Future of work: flexibiliteit is het toverwoord
- B2b
- 3 mrt 2021 @ 06:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 3 mrt 2021 @ 06:07
- Sjaak Hoogkamer
De coronapandemie heeft de arbeidsmarkt aanzienlijk veranderd voor zowel kandidaten als werkgevers. De wereld zal niet meer exact teruggaan naar voorheen en dat geldt ook voor de manier waarop we werken.
Bedrijven moeten een eigen visie gaan ontwikkelen op de toekomst van werk.
Dat blijkt uit het Future of Work Report waarvan Monsterboard (onderdeel van Monster Global) de resultaten deelt. Het onderzoek toont positieve vooruitzichten voor het aannemen van personeel in 2021, maar toont ook een verscheidenheid aan uitdagingen waarmee recruiters dit jaar geconfronteerd worden. Er gaat ook veel aandacht naar geestelijke gezondheid, diversiteit, gelijkheid en inclusie in wervingsplannen voor 2021.
Positieve wervingsvooruitzichten in 2021: in Nederland is 85% van de werkgevers van plan om in het nieuwe jaar nieuwe mensen aan te nemen.
Meer specifiek is 56% van plan om openstaande posities in te vullen, en 29% verwacht het personeelsbestand van hun bedrijf uit te breiden met nieuwe banen waarvoor andere skills nodig zijn. Alhoewel Nederland er meer dan andere landen van overtuigd is dat de beleidswijzigingen als gevolg van corona van tijdelijke aard zijn, is de verwachting toch dat werken in Nederland niet meer exact hetzelfde zal zijn als voorheen. Veel mensen zullen vaker thuis (willen) werken en de rol van technologie wordt steeds groter. Het MKB is daar wel onzekerder over dan grote bedrijven waarvan 52% verwacht dat beleidsaanpassingen meer kans hebben om permanent te worden.
44% van de HR professionals geeft aan dat de beleidswijzigingen als gevolg van corona permanent zullen zijn, ongeveer een derde verwacht dat deze van tijdelijke aard zijn, terwijl 1 op de 5 hier twijfels over heeft. Jort Wassenaar, Managing Director Monster Europe: ‘Het zal lastig worden voor werkgevers om zaken waar we net allemaal aan gewend zijn terug te draaien. Sommige werknemers waarderen het thuiswerken juist en je kunt niet zomaar zeggen: kom maar weer vijf dagen op kantoor werken.’
Mannen hebben vaker depressieve gevoelens dan vrouwen door pandemie
Ook werknemers zijn hoopvol, maar liefst 88% is positief over zijn of haar baanveiligheid. Alhoewel er als gevolg van de pandemie ook veel angsten zijn onder werknemers. Maar liefst 41% van de vrouwelijke werknemers heeft momenteel werkgerelateerde angsten versus 30% van de mannelijke werknemers. Ook hebben veel medewerkers last van hoofdpijn (vrouwen 14% en mannen 10%). Mannen hebben vaker last van depressieve gevoelens en (12%) en psychische problemen (14%) dan vrouwen (respectievelijk 6% en 11%).
De drie belangrijkste beleidsmaatregelen die HR-professionals het meest zagen veranderen, als gevolg van de COVID-19-pandemie, zijn de volgende:
· Flexibiliteit op afstand (43%)
· Aanpasbare werkschema's (40%)
· Bijgewerkt gezondheidsbeleid en -protocollen (36%)
Jort Wassenaar: ‘Technologie stelt mensen al geruime tijd in staat vanuit huis te werken en de pandemie bewees hoe succesvol dit kan zijn. Ik denk dat de sleutel tot succes in de toekomst vooral gaat om het vinden van de juiste balans voor werknemers, in plaats van een uniforme aanpak. Werknemers willen meer dan ooit het gevoel hebben dat hun baan een doel heeft en hechten grote waarde aan hoe bedrijven zich gedragen; hoe ze omgaan met hun medewerkers tijdens de pandemie en hoe ze bijdragen aan de samenleving. Het is dus belangrijker dan ooit dat bedrijven een duidelijk en boeiend verhaal te vertellen hebben aan kandidaten, dat ze meegaan met hun tijd en dat er ruimte is voor flexibiliteit en werken op afstand.’
Ik denk dat de sleutel tot succes in de toekomst vooral gaat om het vinden van de juiste balans voor werknemers, in plaats van een uniforme aanpak.
Het Future of Work onderzoek werd uitgevoerd in oktober en november 2020 in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Dynata. Via een online enquête werden 3.100 recruiters, betrokkenen bij talentwerving of de HR verantwoordelijke ondervraagd in de VS, Canada, de UK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië en Zweden. Voor elk land is een steekproef van n=400 genomen, behalve voor Nederland en Zweden waar n=300 werd aangehouden. In alle onderzoeken geven wereldwijde gemiddelden een gelijk gewicht aan elk land.
Future of Work rapport is op te vragen is via monsterboard@debruijnpr.nl.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing