Mediahuis lanceert volledig AI-gedreven sportsite
- Media
- 15 aug 2023 @ 08:04
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 15 aug 2023 @ 08:04
- Michiel van Zaane
Mediahuis Nederland lanceert op 15 augustus Resport.nl: een volledig door AI-gedreven sportnieuwssite. Een combinatie van ANP-sportberichten en het ChatGPT4-algoritme zorgt voor een volledige website met doorlopende berichtgeving.
Resport is ontstaan uit nieuwsgierigheid naar hoe AI optimaal kan worden ingezet binnen de journalistiek. Binnen de afdeling Digital Platforms van Mediahuis, waar onder meer Manners, Culy en J/M Ouders onder vallen, werd sinds de lancering van ChatGPT geëxperimenteerd met AI. De inzichten die ontstonden na veel experimenteren en testen, hebben geleid tot een volledig door AI-gedreven sportnieuwssite die sinds vandaag live staat.
Pakkende AI-koppen
De website draait op hetzelfde framework als de andere titels binnen de afdeling Digital Platforms. Voor de input van de artikelen is gekozen voor een betrouwbare basis van persbureau ANP. Deze basis is uitgebreid met specifieke AI-functionaliteiten. Zo is ChatGPT verantwoordelijk voor nieuwe en pakkende koppen bij de tekst; een homepage-kop en een kop die goed werkt op social media. Ook zorgt AI ervoor dat de artikelen in de juiste categorieën worden gezet, worden voorzien van de juiste tags en een SEO-proof url krijgen. In een volgende fase, waar nu aan wordt gewerkt, worden de artikelen onder meer verrijkt met biografieën over de desbetreffende sporter(s), klassementen en trivia-achtige achtergronden.
Geen mensen
‘Sport is een nieuwscategorie die redelijk feitelijk en overzichtelijk is, en zich daarom bij uitstek leent voor dit experiment’, zegt Amarins de Boer, Head of Content. Resport is zo ontwikkeld dat artikelen live kunnen zonder tussenkomt van de mens. ‘Om de volledige betrouwbaarheid van de website te kunnen waarborgen, worden er dagelijks checks uitgevoerd door ervaren redacteuren. Daarnaast staat er onder ieder artikel wat er door AI is gegenereerd. Als een redacteur na publicatie iets aanpast, bijvoorbeeld de kop, zul je dat ook terugvinden onderaan het artikel.’
De kennis die met Resport wordt opgedaan, wordt ook ingezet binnen de andere Digital Platforms-websites. De Boer: ‘AI ontwikkelt zich razendsnel. Door Resport ontdekken we in hoog tempo de kansen en valkuilen. We bouwen nu sneller goede AI-tools die de redacties helpen, zoals het laten generen van koppen, bijschriften en tags. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, omdat er zo meer tijd over blijft voor het maken van verhalen.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

