Nederlandse Loterij stopt 60 miljoen in sport en goede doelen

  • Sponsoring
  • 10 mei 2019 @ 15:23
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MaatschappijFondsenwervingSport

Nederlandse Loterij heeft zijn jaarafdracht bepaald: de Nederlandse sport en achttien goede doelen ontvangen samen 59,6 miljoen euro. De totale afdracht van het loterijbedrijf bedraagt 161.200.000 euro.

Jaarlijks investeert Nederlandse Loterij een groot deel van haar opbrengst in de Nederlandse sport, goede doelen en in de Nederlandse samenleving. Met deze bijdrage wordt de Nederlandse sport gefinancierd en goede doelen ondersteund om hun initiatieven te realiseren op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn. Over het jaar 2018 draagt Nederlandse Loterij de volgende bedragen af:

  • NOC*NSF en 74 sportbonden: 43.200.000 euro
  • Achttien goede doelen: 16.400.000 euro
  • Staat der Nederlanden: 101.600.000 euro

Niels Onkenhout, algemeen directeur van Nederlandse Loterij: 'Jaarlijks maken we heel veel mensen blij met mooie prijzen en dragen we een groot deel van onze opbrengst af aan de Nederlandse samenleving, de sport en achttien goede doelen. We zijn er trots op dat wij 161 miljoen euro mogen teruggeven aan Nederland.'

Sterk veranderende markt

De afdracht hangt samen met het gepubliceerde jaarverslag. Nederlandse Loterij blikt terug op een bijzonder goed 2018. 'We hebben onverminderd geïnvesteerd in een kansrijke toekomst. Er is hard gewerkt om de basis van onze organisatie te versterken en om ons aanbod te vernieuwen. Zo kunnen wij in een sterk veranderende markt succesvol blijven en mooie resultaten neerzetten.'

Na de fusie van de Nederlandse Staatsloterij en De Lotto medio 2016 is er vanaf 2017 intensief gebouwd aan de nieuwe organisatie. Nederlandse Loterij concludert dat die organisatie 'organisatorisch, commercieel en financieel staat'.

In 2018 heeft Nederlandse Loterij een omzetgroei gerealiseerd van 6 procent: de omzet steeg met 65 miljoen naar 1.169 miljoen euro. De omzetgroei komt vooral doordat de loterijmarkt groeide en Nederlandse Loterij daar met succes op heeft ingespeeld. In 2018 keerde Nederlandse Loterij 775 miljoen euro uit aan prijswinnaars, 43 miljoen euro meer dan in 2017.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken