Mediq: 'Eerst aantoonbare stappen zetten, dan pas communiceren'

Mediq: 'Eerst aantoonbare stappen zetten, dan pas communiceren'
  • Food-en-retail
  • 7 mrt 2022 @ 08:00
  • 28581 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • MaatschappijInterview

Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 2 is het de beurt aan Mediq.

Ragna Ouwerkerk, communicatiemanager Mediq: 'De weg die van oudsher in deze markt gevolgd wordt, loopt langs de lijnen van functionaliteit. Dit is ons complete assortiment, dit zijn onze kwaliteitsproducten en die moet je op de juiste manier gebruiken. Dat deed duidelijk niet voldoende recht meer aan wie we zijn en welke maatschappelijke taak we vervullen. Daarbij zie je overal in de markt de vraag opduiken: Waar staat dat merk of bedrijf nu eigenlijk voor? De behoefte aan transparantie en relevantie groeit met de dag.’

MERKBELOFTE
'Het is onze overtuiging, volkomen in overeenstemming met die van Havas Lemz, dat de merkbelofte van binnenuit moet komen. Dat is essentieel. Als dat niet klopt, heb je met een herpositionering geen stap vooruit gezet, maar een potentieel probleem gecreëerd. Samen met hen zijn we op zoek gegaan naar onze kern. Mediq is in 1899 gestart als apothekerscoöperatie om grip op de kwaliteit van medicijnen te krijgen. De zorg verbeteren zit diep in ons DNA. Ondertussen staat die zorg onder druk. Mensen worden ouder, het percentage mensen met chronische ziektes stijgt en er is een schrijnend tekort aan zorgmedewerkers. De logische weg was om van die functionaliteit naar meer emotie en empathie te bewegen, in woord en daad. Ook dat is essentieel: eerst concrete aantoonbare stappen zetten, dan communiceren.’

MEER MENS
Meer Mens als het leidende concept is ontwikkeld door Havas Lemz en het criterium geworden bij alles wat we doen. We zijn structureel op zoek naar oplossingen die mensen helpen het beste uit hun leven te halen. Ervoor zorgen dat de aandoening niet leidend is en mensen zich minder patiënt en meer mens kunnen voelen, daar gaat het om. Incontinentiepatiënten kunnen nu bijvoorbeeld anoniem vragen stellen aan een virtuele verpleegkundige. Urenlange infuustherapie wordt bij mensen thuis, op het werk of vakantieadres verzorgd. Een samenwerking met een 65+-bezorgdienst helpt zorgmedewerkers doordat de bezorgers Mediq-pakketjes in de juiste kasten van de bewoners leggen. Dat alles communiceren we extern met onder meer een podcastserie, een socialmediacomponent en veel storytelling. Je ziet dat werknemers, en de bedrijven waarmee we werken, zich hier goed bij voelen. Talent voelt er zich door aangetrokken. Het geeft een stevige basis, ook als het om acquisitie gaat. Het maakt een geheel van het bedrijf en er ontstaat nieuw elan. Dit is niet iets dat je een jaar doet om de omzet op te voeren. Het is een fundamentele keuze. Het is de juiste weg in deze tijd.'

Mediq
Mediq levert medische hulpmiddelen, ondersteuning en zorgoplossingen aan zorgorganisaties, zorgprofessionals en mensen thuis. De Nederlandse onderneming is met ruim 2.500 werknemers actief in 13 Europese landen. Recent is in samenwerking met het B-Corp gecertificeerde bureau Havas Lemz de positionering drastisch naar meer ‘maatschappelijk betrokken’ verschoven.

Andere merken in deze serie:
Abbot Kinney's

 

Redactie MarketingTribune

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken