[Boek] Falende afspraken schaden organisaties

[Boek] Falende afspraken schaden organisaties
  • B2b
  • 12 apr 2016 @ 12:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • KennissessieZakelijkPrint

Onderzoek toont aan dat ruim 50 procent van de afspraken in organisaties mislukt. Het is de grote frustratie van werkend Nederland: in de laatste drie minuten van meetings worden nog snel de afspraken ‘afgetikt’. Beloftes betekenen enkel: ‘ik zal zien wat ik kan doen’. Succesvolle acties blijven uit en resultaten worden ondermijnd. De gevolgen zijn ingrijpend en Arnoud Vermei verbaast zich dat leiders niet ingrijpen. Hij schreef de businessroman De omgekeerde grip - Presteren op basis van vertrouwen en commitment over een effectieve managementmethode waarin ‘Commitment Based Management’ centraal staat.

Gemiste deadlines, budgetoverschrijding, kwaliteitsverliezen en imagoschade. En in de categorie menselijk leed: gefrustreerde professionals, onderling wantrouwen, hoog ziekteverzuim en  burnouts. Een greep uit de gevolgen voor organisaties met een commitment probleem. Hoe kunnen leiders dit tij keren? Wat kunnen zij doen om een klimaat te creëren waarin professionals de lat hoog leggen én dit vervolgens ook op een gezonde manier waarmaken?  ‘We gaan het tijdperk van het commitment in: beloven wat je gaat doen, en doen wat je beloofd hebt’ , aldus Vermei.

Succesvolle leiders
Succesvolle leiders vertrouwen op de inzet en deskundigheid van hun mensen. Zij geven hun professionals vertrouwen en de ruimte. Omdat zij overtuigd zijn dat hun professionals als geen ander in staat zijn om doelen te stellen, plannen te maken en kwaliteit en kosten te bewaken. Daarnaast coachen zij hun team op het maken van echte commitments. Zo ontstaat een prestatieklimaat waarin afspraak = afspraak de norm is, en het behalen van doelen de standaard.  

Duurzame prestaties behalen
In een tijd waarin toezicht en controle alleen maar toenemen, is leidinggeven op basis van vertrouwen en commitment niet vanzelfsprekend. Het werk, de werknemer en de werkomgeving zijn echter zó veranderd dat er geen duurzaam alternatief is.  Vermei: ‘De sterk hiërarchisch sturende en controlerende leider maakt plaats voor een dienende leider die mensen inspireert, uitdaagt en met elkaar verbindt.’ In de traditie van Goldratt en Lencioni is de theorie van Commitment Based Management in romanvorm verpakt. De omgekeerde grip, Presteren op basis van vertrouwen en commitment  laat  leidinggevende én professional zien hoe zij vertrouwen en commitment kunnen inzetten om succesvol te kunnen zijn.

Over de auteur
Arnoud Vermei is oprichter van WEB Performance, een adviesbureau dat zich al meer dan 20 jaar richt op duurzame prestatieverbetering op organisatieniveau. Hij is ook bestuurslid van de International Society for Performance Improvement (ISPI). Vermei publiceerde verschillende artikelen in Performance Improvement en wordt regelmatig gevraagd als spreker op internationale conferenties. Hij is een bevlogen sportman, voormalig triatleet en inmiddels verslingerd aan golf.

De omgekeerde grip is verschenen bij Thema, uitgeverij van Schouten & Nelissen.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken