Onderzoek: jongeren behoefte aan digital detox
- B2b
- 19 mrt 2019 @ 10:16
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - SmartphoneOnderzoekKennissessieDigitaal
- 19 mrt 2019 @ 10:16
- Lucas Boon
We spenderen steeds meer tijd online: 26% van de Nederlandse consumenten geeft aan meer dan 30 uur per week op het internet te besteden. Bij de jonge doelgroep (18-24 jaar) is dat zelfs 31%, ten opzichte van 24% in 2017.
Tegelijkertijd maken Nederlandse consumenten zich steeds meer zorgen over hun hoge datagebruik en de hoeveelheid tijd die ze online besteden. Dat en meer blijkt uit het EY Digital Home rapport onder 2.500 Nederlandse consumenten. De financiële dienstverlener onderzocht de voorkeuren van Nederlandse consumenten voor digitale diensten.
Peter van Herrewegen, technologie-, media- en telecomspecialist bij EY, laat weten: 'Naarmate technologie centraler in ons leven komt te staan, neemt de bezorgdheid over de impact ervan toe. Veel van de ondervraagden geven aan een 'digitale detox' te willen.'
Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over de hoeveelheid mobiele data die ze gebruiken en is van plan om het gebruik zorgvuldig te monitoren. De jonge gebruikers lopen hierin voorop, 38% van de jongeren maakt zich zorgen over hun dataverbruik. Bijna de helft (48%) van de consumenten is dan ook actief op zoek naar manieren om minder tijd online te besteden, tegenover 43% in 2017. Dit cijfer is zelfs nog hoger voor jongeren: 53% van deze groep probeert actief een digitale detox uit.
Voorzichtig
Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (44%) is van mening dat het internet streng gereguleerd moet worden. Bijna twee derde (65%) van de ondervraagden is voorzichtig met het online bekendmaken van persoonlijke financiële informatie, zelfs aan een vertrouwd merk. Dit geldt zelfs voor 76% van de 55-plussers.
Zorgen over privacy veiligheid blijken nog steeds toe te nemen. Ruim de helft (65%) van de consumenten maakt zich zorgen over de mogelijkheid dat hackers toegang krijgen tot hun apparatuur met internetaansluiting, ten opzichte van 59% in 2017. Ook hier lopen de oudere groepen voorop: 74% van de 55-plussers maken zich zorgen over hackers.
Van Herrewegen zegt hierover: 'Dit kan ervoor zorgen dat consumenten, en dan vooral de ouderen, niet openstaan voor smart home diensten. Mijn advies aan alle techbedrijven: zorg dat het opbouwen van vertrouwen centraal staat in je aanpak.'
Over
Dit rapport is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek van EY, dat de voorkeuren van Nederlandse consumenten voor digitale diensten onderzocht. Het online onderzoek vond plaats in november 2018 en is afgenomen onder 2.500 Nederlandse consumenten. Het volledige rapport is hier te downloaden.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
- Marketingtransfers week 41, 202510-10-2025
- VER lanceert app... 03-10-2025
- Marketingtransfers week 40, 202503-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

