Prinses Laurentien is invloedrijkste persoon in filantropie

Prinses Laurentien is invloedrijkste persoon in filantropie
  • Sponsoring
  • 2 okt 2017 @ 11:36
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMaatschappijFondsenwerving

Prinses Laurentien van Oranje is door De Dikke Blauwe uitgeroepen tot ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie 2017-2018’. De prinses staat bovenaan de nieuwe, jaarlijkse ranglijst DDB100. De jury roemt haar onder meer vanwege het baanbrekende werk met kinderen in haar Missing Chapter Foundation. Ze volgt het echtpaar Joop en Janine van den Ende op, dat de lijst vorig jaar aanvoerde.

Tijdens een feestelijk vernissageprogramma op 3 oktober in Den Haag zal de prinses haar uitverkiezing luister bijzetten met een eigen mini-talkshow, waarin zij in gesprek gaat met een kind, een ex-gedetineerde en een laaggeletterde. Daardoor benadrukt zij het belang van oprechte inclusiviteit en komen behalve de ‘filantropische rolmodellen’ ook de ‘doelgroepen’ op gelijkwaardige wijze in beeld.

Met de jaarlijkse DDB100 brengt De Dikke Blauwe mensen in beeld die op de een of andere wijze maatschappelijke impact hebben gerealiseerd met geld (van anderen of van zichzelf) of baanbrekende ideeën. Daardoor vervullen zij een voorbeeldfunctie voor anderen die met private initiatieven een bijdrage leveren aan het goede doel. Hoofdredacteuren Charles Groenhuijsen en Edwin Venema: ‘Het is daarmee dus géén ranglijst van grootste filantropen, maar juist van rolmodellen die maatschappelijke vrijgevigheid in Nederland stimuleren.’

Maatschappelijke ondernemers

Het juryrapport prijst Laurentien van Oranje, die in eerdere edities van de DDB100 ook al een hoge notering kreeg, om haar inclusieve denken. Volgens de jury neemt de prinses geen genoegen ‘met hokjes, vakjes en nationale grenzen als het gaat om de aanpak van universele, humanitaire problemen'. 'Zij behoort tot het type maatschappelijke ondernemer dat het doel vooropstelt en gaat voor veranderingen van het systeem.’

Deze denkwijze ziet de jury vooral gedemonstreerd in de aanpak van Van Oranjes Missing Chapter Foundation, waarbij de onbevangen creativiteit van kinderen wordt ingezet om 'grotemensenproblemen' te helpen oplossen. Een methode die aanvankelijk op veel scepsis stuitte, maar intussen door een groot aantal gerenommeerde bedrijven en ondernemers wordt omarmd.

Op 3 oktober wordt de uitverkiezing van Laurentien van Oranje gevierd met een feestelijke vernissage in Sociëteit De Witte in Den Haag onder het motto ‘Goed doen is het nieuwe rijk zijn.’ In een programma onder leiding van Charles Groenhuijsen worden ook andere invloedrijke personen uit de DDB100-ranglijst, onder wie ook ondernemers, politici, filantropen en bestuurders, in het zonnetje gezet. 

De Dikke Blauwe

Het programma op 3 oktober wordt besloten met de overhandiging van het eerste exemplaar van het nieuwe jaarboek De Dikke Blauwe. Deze zeshonderd pagina’s dikke uitgave is toe aan zijn vierde editie en wordt binnen de filantropie beschouwd als onafhankelijke, journalistieke gids voor iedereen die inspiratie en informatie zoekt in ‘Het Land van Goed Doen’. In de Nederlandse filantropie gaat jaarlijks ten minste 6 miljard euro om aan giften, nalatenschappen en sponsoring voor het goede doel.

Haar uitverkiezing als ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie’ beschouwt prinses Laurentien als ‘een bevestiging van iets waar ik jaren heel hard aan heb gewerkt, met heel veel mensen en heel veel organisaties’. Dat zegt ze vandaag in een groot interview met dagblad De Telegraaf. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken