Dossier Sportmarketing: Interview TP Vision

Dossier Sportmarketing: Interview TP Vision
  • Sponsoring
  • 24 feb 2022 @ 10:20
  • 42032 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingMarketing

TP Vision, moederbedrijf achter Philips tv & sound, maakte recent niet alleen de groeicijfers bekend, maar ook een aantal opmerkelijke samenwerkingen, waaronder met de Wings for Life World Run.

TP Vision - dat dit jaar mei zijn 10-jarig bestaan viert - is bij de consument nog lang niet zo bekend als het iconische merk Philips zelf, maar dat hoeft volgens CMO Martijn Smelt van TP Vision ook niet. ‘We hebben in retail en bij onze partners een prima naamsbekendheid en dat telt zakelijk natuurlijk veel meer. Onze merkpositionering richting de consument is Philips tv & sound, en dat is nog steeds een belangrijk en effectief herkenningspunt. Als TP Vision zijn we als bedrijf wel steeds actiever en zichtbaarder in relatie tot bepaalde maatschappelijke initiatieven, waaronder bij de fietsploeg van Jumbo/Visma, en sinds dit jaar als nieuwe partner van de Wings for Life World Run.’

Gezonde ambitie
Volgens Smelt zijn die partnerships ontstaan vanuit de ambitie van Philips Sound om een ‘gezonde levensstijl aan te moedigen en work-outs nog leuker te maken.’ Hardlopen en wielrennen zijn beeldbepalende podia volgens Smelt om niet alleen sport voor iedereen toegankelijk te maken, maar ook om de technologie van de producten onder de aandacht van een breed publiek te brengen. ‘Onze oortjes en koptelefoons onder het label Go-sports zijn technisch gezien hoogstaand en meten bovendien je bloeddruk en hartslag veel nauwkeuriger dan via de pols. Ze zitten prettiger en zijn speciaal voor sporters gemaakt zodat ze veilig hun sport kunnen beoefenen. Onze ambitie om de technologie steeds weer te verbeteren zit ook in het DNA van Jumbo Visma, vandaar onze intensieve samenwerking.’ De samenwerking met Team Jumbo Visma is voorlopig voor vier jaar aangegaan.

Hardlopen
Nieuw dit jaar is de samenwerking met de Wings for Life World Run, acht jaar geleden opgericht door Red Bull en 's werelds grootste hardloopevenement dat op 8 mei 2022 wordt gehouden. Smelt: ‘Onder het motto Running for those who can’t draagt Philips Sound bij aan de Wings for Life Foundation, de stichting die zich inzet voor onderzoek naar ruggenmergletsel. Het is een event waaraan iedereen in de wereld kan meedoen, of je nou vijf of dertig kilometer loopt. Binnen vier jaar hopen we hiermee 1 miljoen mensen aan het lopen te krijgen. Ook hier geldt de relatie met oortjes en sportkoptelefoon. Via een app kun je een eigen parcours lopen in je eigen tempo. Bovendien zorgen wij voor extra content van bekende atleten, beeld en muziek, en die wil je natuurlijk beluisteren via een goed apparaat.’
Bij aankoop van een Philips Sound Go Sports-product betaalt Philips Sound volgens Smelt het inschrijfgeld voor de Wings for Life World Run. Met het geld doet de stichting onderzoek naar dwarslaesieletsel in een poging het leven van patiënten te verbeteren. Uiteraard worden volgens Smelt ook de duizend eigen medewerkers en partners in Europa gemotiveerd om mee te doen aan de run. ‘Het is voor ons ook een belangrijke interne motivatietool.’

Beeld en geluid
Maar TP Vision doet meer. Het bedrijf is ook al weer enige tijd partner bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en dit jaar komt er een heuse internationale tv-dag. Volgens Smelt ook weer een mooi haakje om televisie als ‘sociaal medium en middelpunt van het gezin onder de aandacht te brengen. Wat is de hedendaagse rol van media en hoe gaat het met de media? Het is een kapstok voor ons brede verhaal als tv- en monitorproducent, in activaties, storytelling en educatie op scholen.’ In lijn daarmee noemt Smelt ook nog de samenwerking met The Explorers die wereldwijd content maken van het natuurlijke, culturele en menselijke erfgoed. ‘Deze content gebruiken we voor tv-demo’s van Philips, om zo de bekendheid van het project te vergroten.’
En last but not least zorgt TP Vision ervoor dat consumenten niet alleen met plezier naar de producten luisteren, maar dat ze dit ook veilig kunnen blijven doen. Smelt: ‘Daarom ondersteunen we de Tinnitus Free Foundation in hun werk om tinnitus onder de aandacht te brengen, te voorkomen en uiteindelijk te genezen.’

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 02, 2022.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken