doelen diende.

Zakelijke podcastserie Out of Office: onze belangrijkste lessen
Wat begon als een vraag van Vodafone Business aan BNR om samen een toffe podcastserie over hybride werken te ontwikkelen, resulteerde in een succesvolle reeks van dertien afleveringen met de sprekende titel ‘Out of Office’. Het belangrijkste doel: ondernemend Nederland kennis laten maken met Vodafone Business als partner op het gebied van hybride werken. Met Jörgen Raymann en Daphne Depassé als scherpe hosts. Door kennis en inspiratie over hybride werken te delen laat Vodafone Business zien dat zij de wereld van de ondernemer begrijpt. Met veel plezier delen we onze lessen en successen vanuit deze zakelijke podcastreeks.

THE DUTCH PODCAST CONFERENCE
Hét event over zakelijke podcasts


De podcast is bezig aan een ongekende opmars. Wat is het geheim van deze populariteit? En hoe kun jij daarvan leren? Je kunt een podcast namelijk slim inzetten voor merkpositionering, een centrale rol geven in je contentstrategie of hem gebruiken om medewerkers betrokken te houden bij het nieuwe werken. Of je verbindt je merk aan één van de vele populaire podcasts die er al zijn! Welke weg je ook kiest, tijdens de Dutch Podcast Conference leer je volop van de inzichten, praktische tips en ervaringen van andere merken. Wat zijn hun succesverhalen? Waar liepen zij tegenaan en hoe overwonnen ze obstakels? Hoe bouwen zij met een podcast continu en dagelijks effectief aan hun merk?
Kom dinsdag 1 november naar het congres en krijg alles te horen over podcasts: de opzet en productie ervan, de succescases, de effectieve impact op je merkcommunicatie en de mogelijke verdienmodellen. Meer informatie via dutchpodcastconference.nl of koop hier direct je kaartje met korting. Het kortingstarief geldt nog tot en met 23 oktober!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken