Biografie Sinds april 2009 werk ik voor MarketingTribune als (eind)redacteur voor het magazine en sinds september 2013 ben ik ook contentmanager voor onze website in het bijzonder marketingtribune.nl/design. De focus van ons platform over design ligt op packaging, visual id en digital design. Bloggers welkom! Mail me met nieuws en andere wetenswaardigheden op design@marketingtribune.nl.
Nanny Kuilboer

NPO lanceert NPO Kennis in co-creatie met In10 en NTR
In co-creatie met design & innovation agency In10 en publieke omroep NTR heeft NPO het platform ‘NPO Kennis’ gelanceerd.
MoAwards 2021: Bureau van het Jaar XL ook voor niet bij Moa aangesloten bureaus
Bij de MoAwards bepalen vakjury’s de uiteindelijke winnaars, maar iedereen die in het vak werkt, mag kandidaten voordragen. Nieuw dit jaar: Bureau van het Jaar XL ook voor niet bij de Moa aangesloten bureaus.
‘In Return duurzaam alternatief voor B2B-koffieverpakkingen’
Koffieverpakkingen voor bedrijven bestaan vaak uit plastic met een aluminium laag. Efficiënt qua volume en bescherming, maar niet recyclebaar, aldus Packadore Collective. Het conceptuele ‘In Return’ neemt het probleem van recycling in ieder geval weg.
[jong in marketing] Maud Olieslagers: 'Ik heb de allerleukste baan van het land'
Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van Nima Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama.
Stem mee! Wie gunt u een jaar lang gratis vrachtwagenreclame?
Trayler Vrachtwagenreclame biedt een jaar lang gratis vrachtwagenreclame aan voor de ondernemer met het mooiste advertentie-ontwerp. Uit alle inzendingen is inmiddels een top-4 samengesteld en er kan gestemd worden.
What Design Can Do lanceert No Waste Challenge
De wereldwijde designwedstrijd What Design Can Do staat dit keer in het teken van radicale oplossingen voor het afvalprobleem.
Take Back is herbruikbare verpakking voor afhaalmaaltijden
Bij afhaalmaaltijden is een plastic wegwerpbakje vaak de norm, maar vanaf 2021 worden vele soorten plastic voor eenmalig gebruik wettelijk verboden.
Burger King lanceert nieuwe visuele identiteit
Voor het eerst in 20 jaar heeft Burger King een volledige rebranding ondergaan, die de ontwikkeling van het merk in voedselkwaliteit, duurzaamheid en digital first moet ondersteunen. Het verantwoordelijke designbureau is Jones Knowles Ritchie.
[designpanel] Catawiki door Dentsu Achtung
De nieuwe identiteit en het vernieuwde platform van Catawiki zijn ontwikkeld door Dentsu Achtung. MarketingTribune vroeg het designpanel om hun oordeel.
[stelling] 'Print is tegenwoordig een premium medium'
In deze editie klopt ons hart for the love of print. Niet zo gek toch voor een vakblad dat als sinds ‘mensenheugenis’ bestaat en je als redacteur elke keer weer het voorrecht geeft om iemand te beloven ‘het artikel ook mee te nemen in print’, want dat is wat uiteindelijk elke geïnterviewde het liefst wil. We vroegen ons marketeers op stelling-panel naar hun liefde voor print.
Globalance World door Clever Franke toont wereldwijde impact aandelen
Via Globalance World - ‘Google Earth voor beleggers’ - kun je zien wat de impact van jouw beleggingen is op de wereld. In opdracht van Globalance Bank creëerde Clever Franke het nieuwe platform dat toegankelijk is voor iedereen.
Win een jaar lang gratis vrachtwagenreclame
Trayler Vrachtwagenreclame biedt een jaar lang gratis vrachtwagenreclame aan voor de ondernemer met het mooiste advertentie-ontwerp. Deadline voor inzenden is 10 januari 2021.
'Zeeuws Meisje' Cover van het Jaar 2020
Editie 20 met de foto van Rem van den Bosch van ‘Zeeuws Meisje’ is MarketingTribunes ‘Cover van het Jaar 2020’ geworden, op de voet gevolgd door edities 17 en 06.
Stem op de Cover van het Jaar 2020 van MarketingTribune
Traditiegetrouw aan het eind van het jaar onze Cover van het Jaar-verkiezing. Welke cover vindt u als lezer de allermooiste? Laat het ons uiterlijk 24 december weten via een mailtje aan nanny@marketingtribune.nl.
[stelling] 'ROI is minder belangrijk in coronatijd'
MarketingTribune legde een aantal marketeers de stelling ‘ROI is minder belangrijk in coronatijd’ voor. De antwoorden leveren vooral een discussie op over de definitie van ROI, want zoals Ina Oome in dit artikel schrijft: ‘Ook moraalridders hebben een doel’.
[boek] BNO presenteert een jaar Dutch Design
De BNO publiceert de eerste editie van het Dutch Designers Yearbook.
5PM en Gamma winnen Dutch Search Award met how to-content
YouTube Marketing Agency 5PM en Gamma hebben een Dutch Search Award (DSA) in de wacht gesleept tijdens de vijfde editie van de jaarlijkse awardshow.
Design Bridge Amsterdam benoemt drie nieuwe creative directors
Design Bridge Amsterdam benoemt Nik Bedford, Dan Bull en Carla Traini als nieuwe creative directors.
Huisstijl Amsterdam Dinner Foundation door UXUS
Ontwerpbureau UXUS is verantwoordelijk voor de nieuwe huisstijl van Amsterdam Dinner Foundation, de organisatie die zich al 27 jaar inzet om een bijdrage te leveren aan een wereld zonder aids.
150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches in Spoorwegmuseum
Vanaf 13 februari 2021 is in het Spoorwegmuseum in Utrecht de tentoonstelling 'Spoor van verbeelding' te zien over Nederlandse spoorwegaffiches van het begin tot heden.
Nieuwe merkidentiteit Opel door McCann Velocity
In navolging van onder meer BMW, VW en Nissan krijgt ook Opel een nieuwe look, ontwikkeld in samenwerking met het McCann Velocity. Het lettertype Opel Next is ontworpen door typografiedesignbureau Monotype.
Total Design ontwikkelt nieuwe identiteit voor Strohm
Airborne Oil & Gas heet voortaan Strohm - een naam die ontwikkeld is door Skriptor Zigila - en Total Design ontwikkelde de nieuwe identiteit.
BNO lanceert DDTV Talks
Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers(BNO) lanceert DDTV Talks, elke vrijdag op het eigen IGTV-channel.
Rebranding Wicky door Snow Donuts
In gesprek met Moniek van Rooij, marketing & innovation manager bij merkeigenaar Refresco en Helmich van Herpt, creative director van Snow Donuts over het recente redesign van love brand Wicky.
Vanderveer Designers wordt Modyn
Industrial design agency Vanderveer Designers heet vanaf vandaag Modyn en specialiseert zich met de nieuwe naam en identiteit in mobility design voor de (inter)nationale markt. Modyn werkt voor klanten als Gazelle, Quinny, VDL en Bosch.
Dexel helpt voedselverspilling te verminderen
Dexel is een slimme deksel, die consumenten moet helpen voedselverspilling tegen te gaan. Deze verpakkingsoplossing om klantgedrag te veranderen en afval te verminderen is een initiatief van Packadore Collective.
Digital design Fabienne Chapot door Dentsu Achtung
Lifestyle label Fabienne Chapot - met het hoofdkantoor in Amsterdam - heeft in samenwerking met Dentsu Achtung de positionering en identiteit aangescherpt en nu de digitale doorvertaling gemaakt naar het e-commerceplatform.
[designportfolio] Thonik
Onderstaand een portfolio van het werk van ontwerpbureau Thonik door de jaren heen, voorzien van commentaar van medeoprichter Nikki Gonnissen, lid van MarketingTribune’s grafisch designpanel.
[designpanel] AvroTros door Studio Dumbar
AvroTros heeft een nieuw logo en een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Studio Dumbar (part of Dept). Ons panel oordeelt.
Nieuwe identiteit en nieuw platform Catawiki door Dentsu Achtung
Deze week gaat de campagne van veilingplatform Catawiki live in Nederland. De nieuwe identiteit en het vernieuwde platform zijn ontwikkeld door Dentsu Achtung.
Nieuwe website voor Rijksmuseum
De nieuwe website van het Rijksmuseum is ontwikkeld in samenwerking met Fabrique, Q42, Irma Boom Office en Studio Polat. Naast een nieuwe stijl en beeldtaal, lanceert het Rijksmuseum ook een nieuw platform: Stories.
Winnaars NL Packaging Awards bekend
De winnaars van de NL Packaging Awards 2020 zijn zojuist online en coronaproof bekend gemaakt en niet zoals de afgelopen vier edities met een groots gala. OD designstudio viel maar liefst drie keer in de prijzen, gevolgd door Millford Brand ID dat drie keer runner-up werd. Guts&Glorious en Smurfit Kappa wonnen elk één keer en werden één keer runner-up.
Winkel op wielen biedt nieuwe shopbeleving in eigen straat
De Winkel op Wielen van Lotte van der Duin en Meike Heynens komt, net als ooit de SRV-wagen en de melkboer deden, naar je toe. De bus verplaatst zich door de straten van de dorpen rondom Amsterdam.
Sint op je beeldscherm voor een coronaproof Sinterklaasfeest
Sinterklaas op je Beeldscherm is bedacht met als doel ‘Sinterklaas net zo leuk en spannend te maken als hoe wij het vroeger hebben ervaren’, aldus initiatiefnemers uit de creatieve sector Marjet Wesselink, Jeroen Schipper, Patrick de Nekker en Henk Witteveen.
DsignMarking wint Sign+ Award 2020
Dsignmarking heeft een Sign+ Award gewonnen in de categorie Architectural Signage. Bij de Publieksprijs eindigde het Wassenaarse designbureau als tweede.
Vier nieuwe bureaus sluiten zich aan bij Dutch Digital Design
Stichting Dutch Digital Design - voor zichtbaarheid van Nederlands digitaal werk in binnen- en buitenland - verwelkomt vier nieuwe partners: Fabrique, In10, Bravoure en Adventure Club. Hiermee verbreedt de organisatie naar een collectief van bijna dertig bureaus en merken.
De plantage van onze voorouders grote winnaar Dutch Podcast Awards 2020
‘De plantage van onze voorouders’ is uitgeroepen tot de beste podcast van Nederland 2020.
Kokoro marketingpartner van Sanitien
Sanitien is een handsanitizer van Nederlandse bodem ‘die niet plakt, niet stinkt en 80% alcohol bevat’. Creatief bureau Kokoro helpt Sanitien als marketingpartner bij hun positionering, visual identity en de vertaling naar campagnes.
Synetic en Henry Handsome bundelen krachten
Digital agency Synetic en strategic design agency Henry Handsome bundelen hun krachten.
[designpanel] Twerkende tiener van Rob en Robin
Geen mooiere editie voor de lancering van een nieuw panel dan het designnummer. De eerste grafische case die MarketingTribune’s vertrouwde kwartet van marketeers en nieuwe - althans drie van de vier - designexperts beoordelen, zijn de illustraties van Rob en Robin voor de Volkskrant. De focus ligt op het TikTok-artwork, maar het panel heeft ook gekeken naar de rest van hun werk.
Corporate landschap lijkt wel 50 tinten grijs
De culturele sector lijkt vaak meer durf te tonen als het gaat om creativiteit in hun visuele identiteit in vergelijking met corporate merken. Klopt die aanname?
YouTube lijkt steeds belangrijker voor fietsverkoop
YouTube Marketing Agency 5PM heeft onderzoek gedaan naar videomarketing in de fietsenbranche. Enkele resultaten uit het rapport.
NL Packaging Awards 2020 op 12 november uitgereikt
Vanwege het coronavirus heeft de organisatie van de NL Packaging Awards 2020 de feestelijke gala-uitreiking tot drie keer toe moeten verplaatsen. Omdat het virus opnieuw om zich heen grijpt en daarom ook 11 februari 2021 geen optie meer is voor de organisatie, is er besloten om de uitreiking online plaats te laten vinden en wel op 12 november.
- AlgemeenWeblog column Goed idee is halve werkNieuws Supermerk 9 Storytelling De kracht...Nieuws Marketing the Rainbow 2 Skyy is the...Nieuws Creatief Frankey schaatst...Weblog column RijmelarijWeblog [column] Brandr 5: De invloed van...
- B2BNieuws Laura van Gessele relatiemanager bij...Nieuws Voordragen MoAwards 2021 geopendNieuws Elske Vugts wint 1e verkiezing Beste...Weblog Autorijden hoeft niet duur te zijn Nieuws jong in marketing Maud Olieslagers...Nieuws Monitor Consumentengedrag: meer...
- BureausNieuws Daan Roosegaarde en MediaMonks tonen...Nieuws Mad. Avenue wint internationaal...Nieuws Campagne: hoe klinkt Amsterdam?Nieuws KVK kiest voor Kumpany Nieuws Staud Studios fuseert met MediaMonksNieuws Mobiel.nl kiest voor Open Now
- ContentmarketingWeblog 6 grote contentuitdagingen 2021Weblog 2021: we weten amper wat ons te...Weblog 7 tips voor een ijzersterke...Weblog Zin in 2021Weblog Een zusterbedrijf in content is als...Nieuws ‘Kwalitatieve content is een...
- DesignNieuws NPO lanceert NPO Kennis in co...Nieuws visuele identiteit Gerse huisstijlNieuws Nieuwe merkidentiteit uitzendbureau...Nieuws In Return duurzaam alternatief voor...Weblog [column] De spagaat van T-MobileNieuws Stem mee Wie gunt u een jaar lang...
- Food en RetailNieuws [video] Thoughtful Thursday met op...Nieuws Marketing Breakfast Club presenteert...Weblog [column] Comeback kid: de bezorger!Nieuws Marktaandeel Albert Heijn groeit...Weblog [column] Sterke merken aan het werkNieuws Marketeer Martijn Slebus over Dry...
- MediaNieuws Radio 538 lanceert de Avondklokshow Nieuws Tessa van der Starre nieuwe CEO...Nieuws TV-bestedingen e-commerce stijgen...Nieuws Talpa Network grootste radiogroep in...Nieuws Anti-Verkoeijen column zet kwaad...Nieuws Readly: digitale magazines meer dan...
- Online MarketingNieuws [big data] Jack Ma opgedokenNieuws Wijnand Jongen weg bij Thuiswinkel.orgNieuws onderzoek Van Customer Experience...Weblog [column] Waarom veel eigen...Nieuws Waarom online events in 2021 een...Nieuws Augmented reality app voor...
- SponsoringNieuws Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer...Nieuws Swapfiets en Team Jumbo-Visma gaan...Nieuws KNLTB verlengt met Pink Elephant Nieuws Vrienden van Amstel: 20 artiesten in...Nieuws Hoofdsponsor Ziggo verlengt...Nieuws Sven Kramer Academy en TVM sluiten...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

XSAGA

XSAGA

VBO

BBP Media

HAN

Effenaar

DAK Intermediairscollectief

Today Designers B.V.

KlantenService Federatie

Genesys
Laatste Nieuws
- [big data] Jack Ma opgedoken21-01-2021
- Wijnand Jongen weg bij Thuiswinkel.org20-01-2021
- onderzoek Van Customer Experience... 20-01-2021
- Waarom online events in 2021 een... 18-01-2021
- Augmented reality app voor... 18-01-2021
- 1,7 miljoen vrienden bezoeken... 18-01-2021
MarketingTribune Events
- 22jan 2021
Inschrijven Shopping Awards 2021
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »