Podimo 1 jaar: ruim 13,5 miljoen Nederlandse luisteruren
- Media
- 9 mei 2023 @ 09:49
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 9 mei 2023 @ 09:49
- Michiel van Zaane
Een jaar geleden deed podcastplatform Podimo haar intrede in Nederland. In dat jaar spendeerden Nederlanders ruim 13, 5 miljoen uur aan het luisteren naar podcastst via het platform.
In een jaar tijd heeft Podimo podium gegeven aan meer dan 70 lokale shows. Bestaande podcasts als Moordcast van Dionne en Henrik Slagter en De Zelfspodcast van Jaap Reesema en Sander Schimmelpenninck maakten meteen de overstap naar Podimo. Maar ook ontstonden er nieuwe formats als Goed Verhaal van Alexander Klöpping, waar podcastmakers vrij spel hebben om te maken wat ze willen. En ook oude bekenden kregen door Podimo een nieuw Podium in podcastland. Zo lanceerde Francine Oomen na haar bekende boekenreeks nu Hoe overleef ik… de podcast, mede mogelijk gemaakt door Podimo en voor iedereen vrij te beluisteren op het open netwerk.
Dionne Slagter: ‘Podimo heeft Moordcast de mogelijkheid gegeven om onze afleveringen naar een hoger niveau te tillen. Het is fijn om zo'n mooi en professioneel platform achter je te hebben staan dat gespecialiseerd is in podcasts. Van een samenwerking met de politie en mooie interviews met betrokkenen tot prachtige promo content; ze staan altijd klaar om te helpen. Het is een sfeervol team en ik schaar mij met trots onder de exclusieve podcasts van Podimo.’
Bij elkaar opgeteld, is er in het eerste jaar in totaal 13.636.659 uur naar podcasts geluisterd op Podimo, en 752.054 uur naar luisterboeken. In de periode van 22 mei 2022 tot 23 maart 2023, is de categorie true crime met meer dan 106% gegroeid. Voor de categorie geschiedenis betreft het zelfs een groei van meer dan 250%, en entertainment schoot met 244% omhoog.
Uit cijfers van Podimo blijkt dat Nederlanders gemiddeld 5 uur per week naar podcasts luisteren. En wanneer luisteren Nederlanders het liefst naar hun favoriete show? 9,7 % luistert tijdens kantooruren op weekdagen, 6 % luistert 's nachts, 5,1 % tijdens het woon-werkverkeer 's ochtends, terwijl 12,8 % 's ochtends of 's avonds tijdens het woon-werkverkeer een fijne podcast opzet. Het populairste genre is entertainment, gevolgd door persoonlijke verhalen en true crime. Podcasts over cultuur en nieuws/politiek staan op de vierde en vijfde plaats.
Tim de Gier, Head of Content bij Podimo Nederland: ‘Komend jaar wil Podimo het portfolio nog verder uitbreiden, met een passend aanbod voor ieder moment van de dag; van nieuws en diepgang in de ochtend, licht entertainment in de middag en meeslepende verhalen in het weekend.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming tegen Big Tech voor
- HBO Max personaliseert sportreclame
Laatste Nieuws
- HBO Max personaliseert sportreclame11-07-2025
- OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio... 11-07-2025
- VMN media neemt Elba\Rec over voor... 10-07-2025
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers