[column] De perfecte match

[column] De perfecte match
  • Online
  • 12 jun 2019 @ 09:19
  • 10677 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Het klinkt misschien gek maar voor mij is online winkelen als online dating. Ik swipe door de foto’s, bekijk de specs en vervolgens swipe ik naar rechts. It’s a match! Ik chat nog wat met de verkopende partij om daarna de (bezorg)afspraak te plannen.

En dan is de dag daar; de ontmoeting met mijn online aankoop. Helaas blijkt de zo gewenste magic er live niet te zijn, dus hup retour afzender en verder swipen.

Ik geloof dat het online kanaal een waardevolle aanvulling is op fysieke winkels, maar niet dat het de winkelbeleving kan vervangen. Kanalen zijn er wat mij betreft om elkaar te versterken en niet om elkaars plaats in te nemen. Ik geloof gewoonweg niet in de te vaak gehoorde multichannel kreet ‘klant kiest kanaal’. Ik wil namelijk helemaal geen kanaal kiezen. Ik wil dat het merk mij kent en het kanaal voor mij kiest en me daar - afhankelijk van de behoefte en het moment - subtiel naartoe leidt. Ik wil sommige producten live kunnen zien, ruiken en proeven. Ik wil met een mooi tasje, glimmend van geluk met mijn aankoop, de deur uit, aangemoedigd door een verkoper die mij oprecht het gevoel geeft dat dit mijn beste aankoop ooit is en ik wil een (financieel) adviseur bij een belangrijke beslissing in de ogen kunnen kijken. Maar ik wil ook het gemak van online oriënteren en thuisbezorgen. Kortom, ik wil alle voordelen van alle kanalen in het tijdperk van winkelen in een digitale wereld.

Helaas is volgens kenners retail ten dode opgeschreven; Loving you is a losing game om met de gevleugelde woorden van onze nationale trots Duncan Laurence te spreken. Eigenwijs als ik ben, geloof ik nog steeds in het nut van echt goede retail. Ik kan me geen wereld zonder fysieke winkels voorstellen. Sterker nog, ik denk dat ik dan heel ongelukkig zou zijn. Ik hou namelijk van merken die het retailkanaal goed benutten en winkels voor hen laten werken. En ik hou van shoppen!

Zo twijfelde ik onlangs over een jurkje dat ik online had gespot. Voor een reclamefeestje. U kent ze wel, zo een waar we elkaar rijkelijk belonen en bekronen. Ik kon hem online bestellen en thuis laten bezorgen, maar ik ben toch maar even naar de winkel gegaan. Om hem te zien, te voelen en te passen, zodat ik zeker weet dat dit de ware is, echte liefde. Die magie ervaar je alleen live, met een verkoper die je doet geloven dat deze je prachtig staat en er geen betere te vinden is. Het is net Tinder: daten is weten, online swipen is slechts droog oefenen. Helaas hadden ze in de winkel mijn maat niet, maar die heb ik online besteld, want we zijn ondertussen wel verliefd op elkaar, dat jurkje en ik.

Koos het kanaal nu mij of koos ik het kanaal? Geen van twee, want het merk zorgde voor de ultieme klantreis, leidde mij feilloos door de kanalen heen en zorgde voor de perfecte match. Loving you retail is voor mij dus zeker nog geen losing game. Maar ja, als het op shopping aankomt, verlies ik eigenlijk nooit. En bij dat reclamefeestje hopelijk ook niet.

Mariëlle Krouwel is Hoofd Merk, Media & Communicatie bij de Volksbank en schrijft op persoonlijke titel.

Naschrift van de redactie: Met die reclameprijzen zat het wel goed overigens. Na een zilveren Esprix won SNS ook een SAN Accent als enige winnaar in de categorie Dienstverlening Financieel voor de campagne ‘Van BN’er naar TN’er’. Gefeliciteerd Mariëlle! Trots op onze columnist en haar team. Op de foto Mariëlle met de felbegeerde SAN in handen en in hét rode jurkje.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken