Heijmans: 'Merken hebben een grote stem in deze wereld'

Heijmans: 'Merken hebben een grote stem in deze wereld'
  • B2b
  • 22 apr 2022 @ 08:00
  • 20535 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast, maar hoe doe je het als merk goed? Voor de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 5 Charelle Akihary, Head of Marketing Strategy bij bouwbedrijf en vastgoedbeheerder Heijmans.

Akihary: 'Ensemble, c'est tout is mijn lijfspreuk, oftewel, alles wat je samen onderneemt met mensen die hetzelfde voorstaan, wordt beter. Ik heb vijf jaar in Italië bij de Whirlpool Corporation gewerkt op merkstrategie en mondiale campagne-ontwikkeling. In witgoed speelt energiebesparing natuurlijk een grote rol. Daarna volgden zo'n vijf jaar bij Danone, een B Corp waar de lat zeer hoog ligt als je praat over Planet, People, Profit. Bij Heijmans kan ik nu stappen zetten in het verbeteren van concreet welzijn voor mensen. Het creëren van een gezonde leefomgeving is de maat waaraan alles wordt afgemeten. We bouwen veel en daarbij is altijd het streven dat zo duurzaam mogelijk te doen. Anderzijds gaat het om gebouwen waarin mensen wonen en werken, en is het prioriteit dat zo prettig en gezond mogelijk te maken. Bij alles wat we doen is dat de constante afweging op die twee terreinen.’

Natuurinclusief bouwen
‘We bouwen per definitie natuurinclusief, hetgeen wil zeggen dat je het gebied altijd beter achterlaat dan je het aantrof. We kijken heel goed naar de lokale biodiversiteit en werken veel samen met Staatsbosbeheer en Naturalis, het nationaal onderzoeksinstituut op het gebied van biodiversiteit. We beheren ook veel gebouwen. Als die door de toename van het thuiswerken maar deels gebruikt worden, dan kun je iets doen met de energievoorziening. Bovendien vragen al die gebouwen om onderhoud. Wij hebben gekozen uit oogpunt van duurzaamheid voor een centrale plek buiten de stad om daar alle monteursbenodigdheden en materialen langs de meest efficiënte routes te dirigeren. Beter voor het milieu in het algemeen en beter voor de steden, want die zetten in op een autoluw regime. Zo zijn we bij alles wat we doen zeer bewust en concreet met mens en planeet bezig.’

Mooie groene duurzaamheidsstrik
'Een bedrijf als Heijmans is van oudsher sterk techniek- en B2B-gericht, maar ik ben ervan overtuigd dat je als merk in deze tijd nadrukkelijk ook je plaats in de samenleving moet claimen en een duidelijk profiel moet hebben. Dit doen we door strategische samenwerking met bureau Fitzroy, en nieuwe partners als Buutvrij for Life en Branding a Better World, sterk op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke impact en juist niet om even een leuk verhaal te verzinnen en dat met een mooie groene duurzaamheidsstrik de wereld in te sturen. Laat zien waar je echt voor staat met storytelling, met blogs en - dat is belangrijk - met echte bewijslast.’

Kans grijpen
‘We werken allemaal gemotiveerder voor een bedrijf dat concreet en aantoonbaar bijdraagt aan de samenleving. En niet in de laatste plaats heeft die communicatie een meerwaarde voor de maatschappij. Als een groot bedrijf als dit laat zien waar het voor staat, geeft dat richting. Dat laat de weg zien die we samen op moeten en het stimuleert anderen er aan te beginnen. Merken hebben een grote stem in deze wereld. Het is tijd voor merken om die kans te grijpen.'

Duurzame Heijmans
Heijmans is met 5.000 werknemers en een omzet van ongeveer twee miljard euro per jaar een van de grootste bouwbedrijven en vastgoedbeheerders in Nederland. De onderneming zet zich de laatste jaren in voor verduurzaming van de bouwsector en dan vooral wat ook wel als social sustainability wordt omschreven ofwel welzijnsverbetering voor alle stakeholders. De doelstelling is om dat veel nadrukkelijker als merk uit te dragen. Heijmans wordt daarbij onder meer geholpen door het bureau Branding a Better World.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 05, 2022.

Lees hier de eerdere afleveringen:
Naïf
Bedzzzy
Mediq
Abbot Kinney's

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken