Stoelendans in top Twinkle100 editie 2022

Stoelendans in top Twinkle100 editie 2022
  • Online
  • 13 okt 2022 @ 07:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Voor het eerst sinds 2017 is er een nieuwe nummer 2 in de Twinkle100. Albert Heijn gaat namelijk Coolblue voorbij en is na Bol.com de grootste webwinkel in ons land.

De nieuwe Twinkle100 over 2022 werd donderdag 13 oktober gepresenteerd tijdens het e-commerce evenement Shopping Today.

De redactie van Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland in de Twinkle100, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. In de vijftiende editie van de ranglijst werd de online omzet over 2021 gemeten. De grootste online verkopers in Nederland zagen hun omzet in dat jaar groeien met gemiddeld 27,5%. Na de grote sprong van 45% in 2020 neemt de online groei iets af, maar ligt nog altijd hoger dan 2019 (21%).

Stoelendans

Met een omzet van 4,1 miljard euro is Bol.com voor het tiende jaar op rij de nummer 1 in ons land. In de rest van de top-10 is echter een stoelendans te zien. Coolblue groeide met 11% naar 1,57 miljard euro, maar dat was net niet genoeg om de tweede positie vast te houden. Albert Heijn groeide met ruim 30% naar 1,6 miljard euro online omzet. De supermarkt is al enkele jaren bezig met een snelle klim in de top-10. Ahold Delhaize bezet nu zowel de eerste als de tweede positie van de Twinkle100. Ook Jumbo en Picnic groeien en behouden posities 7 en 8. Amazon staat dit jaar op de vierde plaats in de lijst; de online gigant zag naar schatting 1 miljard euro op het platform omgaan. Zalando en Wehkamp zakken beide een positie. Apple en Ikea maken de top-10 compleet.

Afbeelding: Top-10 editie 2022 (omzet 2021) en 2021 (omzet 2020) naast elkaar. Ranking op basis van online verkopen in Nederland, ex btw en retourorders, inclusief platformverkopen.

Flitsbezorgers

In 2021 werd er op het gebied van e-commerce weinig nieuws zo breed uitgemeten in de media als de opkomst van flitsbezorgers. Gorillas, Flink, Getir en Zapp* streden in 2021 om wie het snelst marktaandeel kon veroveren. Alle vier maken voor het eerst hun opwachting in de Twinkle100, maar slechts twee haalden de top-100: Gorillas staat op 67 en Flink op 85.

Platforms

Een aanzienlijk aandeel van de online aankopen in Nederland vindt plaats op platforms - volgens de Marketplace Monitor 2021 (Multiscope en HvA) gebeurt dat bij 55% van de aankopen. Tot in deze editie werden platforms alleen opgenomen in de Twinkle100 wanneer hun omzet primair uit eigen verkopen afkomstig was; daarmee ging de lijst echter voorbij aan een sterk groeiend aandeel online transacties. Om die reden worden nu ook platforms in de lijst opgenomen waarop voornamelijk externe verkopers actief zijn. Hierdoor komen eBay, AliExpress en Wish nieuw binnen in de top-100 en maken enkele Nederlandse platforms als Winkelstraat, V&D en Otrium voor het eerst hun opwachting in de ranking.

De Twinkle100 is te bestellen op www.twinkle100.nl

* Zapp trok zich in 2022 terug uit Nederland, maar staat in deze Twinkle100 met zijn omzet over 2021.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken