Jong in Marketing: Tristan Albersen van Micazu

Jong in Marketing: Tristan Albersen van Micazu
  • Online
  • 7 feb 2020 @ 08:00
  • 16359 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Tristan Albersen (34) is ‘smarketingmedewerker’ bij Micazu: ‘De grote jongens in de reisbranche denken vaak te conservatief’

Via online platform Micazu kunnen Nederlandse eigenaren van een vakantiehuis zelf hun vakantiehuis verhuren aan andere Nederlanders. Je doet als huurder dan ook direct zaken met de eigenaar van het betreffende vakantiehuis. Albersen is verantwoordelijk voor de e-mailmarketingautomation via Spotler en Squeezely.

 

Smarketingmedewerker?

Met behulp van Squeezely, ons Customer Data Platform-systeem, kunnen wij automatisch campagnemailings uitsturen met een relevant aanbod. Als voorbeeld: Een bezoeker bekijkt woningen in Spanje/Costa del Sol met een privézwembad. Helaas boekt deze persoon niet, maar wij sturen na een aantal dagen een mail met huizen die beschikbaar zijn, een hoge review hebben en passen bij zijn/haar zoekhistorie. Ik bedenk en maak deze campagnes samen met mijn collega Frederike, die de content verzorgt. Ik ben datagek en bouw dashboards in Power-Bi [een interactieve tool voor het visualiseren van data, red.] om te zien wat de trends zijn en waar wij zo nodig moeten bijsturen. Dit doe ik door diverse databronnen zoals Google Analytics en onze eigen database met elkaar te koppelen. Deze data gebruik ik ook om huurders een alternatief land te bieden. Zo weten wij bijvoorbeeld dat bij iemand die Italië heeft geboekt de kans aannemelijk is dat deze persoon zijn volgende vakantie naar Kroatië zal gaan.

 

Waarom heb je voor marketing gekozen?

Dat is echt een heel slecht verhaal, maar wel waar. Mijn marketingdocent op het MBO voor toerisme zei altijd tegen mij: ‘Ga alsjeblieft in de marketing werken’. Na vele baantjes te hebben geprobeerd, ben ik naar hem gaan luisteren en met succes. Marketing is het mooiste beroep omdat het een combinatie is van creativiteit, sales, data-analyse en omdat het elke dag anders is. Als je een campagne maakt en dat wat je voorspeld hebt ook uit komt, dat is waarvoor je het doet.

 

Hoe zag je studententijd eruit?

Alles behalve zoals het zou moeten. Ik stak niet veel effort in het studeren. Feesten en met vrienden op stap was waar ik interesse in had. Dit kwam ook door mijn ADHD, waarvan ik pas weet dat ik het heb sinds ik 31 was. Ik heb daar wel spijt van, want nu moet ik drie keer zo hard werken om alsnog mijn diploma’s te behalen. Aan de andere kant kan ik wel zeggen dat ik het maximale uit die periode van mijn leven heb gehaald.

 

Wat is de komende jaren de grootste marketinguitdaging voor Micazu?

Het optimaal gebruik maken van ons CDP-systeem Squeezely. Squeezely houdt alles bij wat er op de website gebeurt. Hierdoor kunnen wij retargeten via social media en e-mailmarketing heel precies doen. Daarbij kunnen wij ook de gehele website dynamisch maken op basis van wat wij weten van de bezoeker. Dit om te zorgen dat wij alle huurders optimaal bedienen en altijd een relevant aanbod tonen. De grote jongens in de reisbranche denken vaak te conservatief of zijn te groot om snel tot een besluit te komen. Hier kunnen wij winst behalen.

 

Stel, je zou iets compleet anders gaan doen buiten marketing, wat zou dat dan zijn?

Dan zou ik gaan spreken voor groepen als motivational speaker. Ik doe al ruim achttien jaar aan amateurtoneel en heb het afgelopen jaar mogen spreken op events en scholen over marketing. Dit geeft mij zo’n goed gevoel dat ik ook hier meer mee wil doen. Dus spreken en lesgeven zou dan een perfecte optie zijn.

 

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?

De overstap van werken in een winkel naar een e-mailmarketingbureau.

 

En van welke beslissing heb je spijt?

Dat is een moeilijke, omdat ik altijd heb geleerd geen spijt te hebben van een beslissing, maar ervan te leren. Maar als ik moet kiezen dan dat ik niet eerder de stap naar marketing heb gemaakt.

 

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?

Hard werken en durven te dromen. Ik denk dat mijn generatie vooral de generatie is die online veel kennis heeft, maar ook de generatie is die weet hoe je van het leven kunt genieten. Wij zijn globetrotters die de wereld in gaan en hun dromen waar maken.

 

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?

Coolblue, Efteling, Lego en Nintendo, maar vooral Nike.

 

Wat zijn jouw favoriete merken?

Nike, Under Armour, Nintendo en Marvel.

 

Corporate Monday of Casual Friday?

Casual Friday.

 

Wie zijn je (marketing)helden?

Ten eerste Michael Porter, daar kwam ik mee in aanraking gekomen door mijn opleiding Nima-B Digital van SRM. Zijn denkwijze trekt mij erg aan, bijvoorbeeld zijn Vijfkrachtenmodel. Dit geeft je al heel snel een goed beeld van jouw markt. Ook zijn Generieke Strategieën-model is voor mij een houvast om te kijken hoe ik qua marketing moet inzetten.

En ten tweede Jay Baer. Hij kwam op mijn pad toen ik zocht naar een sterke marketingquote voor een lezing op het MBO. De quote die ik vond was: ‘Make your marketing so useful people would pay for it’. Daarna ben ik zijn podcast en blogs gaan volgen om meer te leren van deze man. Hij weet de gevoelige plek bloot te leggen en laat je denken. Als marketeer is het gevaar dat je niet vernieuwend bent. Door zijn blogs en podcast heb ik weer nieuwe creatieve energie gekregen.

 

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?

Afhankelijk van de borrel en wie er is😉

 

Positieve feedback of met gestrekt been erin?

Positieve feedback. Iedereen moet de mogelijkheid hebben ergens van te leren.

 

Wat staat er op je bucket list?

Werken op de marketingafdeling van de Efteling of Lego.

 

Romanticus of realist?

Best of both worlds.

 

Wat is je guilty pleasure?

Een dag Lego-sets in elkaar zetten of naar Comicon gaan.

 

Dit artikel stond in MarketingTribune 02, 2020.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken