Zevenheuvelenloop krijgt WK-begroting niet rond

Zevenheuvelenloop krijgt WK-begroting niet rond
  • Sponsoring
  • 6 mrt 2019 @ 00:49
  • 10554 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingEvenementSport

De Stichting Zevenheuvelenloop ziet af van een kandidaatstelling voor het WK halve marathon in 2022 bij de Stevensloop. De Nijmeegse organisator krijgt de begroting van ongeveer 1,4 miljoen euro niet rond.

De internationale atletiekfederatie (IAAF) vraagt om een financiële garantstelling voor de organisatie van een WK, maar de Stichting Zevenheuvelenloop wil deze niet leveren. In 2020, 2021 en 2022 vindt het NK halve marathon plaats bij de Stevensloop. De organisatie gebruikt de nationale kampioenschappen samen met de nieuwe titelsponsor Alfa Laval als inspiratiebron om zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen.

Financiële haalbaarheid

Uit bidbooks van eerdere organisaties blijkt dat er voor een WK halve marathon ongeveer 1,4 miljoen euro nodig is. Dit bedrag krijgt de Stichting Zevenheuvelenloop niet bij elkaar. Het haalbaarheidsonderzoek van de HAN in 2017 ging nog uit van een kleine miljoen euro. De Stichting Zevenheuvelenloop onderzocht de haalbaarheid van het WK bij de Stevensloop samen met de Atletiekunie, Gemeente Nijmegen en Provincie Gelderland.

Een risico van vier ton kan de Stichting Zevenheuvelenloop schaden. De organisator van de Stevensloop wil geen financieel risico lopen met de organisatie van het wereldkampioenschap en wil niet van de andere stakeholders vragen om financieel garant te staan. De stichting vindt het onverantwoord om een beroep te doen op publieke middelen.

Geen WK, maar wel drie NK's

Directeur Alexander Vandevelde: 'Onze drie lopen in gevaar brengen voor een WK halve marathon in 2022 kunnen wij niet aan onszelf verantwoorden. Om dan aan de gemeente of provincie te vragen om voor een dergelijk bedrag garant te staan, voelt voor ons niet gepast.'

De Stichting Zevenheuvelenloop verwacht samen met de Gemeente Nijmegen en Provincie Gelderland met minder middelen meer maatschappelijke impact te realiseren met het NK halve marathon in 2020, 2021 en 2022. Vandevelde: 'We willen ook in de toekomst mensen een mooie hardloop-ervaring blijven bieden bij de Stevensloop, Marikenloop en NN Zevenheuvelenloop. Het traject in aanloop naar het WK bood ruimte om diverse doelgroepen aan het lopen te krijgen, maar we kunnen dit traject rondom de drie organisaties van het NK halve marathon nog beter uitrollen.'

Alfa Laval steunt Stevensloop

Vorige week ging Alfa Laval voor vier jaar de samenwerking aan met de Stevensloop, in 2020, 2021 en 2022 als titelsponsor. Vandevelde is blij met deze sponsordeal: 'Samen met Alfa Laval gaan we vier hele mooie jaren tegemoet bij de Stevensloop. Het is fijn om het vertrouwen te krijgen van een wereldspeler als Alfa Laval en ons gezamenlijk in te zetten om meer mensen in beweging te krijgen. Het NK halve marathon dat in 2020, 2021 en 2022 bij de Alfa Laval Stevensloop plaatsvindt, biedt mooie kansen om mensen te inspireren, motiveren en aan het hardlopen te krijgen.'

Om het eerste lustrum van de Stevensloop te vieren vindt op zaterdagavond 16 maart de Stevens Stadscross plaats. De eerste stadscross van Nederland gaat dwars door de binnenstad van Nijmegen over kasseien, heuvels, trappen en andere natuurlijke hindernissen. Feestelijke verlichting leidt de lopers door de historische binnenstad. Het parcours van de nachtcross is ongeveer 7 kilometer lang en de start en finish liggen op de Grote Markt. De 5e Stevensloop vindt plaats op zondag 17 maart.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken