Marketeer Bud over lancering in Nederland

Marketeer Bud over lancering in Nederland
  • Food-en-retail
  • 23 jul 2019 @ 09:56
  • 10835 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • IntroductieFoodMarketing

Bierbrouwerij AB InBev kondigt aan het iconische Amerikaanse merk Bud in Nederland te lanceren, zoals MT reeds meldde. We praten verder over de introductie van Bud, dat ook bekend staat als ‘The King of Beers’, met verantwoordelijke marketeer Sjors van Drie. 'Dit is de grootste lancering in Nederland ooit voor ons bedrijf.'

Lees hier het bericht: Budweiser daagt Heineken uit op thuismarkt

Sjors van Drie (foto) is Senior Brand Manager bij AB InBev. In die rol is hij mede verantwoordelijk voor de zeer spannende lancering van Bud in Nederland. Hij spreekt over 'een geweldige taak met een heel mooi team: de grootste lancering in Nederland ooit voor ons bedrijf.'

ABInBev lanceert inderdaad Budweiser a.k.a. ‘Bud’ in Nederlandse horeca, wat was hiervoor de marketing insight? Hoe kwam u hierachter?
Van Drie: '’s Werelds sterkste biermerk komt naar Nederland. We zijn er trots op dat we met de introductie van Bud een nieuwe smaak toevoegen aan het pilsenersegment. We starten in de Horeca, met een focus op grote steden. Vanaf september zullen de flesjes en glazen Bud landelijk in retail en horeca verkrijgbaar zijn. We zien een kans om een bier te introduceren dat zich richt op, hoe wij dat noemen, high energy occasions. Een fris, zacht pilsener dat zich perfect leent voor een avondje in een club of dagje festival. Dat hebben we uitvoerig getest met consumenten en in diverse onderzoeken bleek daar ook inderdaad een grote behoefte. Naast een andere smaak is het vernieuwend dat er een groot internationaal pilsmerk zijn intrede doet. Het is eigenlijk gek dat de globalisering nog niet eerder voor vernieuwing heeft gezorgd in het door lokale merken gedomineerde pilslandschap.'

Kunt u iets vertellen over de introductie? Welke toegevoegde waarde biedt Bud voor de horeca-ondernemer en voor de eindklant, wat is echt onderscheidend?
'We richten ons eerst op horeca en vanaf september voegen we daar retail aan toe, een grote lancering dus. Voor horeca-ondernemers bieden we als Bierbrouwerij AB InBev een breed portfolio van prachtige bieren, van speciaalbier tot pilseners. We voegen met Bud iets toe aan ons portfolio, waardoor de horeca-ondernemer meer keuze heeft. Ook hierin richten we ons in eerste instantie op high-energy occassions. Voor ondernemers in dat segment, is het fijn dat er nu een merk is dat zich daar volledig op stort. Daarnaast is differentiatie voor ondernemers een heel belangrijke zaak. Je wilt anders kunnen zijn dan de rest van de horeca, je wilt je kunnen onderscheiden. Dat kan met Bud in Nederland! We zijn het eerste grote internationale pilsmerk op de markt, dat zorgt voor vernieuwing.

Ook voor de consument biedt dat kansen: een nieuw soort pilsener. Minder bitter, zachter van smaak. Een echt verfrissend bier, dat door de Amerikanen prachtig ‘smooth’ genoemd wordt. Smaak is key en in positionering zetten we sterk in op de progressiviteit die de stad ademt. We richten ons dan ook op de jonge stedeling. We zien een rol weggelegd in het stimuleren van ambitie, trots zijn op je dromen en het vieren van succes.'

Jullie lanceren op de thuismarkt van een grote groene concurrent, die ook veel horeca vastgoed heeft. Welke extra uitdagingen biedt dit?
'We lanceren in Nederland, waar Bierbrouwerij AB InBev al een prachtige positie in de biermarkt heeft. We voegen een nieuw, internationaal merk toe aan ons portfolio en zijn er van overtuigd dat we met het onderscheidend vermogen van Bud erg krachtig zijn. Een mooie aanvulling op het prachtige Nederlandse bierlandschap dus. Variatie is goed. Voor zowel ondernemer als consument.'

Zullen we in NL ook de beroemde ‘Wazzup’campagne uit de VS gaan zien? Welke bureaus zijn bij de lancering betrokken?
'Wazzzuuuuup. Nee, deze zul je voorlopig niet in Nederland zien. Het is zaak om goed tussen de oren te krijgen dat Bud The King of Beers is. We focussen ons in de eerste fase op ons onderscheidend vermogen van onze smaak en ons merk en zullen groots en vol trots laten we zien dat we er zijn. We werken samen met geweldige partners om deze unieke lancering te realiseren: onder andere XXS Amsterdam, Virtue, Glasnost, Wink en Isobar.'

Kunt u al iets vertellen over de vervolgstrategie? Hoe wordt het merk in het horecakanaal extra bekend?
'Het is niet niets dat Bierbrouwerij InBev vandaag aankondigt Bud in Nederland te introduceren. We lopen over van enthousiasme en merken ook aan alle reacties vandaag dat we met iets unieks bezig zijn. In de bekendheid van het merk hebben we veel vertrouwen. Al 67% van de consumenten heeft in onderzoek laten zien Bud reeds te kennen. Daarnaast zijn we vandaag gestart met onze campagne om Nederland op de juiste manier kennis te laten maken met Bud. Middels de juiste partnerships en campagnes gaan we echt de connectie met de doelgroep aan. Bovendien voorzien we een fikse nationale campagne. Je kunt er niet omheen, hoor! Bud is ambitieus en dat is nu net wat we onze doelgroep ook mee willen geven: go for it!'

tekst: Peter van Woensel Kooy

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken