Google Analytics achterblijvers riskeren verlies webdata

Google Analytics achterblijvers riskeren verlies webdata
  • Online
  • 29 jul 2015 @ 16:20
  • 11471 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Ondanks de dreigende uitfasering van het oude Google Analytics blijft een relatief groot deel van ondernemend Nederland de invoering van het nieuwe Universal Analytics uitstellen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van online marketingbureau Oogst onder 130 online topbedrijven in Nederland. Volgens een roadmap van Google is definitieve stopzetting van ondersteuning niet ver weg. Hierdoor zullen meetscripts van de oude Analytics versie hun werk niet of onvolledig kunnen doen. Dit heeft onbetrouwbare webstatistieken en uiteindelijk verlies van data tot gevolg.

Begin vorig jaar bleek al uit onderzoek van Oogst onder de Twinkle top 100 webwinkels en top 30 Travel dat de acceptatie van Universal Analytics in Nederland niet snel van de grond kwam. In de navolgende anderhalf jaar is dit percentage weliswaar gestegen maar nog steeds blijkt 43% van de onderzochte bedrijven niet de laatste Google Analytics versie te gebruiken, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Voor deze groep ontstaat op termijn een potentieel schadelijke situatie doordat bestaande meetscripts niet meer zullen functioneren. Google Analytics is op dit moment veruit het meest gebruikte webanalytics pakket.

Reisbranche loopt voorop
Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen in de reisbranche met 70% voorlopers zijn qua adoptie, gevolgd door online Retail bedrijven (53%). Opmerkelijk is dat veel bedrijven die wel zijn overgestapt (nog) geen gebruik lijken te maken maken van de meer geavanceerde functionaliteiten. Bij de onderzochte bedrijven is het gebruik van Google Tag Manager (GTM) sinds 2014 wel verdrievoudigd naar 47%.

De remarketing functionaliteit lijkt door de migratie naar Universal Analytics wel een push te hebben gekregen; inmiddels is er op 63% van de onderzochte websites een Google Analytics Remarketing tag te vinden. Via remarketing kunnen mensen worden bereikt die een website eerder hebben bezocht of bijvoorbeeld een mobiele app hebben gebruikt.

Stopzetten ondersteuning
Al bij de introductie van Universal Analytics, nu bijna drie jaar geleden, werd door Google in een roadmap aangegeven dat de ondersteuning voor oudere versies stopgezet gaat worden. Dit heeft met name impact op maatwerk implementaties. Het meten van bijvoorbeeld virtuele pageviews in aanvraagstraten van webwinkels, het doormeten van buttons of segmenten via custom variabelen zal op de oude manier niet meer ondersteund worden. Dit heeft onvolledige of onjuiste webdata tot gevolg waardoor bijvoorbeeld beslissingen minder goed onderbouwd kunnen worden en tests onbetrouwbaar worden. Oude data blijft wel minimaal 2 jaar behouden.
De vraag is in hoeverre Google gebruikers zich tegen in het harnas wil jagen door ondersteuning van oudere versies van Google Analytics abrupt stop te zetten. Een versoepelde overgangssituatie of al dan niet geforceerde migratie ligt volgens online marketingbureau Oogst voor de hand.

Over Google Analytics
Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Aan de hand van deze informatie kunnen eventuele reclamecampagnes of delen van de website aangepast worden aan het gedrag van de bezoeker. Google Analytics (GA) is op dit moment veruit het meest gebruikte webanalytics pakket.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken