Social highlights van september 2015

Social highlights van september 2015
  • Online
  • 30 sep 2015 @ 06:00
  • 7358 x gelezen
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media
  • 30 sep 2015 @ 06:00
  • 7358 x gelezen
  • Isobar

Nu de regen op de ruiten klettert weten we het zeker: de #zomer is voorbij. Ook in september brengen we je alle hoogtepunten op social media-gebied. En dat is maar goed ook, want uit onderzoek in de VS blijkt dat er meer tijd wordt besteed aan smartphones dan aan televisiekijken. En aangezien social en mobile hand-in-hand gaan: #letsgo!

FACEBOOK

Groot nieuws! Facebook introduceert ein-de-lijk een ‘Dislike’-button. Er wordt al jaren om de ‘Vind ik niet leuk’-knop gevraagd. De meningen zijn verdeeld, maar wij zijn vooral benieuwd hoe dit straks in de praktijk gaat.

Begin september heeft Facebook een nieuwe lay-out gelanceerd. Facebook-autoriteit Mari Smith deelde het bericht dat de profielfoto kleiner gaat worden, zodat deze voortaan volledig binnen de omslagfoto past. Ook de call-to-action knop rechtsonderin de omslagfoto krijgt een prominentere positie. Hiervoor worden de ‘Like’- en ‘Share’-knop een regeltje lager gezet. Bij deze veranderingen blijft het niet als we Mari moeten geloven.

Facebook werkt ook aan een video-app die 360-graden video ondersteunt. De app, compatible met iOS en Android, komt nog niet in de buurt van een echte virtual reality experience, maar laat de gebruiker een ander gedeelte van de video zien als de smartphone in een andere hoek vastgehouden wordt. Een beetje zoals Google Maps bij Street View doet. Bij de oprichting van Facebook werd er voornamelijk gefocust op tekst. Inmiddels ligt het focuspunt op foto’s en wil Facebook zich in de komende jaren richten op video.

Bedrijven krijgen het een stuk makkelijker. Er worden twee nieuwe secties geopend, Shopping en Services. Via Shopping wordt het verkopen van producten makkelijker gemaakt en vanuit de Services-sectie kunnen bedrijven professionele diensten aan de man brengen. Denk aan loodgieters, klusjesmannen of beauty- of kapsalons.

Vanaf september 2015 zie je wie jouw evenementuitnodiging heeft gezien. Dit betekent nooit meer ongemerkt een uitnodiging negeren. Of Facebook-gebruikers hier blij mee zijn valt te betwijfelen. Eerder werd namelijk ook al veelvuldig geklaagd over de leesbevestigingen in Facebook’s Messenger-app en in de privégroepen met minder dan 250 leden.

TWITTER

Ook Twitter geeft aandacht aan webshopping. Stripe en Twitter slaan de handen ineen en komen met Relay. Een e-commerce API waarmee mobiel winkelen voor klant en aanbieder een stuk makkelijker wordt. Bedrijven kunnen hun waar presenteren en te koop aanbieden met een enkele knop. Door de samenwerking met Twitter kan deze knop zelfs toegevoegd worden aan tweets. Lees er alles over

Daarnaast werkt Twitter samen met Google en een aantal uitgevers aan een nieuwe manier om artikelen en nieuwsberichten direct te tonen wanneer er op een link wordt geklikt. De bedrijven richten zich op mobiele gebruikers, wat zou betekenen dat nieuwsberichten straks niet meer in de nieuws-app geopend worden, maar direct in je Twitter-scherm.

INSTAGRAM

Op 22 september werd bekendgemaakt dat Instagram de magische grens van 400 miljoen gebruikers heeft bereikt. 75% van de gebruikers woont buiten de Verenigde Staten, terwijl meer dan de helft van de laatste 100 miljoen nieuwe gebruikers in Europa en Azië woont. Wereldwijd komen de meeste gebruikers uit Brazilië, Japan en Indonesië.

Het is inmiddels in het buitenland mogelijk om via Instagram te adverteren. De sponsored content zal dus voorbij komen tijdens de geliefde scroll-sessies. Gelukkig maar maximaal 3x per dag zodat je niet volledig overspoeld wordt door advertenties. Helaas is de functie in Nederland nog niet beschikbaar en zijn Amerikaanse voorbeelden nog erg tenenkrommend.

Goede voorbeelden zijn er gelukkig ook. Zo is Teva Europe gestart met sponsored content en dat ziet er dan weer zo uit:

Maar Instagram biedt nog iets extra’s. Video’s die voor advertentiedoeleinden worden ingezet, mogen straks maar liefst 30 seconden lang zijn. De maximale tijdsduur van een Instavideo is momenteel natuurlijk ‘maar’ 15 seconden. Instagram verkoopt het sterk: langere clips ‘geven ads een filmischer eindresultaat’.

Als jij ook troubles had bij het posten van langwerpige of brede foto’s, kun je nu je hart ophalen. Instagram heeft afscheid genomen van het vierkante format en accepteert nu ook foto’s in portret- of landschapsmodus. Voor als je het topje van de Eiffeltoren ook wil posten of die ene uitgestrekte kustlijn net te lang is.

De volgende update kwam snel hierna. Instagram Direct is van het platform het antwoord op privéberichten en is voor het eerst sinds de lancering in 2013 onder handen genomen. Nu is er een pijltje te vinden naast het hartje en het spreekwolkje. Klik hierop en je deelt voortaan heel easy content uit je newsfeed via een privébericht met je vrienden. En heb je gedeelde interesses met je vrienden? Ook voor jullie heeft Instagram iets nieuws: privégroepen om helemaal in los te gaan. Ook Facebooks grote iconen zijn vanaf nu terug te vinden in de app. Alles over deze update vind je op Instagrams eigen blog.

SNAPCHAT

Aahw.. is die te gekke snap alweer weg? Nu kun je Snapchat betalen voor ‘Replays’, een functie die twee jaar geleden is geïntroduceerd en waarmee gebruikers één keer per dag een snap terug konden kijken. Maar Snapchat gaat verder, want Replays zijn nu beschikbaar in de verschillende app-stores. Drie replays koop je al voor $ 0,99. Het enige addertje is dat je iedere snap maximaal één keer opnieuw kunt afspelen. Nu nog enkel beschikbaar in de VS, maar dikke kans dat we binnenkort ook in Nederland snaps kunnen herhalen.

De volgende update in de app was gelukkig wel direct in Nederland beschikbaar. Met de nieuwe features maak je jouw snaps nog leuker en levendiger. Of je nu kiest voor een terminator-look, een gezicht wat lijkt op dat van een zombie of wanneer je liever regenbogen uit je mond laten lopen: het kan allemaal! En het wordt nog leuker, want de verschillende lenzen veranderen regelmatig. Elke dag is het weer een verrassing welk ‘gezicht’ je die dag kunt hebben.

En hiermee sluiten we september af. Wij houden het social nieuws voor oktober voor je in de gaten en komen volgende maand bij je terug met een nieuwe Social Highlights.

Wil je elke week op de hoogte zijn van het laatste social nieuws? Volg ons dan op TwitterFacebook, Instagram en Snapchat (socialembassy), dan mis je niets!

Deze blog is geschreven door Lieneke Wijnia en Eva Dekker. Beiden zijn community manager bij Social Embassy.

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken