‘Social media belangrijkste middel om merkbekendheid te vergroten’

- B2b
- 26 jan 2023 @ 13:00
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 jan 2023 @ 13:00
- Michiel van Zaane
Het belang van sociale media onder organisaties neemt toe als gevolg van de wereldwijde economische onzekerheid. Met naamsbekendheid als prioriteit gaf meer dan de helft van de deelnemers aan een onderzoek van analysebureau Meltwater (52%) aan dat de economische onzekerheid sociale media tot een belangrijker kanaal voor hun organisatie heeft gemaakt.
Hoewel Facebook het meest gebruikte social media platform voor organisaties blijft, neemt het gebruik van TikTok qua groei snel toe (30% vs. 16% vorig jaar). Bovendien verklaarde 47% van de respondenten dat ze van plan zijn TikTok te gebruiken in 2023. Ook onder de Nederlandse respondenten, zien we dat 49% het platform in 2023 wil gebruiken.
‘Met de huidige onzekerheid in het economische klimaat omarmen veel merken innovatie om meer uit hun marketingbudgetten te halen. Een doordachte social media-strategie stelt marketeers in staat om de aandacht van klanten te krijgen en te behouden op een manier die zeer efficiënt, kosteneffectief en meetbaar is. We zijn niet verbaasd om te zien dat respondenten hun merkbekendheid willen vergroten met behulp van deze tools’ zegt Samantha Monk, Director of Global Enterprise Solutions bij Meltwater.
In Nederland blijven vijf sociale platformen social media marketing domineren. Een indrukwekkende 98% van de respondenten gebruikt LinkedIn, 85% gebruikt Instagram en 79% gebruikt Facebook. 68% van de respondenten gebruikt YouTube, terwijl slechts 55% Twitter nog gebruikt. Met name het gebruik van Twitter ligt in Nederland 12% lager dan het wereldwijde gemiddelde. Van de meer dan 130 landen die in het rapport onderzocht zijn blijkt dat social media in Nederland gemiddeld belangrijker wordt geacht dan in andere landen.
‘Merkperceptie en merkbewustzijn zijn altijd al belangrijk geweest, maar lijken in 2023 nog essentiëler te worden. We geloven nog steeds dat marketing professionals met vergelijkbare uitdagingen zullen worden geconfronteerd, zoals gebrek aan tijd of middelen; sociale media zijn echter een uitzonderlijk middel om deze uitdagingen te bestrijden, wat blijkt uit het rapport. Investeren in sociale media kanalen, met name Tik Tok, is een effectieve methode om een sterk merk te creëren’ verklaarde Bram Hermens, Marketing Manager van Meltwater Benelux.
Hoewel social media marketing verschillende doelen heeft, blijkt uit de onderzoeksresultaten dat het vergroten van de naamsbekendheid (81%) en brand engagement (60%) in alle sectoren (B2B, B2C & ngo's) bovenaan de agenda staan. Maar terwijl de twee belangrijkste social media-doelstellingen merkgerelateerd blijken te zijn, gebruikt slechts 23% van de organisaties merkreputatie als belangrijke statistiek.
Meer onderzoeksresultaten
- Wereldwijd blijven vijf kanalen social media marketing domineren: Facebook (89%), LinkedIn (87%) en Instagram (84%) voeren de lijst aan, terwijl Youtube (67%) en Twitter (66%) daar vlak achter zitten.
- In Nederland blijven vijf sociale platforms social media marketing domineren. Een indrukwekkende 98% van de respondenten gebruikt LinkedIn (98%), 85% gebruikt Instagram (85%) en 79% gebruikt Facebook (79%) het landschap domineren. Daarna volgen YouTube (68%) en Twitter (55%) op gepaste afstand.
- In 2023 zal 71% van de B2C-organisaties influencer marketing gebruiken - een stijging van 7% ten opzichte van 2022
- Het onderdeel van social media marketing dat door organisaties het meest wordt uitbesteed is videoproductie (65%).
Het volledige State of Social Media 2023 Rapport van Meltwater is hier gratis te downloaden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- strategie
- onzekerheid
- tiktok
- innovatie
- social media
- recessie
- meltwater
- youtube
- naamsbekendheid
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Minder zorgverzekerden kiezen... 06-12-2023
- CMO Barometer 2024: Synergie tussen... 30-11-2023
- Charida Dorder wint PIM Marketing... 29-11-2023
- Vervolg Werkt Gewoon-campagne... 23-11-2023
- Joeri Everaers van The Selection... 23-11-2023
- Van Mossel Automotive koopt... 23-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala