Budweiser sluit sponsordeal met Ajax

Budweiser sluit sponsordeal met Ajax
  • Sponsoring
  • 24 jul 2019 @ 09:09
  • 16420 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PartnershipMerkenSponsorshipVoetbal

Budweiser maakt in Nederland een vliegende start door een sponsorship te sluiten met voetbalkampioen Ajax. Het Amerikaanse biermerk betaalt 12 miljoen euro voor een zesjarige deal die loopt tot de zomer van 2025.

Dat is een bedrag dat 'het leeuwendeel van de hoofdsponsors in de Eredivisie niet eens betaalt', aldus De Telegraaf die woensdagmorgen de primeur had. MarketingTribune deed navraag en kreeg off the record bevestigd dat de deal inderdaad rond is. Niet veel later maakte Ajax het nieuws officieel bekend via een sfeer-video.

Budweiser, dat in Nederland in de markt wordt gezet als 'Bud' en zichzelf promoot als 'King of Beers', is van plan om in Europa serieus de concurrentie aan te gaan met Heineken. Amsterdam is de thuishaven van het Nederlandse biermerk. Saillant detail: in de Johan Cruijff Arena, het stadion van Ajax, is juist Heineken het vaste biermerk. 

Reacties van Ajax en InBev

Door het partnership van Bud krijgt de langlopende samenwerking tussen Ajax en Bierbrouwerij AB InBev een vervolg. Bud(weiser) is vanaf vandaag partner van zowel het eerste mannen- als het eerste vrouwenteam van Ajax. 

Nicolas Bartholomeeusen, algemeen directeur van Bierbrouwerij AB InBev Nederland: ‘Bud is in de Verenigde Staten al onlosmakelijk verbonden met sportbeleving. Het hoofdmerk Budweiser is het officiële bier bij de FIFA World Cup 2022. Ajax staat wereldwijd bekend om talent en creativiteit. Het gaat daarbij om het verwezenlijken van je dromen, dat staat dicht bij de merkwaarden van Bud. Met de keuze van Budweiser in de VS om bijvoorbeeld vrouwenvoetbal op zowel land- als clubniveau te ondersteunen laten we zien dat we ook gaan voor waarden buiten het veld, wij gaan voor clubs en leagues met die ambitie.'

Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax: ‘Tijdens de gesprekken met AB InBev kwamen we al snel tot de conclusie dat Ajax en Bud veel overeenkomstige waarden hebben. Dat een gerenommeerd merk als Bud zich langdurig aan ons verbindt, biedt veel nieuwe kansen. Nadat we eerder al de samenwerking met adidas en Ziggo langdurig hebben verlengd, is ook dit verbeterde contract een bevestiging dat we geloven in duurzame partnerships.’

De samenwerking tussen Ajax en Bud past in de wereldwijde sponsorstrategie van het biermerk, waarbinnen ook de FIFA World Cup 2022, het nationaal vrouwenteam van de VS en diverse Amerikaanse sportbonden zoals de MLB vallen.

Partnerships en campagnes

MarketingTribune sprak eerder deze week met Budweiser-marketeer Sjord van Drie. 'Middels de juiste partnerships en campagnes gaan we echt de connectie met de doelgroep aan', liet Van Drie weten. 'Het is niet niets dat bierbrouwer InBev aankondigt Bud in Nederland te introduceren. We lopen over van enthousiasme en merken ook aan alle reacties vandaag dat we met iets unieks bezig zijn. In de bekendheid van het merk hebben we veel vertrouwen. Al 67% van de consumenten heeft in onderzoek laten zien Bud reeds te kennen. Daarnaast zijn we vandaag gestart met onze campagne om Nederland op de juiste manier kennis te laten maken met Bud.

Eind juni werd al bekend dat Ajax een nieuwe deal heeft afgesloten met hoofdsponsor Ziggo. Die loopt tot medio 2022. Ziggo betaalde de afgelopen jaren acht miljoen euro per seizoen voor het hoofdsponsorschap exclusief jaarlijkse bonussen, maar volgens De Telegraaf zou dat bedrag gestegen te zijn. Andere belangrijke sponsors zijn Adidas, ABN Amro en energiedrank Iconix, dat begin dit jaar werd binnengehaald voor maar liefst 9,5 jaar.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken