Simyo is 'Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland'

Simyo is 'Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland'
  • Algemeen
  • 22 apr 2016 @ 11:45
  • 16431 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • KlantenserviceAwards

Simyo is uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2015. De KPN-dochter is het eerste telecombedrijf ooit dat de top-10 heeft gehaald en legt direct beslag op de titel. De winnaar, acht branchewinnaars en de Klantvriendelijkste Medewerker zijn gisteravond bekend gemaakt tijdens het CustomerFirst Gala. Het Klantvriendelijkste Bedrijf is een initiatief van marktvindersbureau SAMR.

Het is uitzonderlijk dat een telecom- of nutsbedrijf hoog scoort op klantvriendelijkheid. Gerrit Piksen, manager Customer Intelligence bij SAMR: ‘De indeling van Simyo is anders dan je zou verwachten van een online dienst. Ondanks dat het een online provider is, zijn ze telefonisch ook goed bereikbaar. Hoe de klant ook contact zoekt, er is altijd een solide vangnet. Dat zie je terug in de onderzoeksresultaten. Simyo scoort goed op: “Valt niet lastig” en “Doet wat wordt beloofd”, maar dus óók op "Is beschikbaar”.’

Klantvriendelijkheid in een structurele relatie
Bart Versteijlen, general manager van Simyo reageert: ‘Het is een prachtige erkenning voor onze inzet. We streven er iedere dag naar om de dienstverlening en kwaliteit aan onze klanten verder te verbeteren. Vanavond vieren we een goed feestje, maar morgen gaan we weer hard aan het werk. Want de beste worden is een stap, maar de beste blijven is topsport. Volgend jaar willen we natuurlijk opnieuw het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland worden!’

Energie- en telecombedrijven maken een inhaalslag
De acht branches die in het jaarlijkse onderzoek worden meegenomen, zijn Supermarkt, Retail, Online, Leisure, Verzekeraars, Energie, Telecom en Banken. De nominaties zijn gebaseerd op beschikbaarheid, beloftes nakomen, niet onnodig lastigvallen, niet moeilijk doen over formaliteiten, fouten toegeven en oplossen en oprechte betrokkenheid bij de klant.

Piksen:’Afgelopen jaar zagen we al dat energie- en telecombedrijven bezig waren met een inhaalslag en de bankensector al hadden ingehaald. Deze trend zet ook dit jaar door. Daarnaast laten ook leisure en supermarkten dit jaar een stijging zien. In de bankensector is echter flink wat werk aan de winkel, want voor het tweede jaar op rij scoren banken een lager cijfer. Al zien we gelukkig wel dat daar ook partijen zijn die het wél goed doen. Opvallend is dat ook online, de sector die het vaak erg goed doet, ten opzichte van vorig jaar een daling zien. Retail en verzekeraars laten een klein plusje zien dit jaar.’

Branchewinnaars 2015
Klantvriendelijkste bank van Nederland:                                   SNS Bank                   
Klantvriendelijkste energieleveraar van Nederland:                  Greenchoice
Klantvriendelijkste telecomleverancier van Nederland:             Simyo
Klantvriendelijkste supermarkt van Nederland:                         Jan Linders
Klantvriendelijkste winkel van Nederland:                                 Rituals
Klantvriendelijkste thuiswinkel van Nederland:                         Coolblue
Klantvriendelijkste verzekeraar van Nederland:                        FBTO
Klantvriendelijkste leisure bedrijf van Nederland:                      ANWB

Gemiddelde cijfers per branche

Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland
Dit jaar is een nieuwe categorie aan de verkiezing toegevoegd; de Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland. De winnaar van deze categorie is Romano van Wetten, klantenservicemedewerker Team Social Media bij Coolblue. De top-25 bedrijven uit het onderzoek mochten elk één medewerker nomineren. Uit die nominaties is door jury Egbert Jan van Bel (auteur Kloteklanten en initiatiefnemer van het Klantvriendelijkste Bedrijf) en Bas Hoogland (oud commercieel directeur Landal GreenParks en ‘Mr. Klantvriendelijkheid’) de winnaar gekozen.

Bas Hoogland: ‘We hebben mooie cases voorbij zien komen. Goed om te zien hoe ver medewerkers gaan voor hun klanten. Romano spande de kroon. Hij neemt de slogan van Coolblue - Alles voor een glimlach - heel letterlijk. Hij gaat daarbij zo ver dat hij zelfs op zijn vrije verjaardag naar Den Bosch is gereden om persoonlijk een tv, waarvan de levering niet goed was gegaan, bij de klant te bezorgen.’

Over de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf
De verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland vindt sinds 2007 plaats, en is een initiatief van marktvindersbureau SAMR en Beeckestijn Business School. Eerdere edities werden gewonnen door ANWB, Jumbo (2x), Ikea, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam en Plus. Aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. In 2015 zijn er ruim 46.000 waarnemingen opgehaald. In totaal zijn ruim 220 bedrijven beoordeeld, daarmee is deze verkiezing de grootste verkiezing van Nederland.

Over SAMR
SAMR profileert zich sinds 2015 als marktvindersbureau op zoek naar kansen in de markt voor haar klanten. Die kansen vinden zij door bestaande en nieuwe data te verbinden. SAMR is één van de grootste en meest toonaangevende spelers op het gebied van klantbeleving, klankloyaliteit en data creativiteit en heeft daarin ruim dertig jaar ervaring opgebouwd. SAMR ondersteunt opdrachtgevers in verschillende sectoren zoals financiële en zakelijke dienstverlening, overheid, energie, retail, transport, zorg en FMCG bij klantgedreven vernieuwing. Enkele opdrachtgevers van SAMR zijn: Achmea, Hema, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Jumbo, NS, Eneco, Ster en Dienst Publiek & Communicatie van de Rijksoverheid.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken