[Interview] Peter Keijzer van pr-bureau Lubbers De Jong: 'Wij ademen tech'

[Interview] Peter Keijzer van pr-bureau Lubbers De Jong: 'Wij ademen tech'
  • B2b
  • 19 dec 2016 @ 08:00
  • 29641 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InnovatieInterviewPRMarketing

Ik heb met Peter Keijzer afgesproken op zijn kantoor in de Amsterdamse Falckstraat. Keijzer stelt gelijk voor even te gaan lunchen in de Utrechtsestraat. Een goed idee, vooral omdat de eigenaar en directeur van pr-bureau Lubbers De Jong met zijn scherpzinnigheid en energie lading geeft aan iedere ruimte waarin hij verkeert. Onder het genot van cappuchino’s en goed gevulde broodjes vertelt Keijzer hoe hij de markt ziet. Maar ook het vak en de wereld in 2017 verandert nu Trump gekozen is in de VS en robots het werk van marketeers dreigen over te nemen?

Hoe gaat het sinds 2015 met je b2b bureau? Je had toen 15 man in dienst en kwam net uit de crisis!
‘Wij zijn goed op koers. Los van dat we groeien, we hebben nu 17 vaste collega’s en ook steeds meer fre lancers, hebben we als bedrijf ook grote stappen gezet in onze eigen bedrijfsvoering. Lubbers De Jong wordt een steeds grotere organisatie en dan is het belangrijk dat je een team bouwt met verschillende expertises en inhoudelijk kennis borgt. Succesvolle strategieën en plannen maken is één, maar het succes van een slimme PR & marketingstrategie zit in de uitvoering. Dat vraagt een gedisciplineerde marsroute. Daar zijn wij steeds meer van. Wij moeten er voor zorgen dat klanten en collega’s bij de les blijven, dat acties worden opgevolgd, dat voornemens worden uitgevoerd. Wij helpen steeds meer klanten, inmiddels 35, succesvol te groeien en zijn trots als dat is gelukt.’

Ben je je dienstverlening ook aan het verbreden?
‘Jazeker. PR is meer dan alleen mediarelaties, maar beslaat alle technieken en methodes waarop je relevant bereik voor je klanten realiseert. We hebben bijvoorbeeld afgelopen jaar grote stappen gezet in het meetbaar maken van media uitingen, creatie van videocontent en geïntegreerde marketing en sales campagnes.'

Wat zijn je plannen voor 2017?
‘De organisatie staat nu wel. Voor komend jaar heb ik drie plannen: groeien, groeien en groeien. In Nederlands met meer activiteiten om de tech klanten in en rondom Eindhoven beter te bedienen. Op korte termijn betekent dat we weer nieuwe account mensen, social media experts en tech schrijvers gaan aannemen. Daarnaast willen we kijken hoe we onze activiteiten nog beter voor onze klanten in kunnen zetten. We organiseren bijvoorbeeld ieder kwartaal een F5-sessie over een topic op het snijvlak van marketing en tech. Dergelijke activiteiten kunnen mijn inziens ook uitstekende publiciteit zijn voor onze klanten.’

Gaan jullie je vleugels nog buiten Nederland uitslaan?
‘Wel wis en waarachtig. Amerikaanse startups maken vaak via Nederland de stap naar de Europese markt en Lubbers De Jong is daardoor steeds vaker als internationale hub actief. We hebben tegenwoordig vertalers en Engelstalige native speaking medewerkers in dienst. Bovendien hebben we ons afgelopen jaar aangesloten bij PR Boutique, een internationale groep van communicatiebureau ’s. Voor komend jaar wil ik met name de samenwerking met Duitse en Engelse bureau’s sterk aanwakkeren. Wij voeden onze tech klanten vanuit een virtuele Global Tech Village’.

'Wij weten wat er speelt, wij ademen tech, want wij werken met en vanuit de belangrijkste tech hotspots ter wereld. We maken zo onderdeel uit van de tech-communities. Dan hopen we dat wij 'het' eerder dan de anderen, maar zorgen dat onze klanten 'het' dan ook zo snel mogelijk weten. Belangrijk is dan dat onze mensen voor duiding zorgen, wat betekent 'het' voor de klanten?'

Wordt het niet tijd dat je zelf een nieuwsplatform gaat bouwen voor je steeds grotere groep b2b tech klanten?
‘Grappig dat je dat vraagt, want daar zijn we inderdaad wel over na aan het denken. Denk aan een platform rond digitale transformatie. We organiseren nu al voor de derde keer de digital transformation award en een logisch vervolg is om die community het hele jaar door te bedienen. We hebben de expertise in huis om er een succes van te maken. En het is ook de kant waar de markt naar beweegt. Bedrijven worden steeds vaker hun eigen medium met eigen content, zodat je maximaal inzicht hebt in het effect van je content. Binnen Lubbers De Jong borrelt het idee onder de medewerkers om ook uit te gaan geven rond relevante techthema’s. 

Welke trends zie je op het gebied van pr en communicatie?
‘Belangrijke trend is als eerste, zoals reeds benoemd, de opmars van eigen media en middelen. Met name de eigen websites is belangrijk. Was dat vroeger een plat visitekaartje is het tegenwoordig een interactief portaal. Je kan precies zien wie op je website komt en wat zijn/ haar informatiebehoefte is. Als communicatieadviseur heb je daar een belangrijke rol in te vervullen, in het creëren van content, in het verzorgen van bereik en in de interactie met sitebezoekers. Marketing automation is een mooi voorbeeld hoe je met gelaagde content de leads optimaal naar deals kan gidsen.’

Hoe zie je de rol van social media?
‘Ik zie dat communicatie sterk veranderd door sociale media. Nieuws komt steeds vaker via sociale media naar buiten, buiten de regie van de communicatieverantwoordelijken om. Meer nog dan vroeger is het voor communicatieadviseurs zaak om flexibel te zijn en mee te bewegen met het nieuws. Inhaken met nieuws van de dag is bijvoorbeeld belangrijk en crisiscommunicatie. Communicatieadviseurs zijn tegenwoordig pittige persoonlijkheden die de boardroom echt uitdagen.’

Op welke case van afgelopen jaar ben je trots?
‘Ons grootste succesnummer was wat mij betreft Bynder. Met hun investeringsnieuws haalde we alle grote kranten en televisiestations. Een andere hele leuke case is die van Pyramid Analytics waar we alle sociale media campagnes in Europa voor doen. Maar los van zo’n case vind ik vooral de stappen die we intern gemaakt hebben en de groei van mijn nog jonge maar bruisende team ook geweldig om te zien.’

Heb je nog nieuwe learnings voor de lezers? Wat zijn de do’s en don’ts voor 2017?
‘Tip is in ieder geval: durf te experimenteren. Met name op sociale media verandert het landschap behoorlijk snel en als communicatieadviseur wil je het kanaal bedienen waar jouw mensen zijn. Dat betekent dus ook regelmatig met nieuwe kanalen experimenteren. Het heeft geen zin om stoïcijns door te twitteren als je merkt dat je doelgroep ondertussen vooral actief is op snapchat. Verder geloof ik ook Heilig in de kracht van goede content. Als je verhaal goed is, onderbouwd is en in je hart wordt gedragen bereik je vanzelf de doelgroep. Aan ons als communicatieadviseurs is het zaak om dat verhaal op te rakelen en inzichtelijk te maken.'

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken