[Mijn Marketing] Patricia van Heffen van Do It Organic

[Mijn Marketing] Patricia van Heffen van Do It Organic
  • B2b
  • 25 feb 2022 @ 08:00
  • 53808 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Patricia van Heffen is Brand Manager bij Do It Organic, waar de merken Amaizin en La Bio Idea een onderdeel van zijn: ‘Om hier als marketeer en voedingsdeskundige echt het verschil binnen food te kunnen maken, is heel mooi.’

VERSCHIL
Na gewerkt te hebben binnen FMCG heb ik jaren geleden de switch gemaakt naar bedrijven met een duidelijke missie om de wereld iets beter achter te laten voor de volgende generaties. Bij Do It Organic doen we dat al dertig jaar door de hele voedselketen te veranderen naar 100 procent biologisch. Om hier als marketeer en voedingsdeskundige echt het verschil binnen food te kunnen maken, is heel mooi.

ZWEVERIG
Als ik vertel over biologisch in mijn omgeving dan denkt men al snel aan zweverige landbouw. Dat bio eigenlijk best een logisch keuze is, is voor veel mensen nog niet zo. Ergens wel begrijpelijk, want de wereld achter biologisch vat je niet samen in een paar woorden. Tel daarbij op de tig keurmerken voor een betere wereld en je bent als consument al snel lost.

AMAIZIN
Het meest trots ben ik op het afgelopen jaar, waarin ik samen met ons creatieve bureau, OD Design en DSGND, de positionering van onze wereldkeuken Amaizin vorm heb mogen geven. As we speak stroomt wereldwijd onze nieuwe look in en heeft onze website een complete metamorfose ondergaan.

AGRESSIEF
De campagne Wakker schudden Van Wakker Dier vind ik geweldig. De kracht zit ‘m in de eenvoud van de boodschap, het direct aanspreken van betrokken partijen en vragen om actie. En een beetje humor. Ik ben geen voorstander van hele agressieve marketing, maar elkaar meer aanspreken op maatschappelijke verantwoordelijkheid zou ik mooi vinden.

ERGERNIS
Commercials waar volwassen mensen aan een vergadertafel opeens gaan praten als kleine kinderen en één waarin bekende Nederlanders uit een chateau de hoofdrol spelen.

ARMY OF FRIENDS
Bij goede marketing ken je je doelgroep door en door. Wat raakt hun, hoe bewegen ze zich, wat hebben ze nodig van jou. En vooral ook zoveel mogelijk je eigen perspectief als marketeer negeren. De consument zal zich dan makkelijker binden aan je merk en zo creëer je vanzelf een ‘army of friends’. Daarnaast is eerlijkheid en oprechtheid wat mij betreft key. Daarom is het beoefenen van marketing binnen een purposegedreven organisatie, dat voelbaar is in het hele DNA, zo mooi.

OOGHOOGTE
Frustratie? Kindermarketing, waarbij producten met felgekleurde verpakkingen en afbeeldingen van stripfiguren ervoor moeten zorgen dat ouders over gaan tot aankoop. Vaak bevatten deze producten niet die voedingsstoffen die kinderen nodig hebben. Deze vorm van marketing heeft direct effect op hun voorkeuren, kennis en consumptiepatroon en helpt niet bij het verminderen van het aantal kinderen met overgewicht. Ik zou het mooi vinden als producten voor kinderen voortaan alleen nog op ooghoogte van volwassenen in de supermarkt geplaatst mogen worden.

VERTROUWEN
Het is denk ik essentiëler dan ooit voor merken en organisaties om verbinding te maken met consumenten, vertrouwen te winnen en duurzame relaties te ontwikkelen. Dat het communicatielandschap steeds complexer wordt en merken meer kansen hebben om consumenten te bereiken, maakt die verbinding niet makkelijker. Kies je voor een beperkt aantal middelen waar je vol voor wil gaan? Of richt je je toch op de grote massa?

TAMPONS
Ik hou van disruptieve merken, zoals bijvoorbeeld The Female Company. Met hun product The tampon book, a book against tax discrimination, hebben ze een relevant onderwerp aan de kaak gesteld. In Duitsland worden tampons beschouwd als luxegoederen met een BTW-tarief van 19%. The Female Company verpakt daarom de biologische tampons in een boek, want die worden voor slechts 7% belast. Binnen een aantal dagen was alles uitverkocht en vond er een gesprek plaats met de Duitse minister van Financiën.


OUDERWETS?
Mijn favoriete mediamerk voor landelijk nieuws is nos.nl, voor film en series Netflix en voor foodinspiratie Insta. Of ben ik nu heel ouderwets?

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto

Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken