Onderzoek: jongeren behoefte aan digital detox

Onderzoek: jongeren behoefte aan digital detox
  • B2b
  • 19 mrt 2019 @ 10:16
  • 17085 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • SmartphoneOnderzoekKennissessieDigitaal

We spenderen steeds meer tijd online: 26% van de Nederlandse consumenten geeft aan meer dan 30 uur per week op het internet te besteden. Bij de jonge doelgroep (18-24 jaar) is dat zelfs 31%, ten opzichte van 24% in 2017.

Tegelijkertijd maken Nederlandse consumenten zich steeds meer zorgen over hun hoge datagebruik en de hoeveelheid tijd die ze online besteden. Dat en meer blijkt uit het EY Digital Home rapport onder 2.500 Nederlandse consumenten. De financiële dienstverlener onderzocht de voorkeuren van Nederlandse consumenten voor digitale diensten.

Peter van Herrewegen, technologie-, media- en telecomspecialist bij EY, laat weten: 'Naarmate technologie centraler in ons leven komt te staan, neemt de bezorgdheid over de impact ervan toe. Veel van de ondervraagden geven aan een 'digitale detox' te willen.'

Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over de hoeveelheid mobiele data die ze gebruiken en is van plan om het gebruik zorgvuldig te monitoren. De jonge gebruikers lopen hierin voorop, 38% van de jongeren maakt zich zorgen over hun dataverbruik. Bijna de helft (48%) van de consumenten is dan ook actief op zoek naar manieren om minder tijd online te besteden, tegenover 43% in 2017. Dit cijfer is zelfs nog hoger voor jongeren: 53% van deze groep probeert actief een digitale detox uit.

Voorzichtig

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (44%) is van mening dat het internet streng gereguleerd moet worden. Bijna twee derde (65%) van de ondervraagden is voorzichtig met het online bekendmaken van persoonlijke financiële informatie, zelfs aan een vertrouwd merk. Dit geldt zelfs voor 76% van de 55-plussers.

Zorgen over privacy veiligheid blijken nog steeds toe te nemen. Ruim de helft (65%) van de consumenten maakt zich zorgen over de mogelijkheid dat hackers toegang krijgen tot hun apparatuur met internetaansluiting, ten opzichte van 59% in 2017. Ook hier lopen de oudere groepen voorop: 74% van de 55-plussers maken zich zorgen over hackers.

Van Herrewegen zegt hierover: 'Dit kan ervoor zorgen dat consumenten, en dan vooral de ouderen, niet openstaan voor smart home diensten. Mijn advies aan alle techbedrijven: zorg dat het opbouwen van vertrouwen centraal staat in je aanpak.'

Over

Dit rapport is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek van EY, dat de voorkeuren van Nederlandse consumenten voor digitale diensten onderzocht. Het online onderzoek vond plaats in november 2018 en is afgenomen onder 2.500 Nederlandse consumenten. Het volledige rapport is hier te downloaden.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken