Twitter: #ThisHappened in 2019
- Online
- 13 dec 2019 @ 10:02
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - ContentSocial media
- 13 dec 2019 @ 10:02
- Redactie Bureaus
Twitter blikt terug op 2019 met hoogte- en dieptepunten, opvallende gesprekken, klimaatspijbelaars en boerkabuddies.
Top hashtags Nederland
De hegemonie van #vacature is verbroken: er is een nieuwe lijstaanvoerder. Dit jaar is #dtv (durf te vragen) de meest gebruikte hashtag op Twitter. Daarnaast was de #brexit regelmatig het gesprek van de dag en hield het #boerenprotest de gemoederen flink bezig; respectievelijk nummer twee en drie op de ranglijst. Ook de nationale successen van 2019 zijn terug te vinden in de top tien. Het historische seizoen van #ajax en de weergaloze overwinning van @dunclaurence op het #esf19 staan dan ook niet voor niets in de top tien. De complete lijst vind je hieronder:
- #dtv
- #brexit
- #boerenprotest
- #vacature
- #ajax
- #eurovision
- #esf19
- #fvd
- #mytwitteranniversary
- #trots
Top likes Nederland
https://twitter.com/mvdweijden/status/1144282077581516800
https://twitter.com/arjenlubach/status/1193629554126004227
https://twitter.com/mvdweijden/status/1143551155974344704
https://twitter.com/Max33Verstappen/status/1145394310617214978
https://twitter.com/dunclaurence/status/1129905302558728192
De opvallendste gesprekken
Voordat we het nieuwe jaar inluiden, staat Twitter stil bij de andere opvallende thema’s die het afgelopen jaar op het platform werden besproken.
#Nashvilleverklaring
Aan het begin van het jaar kwam naar buiten dat 20.000 voorgangers van de protestantse kerk in Nederland de Nashvilleverklaring hadden getekend, een verklaring waarin de traditionele kijk op huwelijk en gezinnen wordt uiteengezet en waarin de ondertekenaars zich uitspreken tegen homoseksualiteit en transseksualiteit. Twitter was niet te spreken over de verklaring en gebruikers spraken hun steun uit voor de LGBT-gemeenschap.
#klimaatspijbelaars
2019 stond in het teken van protesten. Voorafgaand aan het #boerenprotest en #lerarenprotest spijbelden scholieren in februari massaal voor een beter klimaat. Jongeren trokken in groten getale naar het Malieveld, geïnspireerd door klimaatactiviste en scholier Greta Thurnberg en de Belgische klimaatspijbelaars. Niet alleen jongeren waren in de ban van #klimaatverandering. Uit data van Twitter blijkt dat het klimaat in 2019 een hot topic was: #klimaat, #klimaatakkoord en #co2 komen allen terug in de top honderd meest gebruikte hashtags.
#WZAWZDB
Ajax stond na 22 jaar in de halve finale van de Champions League en trof daar Tottenham Hotspur. De godenzonen verloren op dramatische wijze de wedstrijd en werden uitgeschakeld. Supporters vonden elkaar via #ajax, #ajatot en #juvaja en vierden zo de successen en steunden elkaar bij het verlies. Ondanks de uitschakeling keek Ajax terug op een prachtig seizoen en werd het team landskampioen. Wereldwijd bleef het succes van Ajax ook niet onopgemerkt. Het team is een van de meest besproken teams op Twitter en staat op de achtste plaats in de ranglijst.
Niet alleen Ajax had succes: Ali B. riep Nederland op om #silveropdemiddenstip trending te maken. Silver Metz won met Bloed, zweet en tranen van André Hazes The Voice Kids en mocht na de succesvolle actie op social media tijdens een thuiswedstrijd in de Johan Cruijff Arena op de middenstip zingen.
#boerkabuddies
Op 1 augustus ging het omstreden boerkaverbod in. Dit maakte veel los in de maatschappij. @SafaTweets zag dat mensen dit verbod aangrepen om het heft in eigen handen te nemen. Om boerkadraagsters een veiliger gevoel te geven bood Safa via Twitter aan om hen te vergezellen op straat. #boerkabuddies werd trending en vele medestanders volgden.
#eenzamejongeren
Eenzaamheid associëren we vaak met ouderen, naar blijkt onterecht. Op zoek naar gezelschap deed Nadi van Wateringen (@nadivdv) afgelopen zomer een oproep via #maatjegezocht. Haar Tweet toonde aan dat ze niet de enige was die zich eenzaam voelde. Haar open en eerlijke oproep leidde tot #eenzamejongeren en sindsdien gebruiken eenzame jongeren de hashtags om hun eenzaamheid aan te kaarten en op zoek te gaan naar vrienden.
#SamenSterk
Tijdens een wedstrijd tegen FC Den Bosch werd Excelsior-speler Ahmad Mendes Moreira racistisch bejegend. Supporters van de tegenpartij scholden hem uit en de speler liep geëmotioneerd van het veld af. Twitter-gebruiker Ellen Gerritsen wilde een tegengeluid laten horen en riep Twitter op om een lief kaartje naar de voetballer te sturen. In een mum van tijd stroomde de postbus van de voetbalclub vol.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- KPN introduceert App de Sint AI gestuurde Sinterklaaservaring...
- [onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

