Digitale bureaus moeten weer specialiseren

Digitale bureaus moeten weer specialiseren
  • Online
  • 1 jul 2015 @ 16:05
  • 11901 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekDigitaalTrends

In het onderzoek in 2014 kwam al naar het voren dat het aantrekken van gekwalificeerd personeel de grootste belemmering voor groei is. Dit jaar geven nog meer digital agencies dit gegeven aan als belangrijkste belemmering voor groei. De tweede belemmering voor digital agencies is het kunnen managen van groei. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True. Verder blijkt uit het onderzoek dat de service van de digitale agencies verschuift van traditionele webontwikkelaar een strategische partner om organisaties beter bij digitale transformatie te helpen.

Twee op de drie digital agencies Inoemden zichzelf vorig jaar ‘fullservice’. Het onderzoek van 2015 laat zien dat dit terugloopt; meer agencies zien zichzelf als specialist (41 procent ten opzichte van 26 procent vorig jaar). Digital agencies geven als voornaamste reden aan zich te moeten specialiseren om de vereiste kwaliteit in de verschillende disciplines te kunnen waarmaken.

Van de ondervraagde digital agencies (N=116) geeft 20 procent aan webontwikkeling in 2015 niet meer in-house te doen. Opvallend is dat bijvoorbeeld design/creatie meer door de digital agencies zelf gedaan wordt dan het daadwerkelijk ontwikkelen van websites. Het feit dat digital agencies moeite hebben met het vinden van gekwalificeerd personeel en het managen van groei draagt hier mogelijk aan bij.

Positionering en fullfilment digital agencies
Digital agencies geven aan (ten opzichte van vorig jaar) zich meer te specialiseren en minder fullservice te zijn. Hostingpartijen blijken een belangrijke rol te spelen in het waarmaken van de beloftes van digital agencies. De drie belangrijkste fulfillment-partners die digital agencies aangeven, zijn hostingproviders (45%), gevolgd door online marketingbureaus (31%) en softwareontwikkelaars (30%).

Managed hostingprovider True onderzoekt elk jaar het dynamische digital agency landschap in Nederland. De meest recente ontwikkelingen worden in kaart gebracht, waarbij de relatie tussen opdrachtgevers, partners en digital agencies centraal staat. Van de 117 respondenten was 85% onderdeel van de directie/het managementteam. Het volledige rapport is hier te downloaden. 
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken