[interview] Lieke Lamb: ‘Durf te laten zien dat niet alles perfect gaat’

[interview] Lieke Lamb: ‘Durf te laten zien dat niet alles perfect gaat’
  • Online
  • 8 jan 2014 @ 09:00
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • TrendsSocial media

Trendwatcher Lieke Lamb is vooral bekend als toekomstvoorspellend auteur, adviseur en spreker. Zij is mede-oprichter van bureau Trendwatcher.com met daarbij de focus op op Future Scenarios, Converging Technologies, Education, Autism en Feminism en zij is jurylid van Engaging Woman Of The Year editie 2013. Ook is zij de engaging vrouw achter BalanceBabes.com, Mama.nl en heeft een trenditem @BNR, een column @Libelle en @Telegraaf. Samen met haar man Richard Lamb is zij auteur van 'YourFuture'. Aan het begin van 2014 een interview met een trendwatcher met betrokken inzicht.

Hoe plaats jij 'engagement' in relatie tot social media?
‘Wat mij betreft zijn die twee termen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat social staat er niet voor niets in. Betrokkenheid staat voor wederkerigheid, interesse, delen en volgen. Communicatie. Reageren en daadwerkelijk het gesprek aangaan.’

Jij bent zelf - samen met jouw man - erkend trendwatcher, welke trends zie jij op het gebied van het persoonlijk gebruiken van social media opduiken?
‘Meer filmpjes. We zijn steeds visueler ingesteld en de tools zijn er ook voor. Momenteel onstaat er een mooie discussie over de daadwerkelijke invloed van influencers en de oprechtheid van bepaalde uitingen. De (on)mogelijkheden voor commerciële partijen en de wetgeving die per 1 januari 2014 is aangepast. Zelf valt me ook het groeiende aantal sportieve prestaties op dat (tot in detail) wordt gedeeld. Een mooi gevolg van de 'quantified self' movement. Nu doorzetten naar een 'qualified life'.’

Jij bent oprichter van BalanceBabes.com dat zich laat omschrijven als 'brains, beauty and balance'. Wat is en doet BalanceBabes precies?
‘Een BalanceBabe weet dingen te combineren. Niet dat dat altijd feilloos hoeft te gaan. Maar ze laat zich niet in een hoek duwen. Een sociaal (familie)leven sluit het hebben van zakelijke uitdagingen en interesses niet uit.’

Wat zijn voor jou - in het algemeen gezegd - social media-deelnemers die inspireren?
‘Deelnemers die durven delen en ontvangen. Juist ook zij die durven laten zien dat niet alles perfect gaat. Niet alleen kan je veel leren van de worstelingen van anderen. Het geeft je dikwijls ook een realistischer beeld over je eigen leven en verwachtingen. Mensen die een mening dan wel een emotie durven hebben en uiten.’

Wat is jouw drive om social media in te zetten?
‘Ik geniet van het contact met anderen en het contact met de wereld. Zeker voor ouders die met kleine kinderen nog veel aan huis gebonden zijn is het een prachtmanier om 'mee te blijven doen' met de wereld. Het is een laagdrempelige vrijblijvende manier om op de hoogte te blijven van het leven van vrienden, kennissen en zakelijke contacten. En natuurlijk is het een makkelijke manier om nieuwe contacten op te doen. Het is een mooie manier om je zelf zichtbaar te maken, anderen op de hoogte te houden van waar je mee bezig bent, informatie en tips uit te wisselen en nieuws bij te houden als ook sentimenten in de maatschappij. Last but not least vind ik soical media een heerlijke - dagboekachtige - uitlaatklep.’

Wat kunnen mannen leren van de engaging women in de social media?
‘Mannen hebben absoluut hun eigen kwaliteiten. Bij dit soort vragen ligt altijd het gevaar van generaliseren op de loer. Maar okay. Mannen kunnen over het algemeen iets nonchalanter, botter, directer en kortaf zijn. Soms nuttig, soms niet. Vrouwen zijn dikwijls iets uitgebreider (en trouwer) in hun antwoorden en iets secuurder met het onthouden en dan ook daadwerkelijk reageren op wat er bij een ander speelt.’

 

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken