5 tips voor digitale flexibiliteit

5 tips voor digitale flexibiliteit
  • B2b
  • 22 jul 2016 @ 10:30
  • 12497 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Agile marketingE-mailmarketing

In de disruptieve, digitale wereld waarin we tegenwoordig leven kan een nieuwe app binnen een week live zijn. Het is zelfs mogelijk dat die app de dag erna al een groot succes is en een miljoen keer is gedownload. Je hoeft geen fysiek product meer te ontwikkelen en/of bouwen, een winkelpand te huren of een dure tv-campagne in te kopen om dit mogelijk te maken. Dit soort snelle groei vraagt om flexibiliteit en slimme organisatie. Dit is de mening van Mike Bainbridge, chief digital technologist bij Rackspace, managed cloud company. Bainbridge geeft vijf tips om digital agility te implementeren.

Het inhuren van experts voor specialistische kennis kost tijd en geld, maar is wel verstandig. Omdat er steeds meer freelancers en consultancy-bureaus zijn, kunnen organisaties binnen een paar dagen nieuwe, flexibele teams optuigen. Bainbridge: ‘Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren, maar hoe realistisch is dit in de praktijk? Wanneer moet je investeren in kortetermijn-skills en wanneer doe je er goed aan iemand op de loonlijst te zetten? Vijf tips om ‘digital agility’ toe te voegen aan jouw team...!’

1. Denk klein
Een bescheiden onderneming, met veertig mensen of minder, heeft vaak behoefte aan generalisten, of in elk geval mensen die goed zijn in meerdere dingen. Deze mensen zijn in de regel niet degenen die genoeg kennis en kunde in huis hebben om een organisatie op een hoger ‘digitaal plan’ te brengen. In dergelijke gevallen is het raadzaam om een gespecialiseerd bureau te raadplegen. Want voor de kosten van een vaste arbeidskracht kun je vaak diverse specialisten inhuren waardoor je ineens beschikt over een volledig digital marketing-team. Zo kun je laten zien waartoe je in staat bent waar en wanneer dat nodig is.

2. Specialisten presteren beter in de juiste omgeving
De specialisten van het bureau waar je mee werkt, werken vaak ook aan projecten van andere opdrachtgevers. Ze worden vaak omgeven door ander experts. Dit zorgt voor gedeelde kennis en ervaringen waardoor de waarde van een consultant stijgt. Een goed voorbeeld daarvan is zoekmachinemarketing. Google voert regelmatig updates door van zijn algoritme. Het is dus zeer belangrijk om altijd up-to-date te blijven op dat gebied. De kans is reëel dat een eenzame werknemer in een kleine organisatie sneller achterop raakt.

3. Skills zijn niet goedkoop
Het is per definitie zo dat iemand met veel ervaring, die beschikt over gewilde skills (zoals een Data Scientist of DevOps Cloud Engineer) niet goedkoop is om in te huren. Het is zelfs maar de vraag of je er een kunt vinden op het moment dat je hem nodig hebt, want echt goede mensen zijn dun gezaaid. Maar aan de andere kant is het reserveren van een groot deel van je kosten voor personeel dat niet voor de volle honderd procent wordt benut ook zonde en inefficiënt. Wanneer je de ROI van een ingehuurde expert niet kunt aantonen, dan kan het verstandig zijn om het werk helemaal te outsourcen. Zo heeft slechts 8 procent van alle bedrijven  een dedicated e-mailmarketing-functie, terwijl het vaak zorgt voor de hoogte ROI voor marketeers.

4. Pas op voor het ‘single point of failure’
Het is fantastisch wanneer je een echte topper in je team hebt, maar we zijn (nog) geen robots. Mensen hebben soms behoefte aan vakantie, of ze worden ziek, raken ontevreden over de gang van zaken en vertrekken. Wanneer je zo iemand in dienst neemt, neem je direct ook een risico. Wanneer iemand tijdens een belangrijke fase in een project wegvalt (om welke reden dan ook) kan dat catastrofaal zijn voor de resultaten en de digitale flexibiliteit van de organisatie. Door te werken met een bureau verlaag je dit risico aanzienlijk. Je beschikt hierdoor over een groter team dat in staat is vervanging te regelen om bepaalde taken af te handelen. Je verliest dan misschien wat consistentie, dat is niet ideaal, maar het is vele malen beter dan met lege handen staan.

5. Alles is vergankelijk
Een van de meest meest voor de hand liggende situaties om te werken met ingehuurd talent is wanneer er projecten zijn met een zeer korte deadline en/of levensduur. Veel digitale projecten, van pop-ups tot en met microsites, zijn vaak niet langer in de lucht dan drie maanden, of korter. Digitale flexibiliteit en disruptief ondernemen houdt in dat je je business-model snel kunt veranderen en constant op zoek bent naar nieuwe manieren om omzet te genereren. Dat kan ook betekenen dat je ineens gebruik moet maken van nieuwe, vooralsnog onbekende technologie. We leven is een ‘wegwerpwereld’, alles is vervangbaar. Maak daar gebruik van!

Ondanks dat bovenstaand punten voornamelijk gelden voor start-ups en kleine ondernemingen, gelden ze volgens Bainbridge  ook wel voor grotere organisaties. ‘Het in huis halen van de nieuwste snufjes en cutting edge-technologie is risicovol terwijl het aanvullen van je in-house IT-team zorgt voor kennisdeling en -vermeerdering. Hierdoor zal niet alleen je organisatie als geheel groeien, maar ook de mogelijkheden van je internet teams. Door het omarmen van een flexibele inhuurmentaliteit zal de kwaliteit van het werk omhoog gaan, op een zeer efficiënte manier. Daar zit een prijskaartje aan, want bureaus zijn niet perse altijd goedkoop. Maar door deze strategie integraal onderdeel te maken van je business-plan weet je zeker dat je optimaal flexibel kunt opereren.’ Lees meer informatie over Mike Bainbridge en Rackspace. 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken