Remwegdemonstratie in Amsterdam trapt campagne Snelheid af

Remwegdemonstratie in Amsterdam trapt campagne Snelheid af
  • Algemeen
  • 10 mei 2022 @ 09:02
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Met een remwegdemonstratie in Amsterdam hebben Verkeer & Meer, onderdeel van de Vervoerregio Amsterdam, en Veilig Verkeer Nederland (VVN) laten zien dat de remweg van een auto bij 30 km/uur ruim de helft korter is dan bij een snelheid van 50 km/uur.

De demonstratie was de start van de bewustwordingscampagne Snelheid, die in mei en juni landelijk en regionaal onder de aandacht wordt gebracht. De gemeente Amsterdam gaat in 2023 in grote delen van de stad een maximumsnelheid hanteren van 30 km/uur. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers en zwaargewonden kan daarmee tot wel 30% afnemen. Daarnaast maakt het de stad stiller en leefbaarder. De remwegdemonstratie was het startmoment van de.

Tijdens de remwegdemonstratie liet een instructeur het effect van snelheid op de remweg van een auto zien. Egbert de Vries, Wethouder Verkeer en Vervoer van gemeente Amsterdam: ‘Ik ben geschrokken van het verschil. Bij 30 kilometer per uur stond de auto na 13,3 meter stil. Bij 50 kilometer per uur was de remweg 27,7 meter. Meer dan twee keer zoveel. Je wordt je ineens nog bewuster dat te hard rijden levensgevaarlijk is. Zeker binnen de bebouwde kom, waar je sneller in onverwachte verkeerssituaties terechtkomt en je als bestuurder te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers. Het is me nog duidelijker geworden hoe belangrijk het is om de maximumsnelheid in onze drukke stad te verlagen naar 30 km/uur.’

Meer bewust van snelheid
Ongeveer een derde van de dodelijke verkeersongevallen wordt veroorzaakt door te hard rijden. 40% tot 60% van de automobilisten en motorrijders geeft aan regelmatig te hard te rijden. Vaak gebeurt dat onbewust. ‘Mensen zijn gehaast, gestrest, in gedachten of rijden mee met het verkeer om hen heen’, zegt Gerard Slegers, vicevoorzitter van Vervoerregio Amsterdam. Vanuit het platform Verkeer & Meer worden effectieve verkeerseducatie, campagnes en voorlichtingsactiviteiten ontwikkeld. Slegers vervolgt: ‘Het doel van de campagne is dat mensen zich bewuster worden van hun snelheid, dat hun remweg langer wordt bij een hogere snelheid en dat ze hun snelheid moeten aanpassen in bepaalde situaties zoals slecht weer en drukte. De campagne spoort mensen aan om wat vaker hun snelheid te checken.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken