Nederlandse online shopper: elektronica en entertainment

Nederlandse online shopper: elektronica en entertainment
  • Online
  • 6 mei 2020 @ 08:02
  • 20228 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

De Nederlandse consument koopt sinds de invoering van de coronamaatregelen online vooral elektronica - wekelijks met 25 % gestegen - gevolgd door de aankoop van entertainment (+22%).

Dit blijkt uit een analyse van Klarna, marktleider op het gebied van buy now, pay later. Klarna analyseert het onlineshopgedrag van Millennial- en Generatie X-consumenten sinds de invoering van de coronamaatregelen op 11 maart. Deze groepen vormen samen de meerderheid van alle consumenten.

Onine bestedingen begin crisis: Comfort en gezelligheid gaan voor kleding

Tijdens de coronacrisis heeft Klarna een toename gezien in online shopping en het gebruik van de betaalmethode Betaal later. In het onderzoek is gekeken naar online shoppatronen in twee leeftijdsgroepen: Millennials (leeftijd 24-40) en Generatie X (leeftijd 40-55). De consumptie van beide groepen is veranderd ten opzichte van de tijd voor de coronacrisis. Voorheen was de aanschaf van kleding en schoenen populair, maar dit is in de eerste weken drastisch veranderd. Met gemiddeld een wekelijkse daling van tien procent is er nog nooit eerder zo’n sterke daling in dit segment waargenomen. Men spendeert liever geld aan aankopen die het leven thuis verbeteren. Zo volgt de groei van online aankoop van eten & drinken en gezondheid & schoonheid (wekelijks resp. 18% en 10%) dicht op de aanschaf van elektronica en entertainment.

Wilko Klaassen, General Manager van Klarna in Nederland en België: 'De inzichten liggen wellicht voor de hand, als je nadenkt over je eigen winkelgedrag en dat van de mensen om je heen. Mensen waren bezig hun werkplek in te richten, schoonheidsproducten in huis te halen, gezondheidsproducten in te slaan en spelletjes te kopen om met hun partner, kinderen of huisgenoten te spelen. Daarbij zien we veel nieuwe kopers en een stijging van transacties waarbij gebruik wordt gemaakt van Klarna. We verwachten dat onze kopersbescherming daar de reden van is.'

Terug naar standaard online shopgedrag

Vanaf 30 maart is het gedrag van de consument echter weer teruggekeerd naar een meer normale trend. Zo stijgt de online aankoop van kleding en schoenen weer. Bestaande klanten worden actiever en daarnaast is er ook een toename zichtbaar in het aantal consumenten dat voor de eerste keer shopt met Klarna. Zeker nu fysieke winkels nog grotendeels gesloten zijn, biedt online shoppen voor hen uitkomst.

Klaassen legt uit: 'Hoewel de beperkingen wat betreft sociale interactie nog steeds gelden, zien we weer dat mensen investeren in nieuwe kleren en schoenen voor de lente en de zomer. Hun werkplek is ingericht en de voorraden zijn weer op peil. Nu hun kledingkast nog! Dat de trend normaliseert, is voor de online retailers goed nieuws.'

 

 

 

             

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Meest gelezen


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken